کتاب دوربین خدا توسط اعضای ادبی کانون استان ایلام در برنامه دو پنجره نقدشد

نقد کتاب دوربین خدا توسط اعضای انجمن ادبی کانون. پرورش فکری استان ایلام با حضور اسماعیل الله دادی شاعر این کتاب در برنامه دو پنجره کانون انجام گرفت.

به گزارش روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان استان ایلام ، برنامه دو پنجره از سوی مرکز آفرینش های ادبی کانون استان با هدف تقویت استعدادهای ادبی وروحیه نقد پذیری اعضابا حضور اسماعیل الله دادی شاعر کتاب دوربین خدا وهمچنین باحضور مدیر کل ،معاون فرهنگی  وکارشناسان ومربیان و اعضای ادبی در مرکز یک ایلام برگزار شد .
فاطمه رستگار مدیرکل کانون استان ضمن عرض خیر مقدم به مهمان برنامه وابراز خرسندی از علاقه مندی اعضای ادبی به این برنامه ها که از برنامه های شاخص ادبی می باشد به فعال سازی انجمن ها و باشگاه های ادبی تاکید نمود.
وی افزود : با توجه به اهمیت انجمن های ادبی و باشگاه های ادبی باید درشناسایی وتربیت اعضای مستعد ادبی بیشتر تلاش شود و اعضا را در چنین برنامه هایی مشارکت داد .
در این برنامه اعضای کودک و نوجوان شرکت کننده پس از مطالعه اشعار کتاب دوربین خدا نظراتشان را به شاعر این کتاب ارائه دادند و شاعر کتاب نیز پس از بیان مطالبی در رابطه با اشعار این کتاب، از نظرات اعضای شرکت کننده در برنامه دو پنجره استقبال کرد.

کتاب دوربین خدا توسط اعضای ادبی کانون استان ایلام در برنامه دو پنجره نقدشد

در ادامه اسماعیل الله دادی ضمن ابراز خوشحالی از حضور در بین اعضای ادبی ونگاه دقیق آنها به شعرهای کتاب در خصوص شعر و اشعار کتاب در پاسخ به سوالات اعضا گفت: 
در خواندن شعر باید به عنوان مخاطب اولیه و ثانویه باشید . بخوانید برای لذت به عنوان مخاطب اولیه و بعد به دنبال نقدبروید به عنوان مخاطب ثانویه و همیشه در شعر اول کشف را پیدا کنید مثل یک طرح اولیه در داستان وبعد به دنبال یک پایان غافلگیر کننده باشید .
الله دادی گفت : معمولا شعری که باید و نباید داشته باشد نگاه خوبی نیست زیرا در ابتدا شعر باید برای مخاطب لذت بخش باشد و شاعر خوب در شعر کودک باید نگاه ها را بفهمد زیرابچه ها در شعرزیبا ییها رامی فهمندوقشنگتر می بینند .
شاعر کتاب دوربین خدا افزود : وقتی شعر می گوییم اولش کشف هست و وقتی ایده به ذهن می رسد مهندسی شده نیست زیرا اولین ابیات که به ذهن شاعر می آید هدیه خدایان است و ناخودآگاه است. در شعرها مفاهیم مختلف وجود دارد وبهتراست که در پایان حس امیدواری باشد زیرا دریافت مخاطب ها با هم متفاوت است واین بستگی به اندوخته ذهنی ونگاه آنان دارد .
وی گفت : معمولا مخاطبین به مفاهیمی که دغدغه روزشان هست علاقه مند هستند اما باید به آنها آگاهی بخشید و در مورد مفاهیمی که در تجربه زیستی آنها نیست که با نگاه هنرمندانه وشاعرانه مفاهیم را در اختیارشان گذاشت و با استفاده از کشف شعر از خواندن آن لذت برد. 

کتاب دوربین خدا توسط اعضای ادبی کانون استان ایلام در برنامه دو پنجره نقدشد
به کارگیری عنصر طنز و شادی در انتقال مضامین دینی، اخلاقی، عاطفی، ملموس بودن اشعار برای کودکان، تشویق کودکان به تغییر نگاه آنان به هستی و طبیعت از جمله ویژگی های این کتاب است که با حضور فعال اعضا در این برنامه مورد نقد و بررسی قرار گرفت. 

کتاب دوربین خدا توسط اعضای ادبی کانون استان ایلام در برنامه دو پنجره نقدشد

در پایان با اهدای لوح تقدیر و هدیه از حضور ارزشمند شاعر برنامه توسط مدیر کل تجلیل شد .

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =