مرحله استانی دومین جشنواره ملی سرود آفرینش در زنجان با اعلام برگزیدگان به کار خود پایان داد

مرحله استانی دومین جشنواره سرود «نغمه‌های روشن فردا» با موضوع‌های سرزمین من، دفاع مقدس، ایثار و شهادت، نام‌آوران، مراسم و مناسبت‌های ملی و آیینی و آزاد در روزهای ۲۵ و ۲۶ بهمن ماه ۱۴۰۲ در سالن آمفی تئاتر کانون استان زنجان با اعلام برگزیدگان به کار خود پایان داد.

به گزارش روابط‌عمومی اداره کل کانون پرورش فکری استان زنجان؛ آیین جشنواره ملی سرود آفرینش کانون در زنجان با شرکت ۱۵ گروه راه‌یافته به بخش پایانی دومین جشنواره ملی سرود آفرینش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان  برگزار شد.

در ارتباط با استقبال گروه‌های کانونی و آزاد از این جشنواره می توان گفت: پس از انتشار فراخوان این رویداد هنری، ۷۰ سرود از گروه‌های کانونی، آزاد و فراگیر( بخش غیررقابتی ویژه مخاطبان با نیازهای خاص) در سامانه جشنواره بارگذاری ‌شد که پس از بررسی‌های به عمل آمده ۱۵ گروه در روزهای ۲۵ و ۲۶ بهمن ماه باهم به رقابت پرداختند.

داوری این رقابت‌ها را رباب جز ملکی نژاد مدرس سرود، کیارش میرمحمدرضایی مدرس و داور موسیقی و علی اصغر قربانلو مدرس سرود و شاعر، دو روز در سالن آمفی تیاتر کانون برعهده داشتند.

طی داوری‌های به عمل آمده و پس از رقابت ۱۵ گروه باهم، در بخش گروه کانونی گروه دختران انجمن سرود «آفرینش» با قطعه «جان جانان» و رهبری غلامرضا گورکانی و طراح فرم رسول صالحی؛ همچنین در بخش آزاد گروه دبیرستان شاهد مهدیه با قطعه «آنایوردوم زنجان» به رهبری رقیه عباسی‌لو موفق به کسب رتبه برگزیده شدند. در بخش شایسته تقدیر دبستان شاهد تفویضی با قطعه «معرفت معدنی» و رهبری مهناز سپهری و غلامرضا گورکانی معرفی شدند

  محورهای موضوعی و اهداف برگزاری دومین جشنواره ملی سرود آفرینش با عنوان «نغمه‌های روشن فردا» است سرزمین من (ایران، وطن، پرچم و...)، دفاع مقدس، ایثار و شهادت، نام‌آوران (شخصیت‌های تاریخی و انقلابی)، مراسم و مناسبت‌های ملی و آیینی و آزاد از جمله این محورها هستند.

کشف و پرورش استعدادهای هنری نسل کودک و نوجوان، افزایش گستره فعالیت‌های هنری و ترویج سرود به عنوان یک هنر انقلابی و تقویت روحیه هم‌گرایی و کارگروهی، از اهداف برگزاری این جشنواره است و مهارت‌افزایی، بهره‌گیری از ظرفیت سرود به‌عنوان یک رویکرد فراگیر تربیتی و هم‌چنین، عمومی‌سازی و مردمی‌سازی این هنر، از اهداف برگزاری دومین جشنواره ملی سرود آفرینش کانون به‌شمارمی‌رود.

مرحله استانی دومین جشنواره ملی سرود آفرینش در زنجان با اعلام برگزیدگان به کار خود پایان داد

مرحله استانی دومین جشنواره ملی سرود آفرینش در زنجان با اعلام برگزیدگان به کار خود پایان داد

مرحله استانی دومین جشنواره ملی سرود آفرینش در زنجان با اعلام برگزیدگان به کار خود پایان داد

مرحله استانی دومین جشنواره ملی سرود آفرینش در زنجان با اعلام برگزیدگان به کار خود پایان داد

مرحله استانی دومین جشنواره ملی سرود آفرینش در زنجان با اعلام برگزیدگان به کار خود پایان داد

مرحله استانی دومین جشنواره ملی سرود آفرینش در زنجان با اعلام برگزیدگان به کار خود پایان داد

بیانیه‌ی هیئت داوران دومین جشنواره‌ی ملی سرود آفرینش «نغمه‌های روشن فردا» استان زنجان

موسیقی به عنوان یکی از ارزشمندترین و موثرترین ابزار ارتباطی در میان رشته‌های متعدد هنری در طول تاریخ زیست بشر مطرح بوده و در دنیای امروز نیز با پیدایش ابزار ارتباط جمعی و گسترش رسانه‎های متعدد بیش از پیش به اشکال مختلف در دسترس همگان قرار می‌گیرد. در این میان موسیقیِ باکلام نیز به دلیل برخورداری از قدرت بیان مفاهیم و انتقال پیام به لحاظ اهمیت در صدر جدول تولیداتی از این دست قرار گرفته است. تولید آثار موسیقی تهی از مفاهیم و پیام‌های ارزشمند انسانی، اجتماعی، آموزنده و قابل دفاع چه از منظر ادبی و چه به لحاظ فنی چالش بزرگی در هنر دنیای امروز شمرده می‌شود. در این میان برگزاری جشنواره‌هایی از این دست که در تلاشند عاملی برای تهیه، تولید و انتشار آثار فاخر شوند بسیار حائز اهمیت است.

