گفتگو با سحر نعیمی مربی تخصصی هنری، نویسنده و تصویر گر کتاب های کودک و نوجوان

سحر نعیمی مربی تخصصی هنری مرکزسه شیراز در گفتگو با روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فارس گفت:یک تصویرگر باید ویژگی های کودک و نوجوان را بشناسد تا با توجه به سن و هیجانات او، تصاویر را ایجاد کند؛ زیرا یک تصویر بهتر از هزار کلمه، مفهوم رابه کودک و نوجوان می رساند.

تشکر از وقت مصاحبه ای که به ما دادید، از شما می خواهم مختصری از خودتان و فعالیت هایتان برای ما بگویید.

سحر نعیمی متولد ۱۳۶۵ در شیراز هستم دارای مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد هنرهای تجسمی از دانشگاه یزد می باشم. ۱۸ سال است که مربی امور هنری در مراکز کانون با فعالیت های نقاشی، سفالگری، عکاسی، و فضاسازی مراکز در خدمت اعضا کودک و نوجوان هستم. نویسنده کتاب بررسی هنر محیطی با تاکید بر عناصر چهار گانه باستان، و تصویرگر بیش از ۱۲ جلد کتاب کودک و نوجوان در حیطه شعر و داستان و نمایشنامه نویسی  با عنوان های نمایشنامه سرزمین کلاه جادویی، نمایشنامه خروس بی محل و پنجه طلا، تصویرگری کتاب های  ماهی دریا و قورباغه گودال، پهلوان عباس و ماهی های برکه، فصل بازیگوشی توت، مجموعه شعر همسایه با طبیعت، بستنی، تی رز، بازی ریاضی (اول تا سوم ابتدایی)، بازی ریاضی (چهارم تاششم ابتدایی)، ۱۳۳بازی برای کودکان (ویژه کودکان نقص توجه و بیش فعال)، می باشم.

همچنین  تا کنون چند نمایشگاه از آثار نقاشی و عکاسی خود به صورت فردی و گروهی در شیراز و یزد برگزار کرده ام. پایان نامه کارشناسی ارشدم نیز در سال پایانی مقطع کارشناسی ارشد، در هفته پژوهش برگزیده ملی و کشوری شده است؛  و داور چندین  مسابقه عکاسی و نقاشی همانند مهرواره آب بوده ام. هر سال نیز باشرکت دادن اعضاء خود  در مسابقات ملی وبین المللی  که در کانون برگزار شده، آن ها حائز مقام های برتر کشوری و بین المللی شده اند.

۱- از چه سالی با کانون آشنا شدید و به چه سمت هایی در کانون داشتید؟

از سال ۸۳ با کانون آشنا شدم. کارآموزی هنرستان خودرا در مجتمع کانون شماره ۳ شیراز گذارندم، واز سال ۸۵ تاکنون به عنوان مربی امور هنری در خدمت اعضا مشغول به فعالیت هستم.

۲- به نظرتان، بچه ها شما را با کدام آثارتان بهتر می شناسند؟

 به نظرم بچه ها من را  با دیدن فضاسازی هایی که در مراکز برایشان انجام داده ام؛   وکتاب های فصل بازیگوشی توت و مجموعه شعر همسایه با طبیعت، ماهی دریا قورباغه گودال، نمایشنامه سرزمین کلاه جاویی بهتر  می‌شناسند.

۳-از دید شما تصاویر کتاب کودک باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟

یکی از مهمترین ویژگی های تصاویر این است که تصاویر باید براساس گروه سنی و جنسیت کودکان طراحی و رنگ آمیزی شارپ و شاد شده باشد. تصویر باید خلاقانه باشد و قدرت بیان و ارتباط با کودک و نوجوان را داشته باشد؛ تا بچه ها مفاهیم و محتوای متن را بچه ها بیشتر درک کنند. همچنین تصاویر باید بر اساس متن ساده و روان باشند و شخصیت های داستان را به خوبی معرفی کنند و برای کودک باور پذیر باشند.

اتفاقات و مشکلاتی که برای شخصیت های در داستان پیش می آید باید مشابه مشکلاتی باشد که در آن سن با آن هامواجه می شوند. تصاویر باید از لحاظ رنگ، فرم، بافت و ریتم و مبانی رنگ شناسی، بتواند کودک را جذب کند؛ به طوری که کودک حس کند با او درحال مکالمه است.

همچنین یکی دیگر از ویژگی های مهم تصاویر این است که با متن هماهنگی مستقیم و صفحه به صفحه داشته باشد؛ و اگر رعایت نشود متن اثر گذاری خودرا از دست خواهد داد، وضعیف جلوه خواهد کرد.

یک تصویرگر باید ویژگی های کودک را بشناسد تا با توجه به سن و هیجانات او، تصاویر را ایجاد کند؛ زیرا یک تصویر بهتر از هزار کلمه مفهوم رابه کودک می رساند.

 با توجه به مخاطب شناسی کتابی که برای کودک تصویرگری می شودباید دارای   متن کوتاه باشد.

۴- به نظرتان تصویرگران کتاب کودک در ایران از شیوه های جدید و تنوع استفاده می کنند؟

بله هنرمندان تصویرگرکه هر کدام سبک خود را دارند از جایگاه خاص و ویژه ای برخوردارند، این تصویرگران از تکنیک ها ومتریال های متفاوت فرم ها و سبک های متنوع و مختلف در آثار شان استفاده می کنند.

۵-آیا یک تصویرگری کانونی با تصویرگری غیرکانونی فرق دارد؟

بله یک تصویر گر کانونی از آنجا که جنس کانون و مخاطب رابهتر می شناسد و با درک درست و اصولی اولیه مثل ترکیب بندی، نظریه رنگ و شکل و فرم که دارد؛ سعی می کند از طرح ها و ایده های خلاق و تکنیک های متنوع جهت جذب کودکان و نوجوانان استفاده کند؛ تا با این شیوه بتواند با دقت در نگاه کردن که در آن رشد و خلاقیت هست را در کودکان و نوجوانان تقویت کند؛   از این رو او را با تصویر گران غیر کانونی متمایز می گرداند.

۶- تصویرگری چگونه وارد زندگیتان شد؟

ارتباط من با عنصری به نام تصویر به عوامل موجود در طبیعت و احساس و ذهنیتم باز می گردد؛ و فکر می کنم تصویرگری با توجه به تخیل قویی که موقع بازی با اسباب بازی های دوره کودکی  داشتم و قصه های پدر و مادرم،  از زمان کودکی وارد زندگیم شده است.

۷- جز تعامل با طبیعت در مواجهه با اشیاءمثلا انیمیشن ها به تصاویر دقت میکردید؟

بله از همان دوران کودکی با دیدن زیاد کارتن ها و برنامه های تلوزیونی،   و با مطالعه کردن و دیدن  تعداد زیادی از بر چسب ها و چاپ های زیبا که نقش های کودکانه داشتند،  همانند تصویر بچه ها، حیوانات پروانه و زنبور، گل و...و اسباب بازی های طرح دار و کتاب داستان های تصویری و کیهان بچه ها که  هنوز هم در کتابخانه ام نگهشان داشته ام، از همان دوران کودکی  دقت و توجه ام به همه چیز زیاد شده و هنوز هم این عادت درونی شده و در من باقی مانده است.می توانم بگویم  به خاطر در اختیار گذاشتن امکانات بازی ورفاهی و مطالعه پدر و مادرم، عامل اصلی این خلاقیت ها در من، بوده اند. 

۸ -ازنقاشی‌های تان بگویید.

مسیر هنری من از کودکی با نقاشی و با طراحی و تصویرگری همچنان همراه من است، و وقتی وارد عرصه هنر نقاشی به صورت آکادمیک شدم  دوران بسیار خوبی را گذراندم. توجه به مسیر پر از عواطف و احساسات هنرمند واجد فن و تکنیک در آفرینش اثر هنری به عنوان عصاره تکمیل کننده اثر به کشف راز ها و پیچیدگی های بیشتری منجر خواهد شد؛ که در آخر لذتی وصف ناپذیر رابه ارمغان می آورد. .شاخص ترین عناصر موجود در نقاشی های تصویرگری من، نمایش انسان، ماهی پرندگان و عناصر طبیعی است که من بسیار به آن ها علاقمند هستم. نوع ارتباط بین عناصری که ذکر شد و نحوه قرارگرفتن آن ها در کنار یکدیگر ترکیب بندی اثر را می سازد؛ نوع این روابط درک ما را از اثر هنری شکل می دهد و حتی کیفیت و قدرت تاثیر گذاری آن را تعیین می کند.

۹-هر حرفه‌ای آداب و مرام و منش خاص خودش را دارد. پنج موردی که به‌نظر شما می توان از آن‌ها به عنوان آداب حرفه تصویرگری نام بردند کدام‌اند؟
تعهد کاری و انگیزه حرف اول را می‌زند. مداومت سعی و پشتکار، خوش رو و  با اخلاق بودن، پرورش اخلاق حرفه ای، آگاهی از هنر های سرزمین خود مطالعه فراوان در زمینه های مختلف هنری و شناخت از فرهنگ و آداب و رسوم دیگر ملت ها راباید یاد گرفت. تلاش و تجربه های بیشتر برای کاری بهتر از دیروز انجام دادن، خستگی ناپذیر بودن، زیبا دیدن و زیبا آفریدن، منحصر به فرد بودن و کپی نکردن از دیگران، عاشق کار بودن و لذت بردن از تصویر سازی دیسیپلین و نظم داشتن در شروع و اتمام به موقع کار را می توان از دیگر  آداب حرفه تصویرگری نام برد.