خداوند مهربان را شاکریم که بار دیگر شاهد حضور بسیاری از نوجوانان فعال، علاقه‌مند و مستعد عرصه‌ی سرود و زحمات مربیان زحمتکش و توانمند این رشته بودیم. قبل از پرداختن به نکات مدنظر هیئت داوران این جشنواره و پس از بررسی آثار اجرا شده بر خود وظیفه می‌دانیم که بار دیگر به اهمیت آموزش صحیح و تخصصی مربیان سرود و خوانندگان آنها در دوره‌های آموزشی کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت به عنوان مهمترین عامل پیشرفت گروه‌ها و بالا بردن سطح کیفی آثار تاکید نموده و عدم وجود فضا و موقعیت آموزشی مناسب را مورد نقد جدی قرار دهیم.

بی‌شک بررسی آثار بصورت ترکیبی از میان رده‌های سنی مختلف و ارزیابی گروه‌ها، تصمیم‌گیری را برای هیئت داوران جشنواره دشوار نمود و در نهایت بر اساس شیوه‌نامه‌ی موجود، انتخاب دو اثر برگزیده (کانونی و آزاد) و یک اثر شایسته‌ی تقدیر در دستور کار قرار گرفت.

 نکته‌ی حائز اهمیت دیگر، اختصاص امتیازِ قابل ملاحظه برای اجرای حرکات نمایشی مرتبط با اثر است که در شیوه‌نامه نیز به آن اشاره شده بود. لازم به ذکر است حضور گروههای فعال شهرستانی بر روی صحنه‌ی این جشنواره‌ که با وجود کمبود امکانات همچنان فعال و پرانرژی در این مسیر گام برمی‌دارند نویدبخش و حائز اهمیت بوده و لزوم برگزاری کارگاه‌های آموزشی و حمایت‌های جدی و هدفمند برای تولیدات بهتر و فنی‌تر مناطق را بیش از پیش بر ما نمایان می‌کند.

هیئت داوران دومین جشنواره‌ی ملی سرود آفرینش پس از بررسی ۱۵ اثر راه یافته به بخش اجرای صحنه‌ای، جمع‌بندی نقاط قوت و ضعف آثار و با هدف کمک به بهبود کیفیت آثار در اجراهای آتی گروه‌ها، نکات زیر را قابل ذکر و بررسی بیشتر توسط مربیان و سرپرستان می‌داند.

الف) عدم رعایت کوک و ضعف در اجرای صحیح نت‌ها به عنوان مهمترین عامل مدنظر در موسیقی سازی و آوازی  بدون استثنا در اجرای اکثر آثار احساس می‌شود.

ب) توجه بیش از حد به حجم صدای گروه آوازی و عدم توجه به موزیکالیته(بیان دقیق اثر)، ضعف قابل ملاحظه در استفاده از  شیوه‌های بیان حسی در موسیقی مانند رعایت دینامیک، تاکید یا شدت و ضعف تدریجی صدا مانع جدی برای بالا رفتن کیفیت اجرا محسوب می‌شود.

پ) طراحی حرکات نمایشی هدفمند، فکر شده و بجا و اجرای صحیح و قابل درک آنها در بسیاری از گروه‌ها می‌توانست به جذابیت بصری اجرا و برقراری ارتباط مناسب با مخاطب کمک شایانی نماید. پر واضح است انجام حرکات محدود و جزیره‌ای می‌تواند موجب برهم زدن تمرکز مخاطب شود.

ت) عدم انسجام در ملودی، درنظر نگرفتن حدود صوتی اعضا، تکرار بیش از حد خطوط آوازی در طول اجرای اثر، طولانی بودن زمان اثر، ضعف در پیوند شعر و موسیقی و ضعف در تناسب گروه سنی با مفهوم شعر نیز در اجرای بسیاری از گروهها به چشم میخورد.

ج) چینش اعضای گروه بر روی صحنه با صَرف نظر از چند ایراد محدود در اجرای گروهها قابل توجه و بسیار مناسب است.

چ) جای خالی استفاده‌ی صحیح از تکنیک‌های آواز گروهی در قالب چندصدایی(پلی‌فونی) احساس می‌شود. لازم به ذکر است پرداختن به این تکنیک‌ها البته بصورت صحیح مهمترین نقطه‌ی تمایز گروههای حرفه‌ای و ابزار امتیازدهی داوران در جشنواره‌های سرود و آوازگروهی است.  

د) استفاده از اشعار یا ترانه‌هایی که از لحاظ فنی دقیق و باکیفیت سروده شده‌اند پیشنهاد می‌شود.

ر) چه در بخش دختران و چه در بخش پسران به وضوح شاهد حضور بسیاری از نوجوانان مستعد و آینده‌دار با کیفیت اجرای بسیار بالا، صدای زیبا و گوش‌نواز، کوک مناسب و بیان دقیق بودیم.

در نهایت از زحمات ارزشمند تمامی دست‌اندرکاران برگزاری و دبیرخانه‌ی دومین جشنواره‌ی ملی سرود آفرینش کمال تشکر را داشته و از پروردگار مهربان برای همه‌ی عزیزان سلامتی، شادکامی و سربلندی روزافزون آرزومندیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 9 =