۱۰- -اکنون روی چه پروژه‌هایی کار می‌کنید؟

در حال حاضر روی تصویر سازی کتاب  داستان نوجوان به نام گره از کار من بگشا، که اشاره ای به داستان پیر چنگی مولانا دارد، با نویسندگی آقای پوریزدانپرست و کتابی با موضوع تکنیک ها و رنگ ها ی خلاق برای کودک و نوجوان که الان نزدیک به یک سال هست مشغول نوشتن و کار کردن بر روی آن هستم، کار می کنم.

۱۱- اولین آشنایی شما با تصویرگری‌ به کجا بر می گردد؟

از کودکی عاشق دیدن ماهی های تنگ و آکواریوم و جنگل ودریاو طبیعت، انارها ی روی درختان پاییز شکوفه های بهاری، رنگ پرندگان مانند جادویی توجه من را به خود جلب می کرد ودیدن تصاویر کتاب داستان ها و کیهان بچه ها در آن دوران من را، شیفته تصویرگران رویاها و داستان ها کرد.

۱۲-این تجربه درکانون چه طور بود؟

به یک نگاه زیبایی شناسی بهتری دست پیدا کردم که با عنصر طبیعت عجین شده است و توانستم در آثار خود خلاقیت و ابتکار و نوآوری را به اجرا به آوردم.

۱۴- - آیا کتاب‌های کانون و دیگر ناشران تأثیراتی روی شما داشتند؟

بله قطعا در شناخت بهتر مخاطب و ویژگی های آن ها در جریان کلی تصویرگری کتاب و اینکه بتوانم هر بار حرف تازه ای برای گفتن داشته باشم تأثیر مهمی داشته است.

۱۵- برگردیم به فعالیت‌های حرفه‌ای شما. تصویرگری را از چه زمانی آغاز کردید؟
از آنجا که رشته حرفه ای من کارشناسی ارشدهنرهای تجسمی بود وسال های زیادی نقاشی می کردم و با توجه به آموخته ها، نگاه و الهامات عمیقی که در طول دوره زندگیم به خلق آثار هنری داشتم؛ و با توجه به اینکه در این زمینه به مطالعه و تحقیق می پرداختم و در حال خلق اثر هنری بوده ام، به این نکته پی برده ام که  بین نقاشی و تصویر گری مرز باریکی وجود دارد؛ و  قبل از این که وارد تصویر گری شوم به این حرفه علاقمند بوده ام و اولین اثر من نمایشنامه سرزمین کلاه جادویی بوده است.  

۱۶_آثار جدیدتان اشاره کنیم اینکه تفاوت این آثارجدید باآثار قدیمی‌تان چیست؟

آثار جدیدتفاوت زیادی با آثارقدیمی دارد و آن کسب تجربه و تلاشی جدیددر راستای جهت دهی وهدایت از لحاظ طرح های خلاق و تکنیک های متفاوت و مبانی زیبای شناختی است.   در آثار و سبک خاص من  شخصیت ها در اختیار متن وموضوع هستند و از سمبل ها و نماد ها استفاده شده است؛ به صورتی که در زمینه کار از تکنیک های متنوع رنگی و شاد استفاده می کنم. من فکر میکنم تصویر آثار من جسورانه تر و خلاقانه تر و به حس زیبای شناسی بهتری رسیده است.

۱۷- -مبحث مهم دیگر که شاید باید مدام در موردش حرف زد امضای هنرمند است این امضا چیست چطور می توان به این امضا رسید؟

امضا هنرمند سبک منحصر به فردی است، که هنرمند در طراحی و تکنیک و بیان هنری اش پس از سال ها کار و تجربه فراوان به دست آورده و به آن سبک شناخته میشود. و این چیزی نیست که شما درباره کار خود بگویید دیگران با دیدن آثار شما می‌گویند که شما دارای سبک هستید.

۱۸- وقتی درباره‌ی موانع و چالش‌های تصویرگری صحبت می‌کنیم عده‌ای از محتوا صحبت می‌کنند و عده‌ای از کیفیت چاپ. نبود منابع و حتی نداشتن قرارداد حرفه‌ای بخشی از مشکلاتی است که تصویرگرها مطرح می‌کنند. دیدگاه شما به این مساله چیست؟

با ید بگویم من هم مطابق تمام تصویر گران با این مشکلات روبه رو شده ام و آن ها را لمس کرده ام. هر حرفه ای آداب و مرام و منش خاص خودش رادارد. تصویر گر ناشر و نویسنده یک تیم اجرایی هستند که اگر هر کدام به دلیلی مرام حرفه ای را رعایت نکنند روند تولید کتاب به مشکل اساسی بر می خورد و روال عالی خودرا طی نخواهد کرد. بی دقتی یا رفتار غیر حرفه ای به ارکان این تیم باعث خسارت به دیگر اعضای تیم یا خود فرد می شود. به نظر من تصویرگری کتاب یک ادب فرهنگی وهنری را می‌طلبد که ارکان تیم برای پیشبرد هر چه بهتر اجرا شدن آن مستلزم رعایت آن هستند.

.۱۹- از جدیدترین آثارتان برایمان بگویید؟

از جدیدترین آثار من کتاب شعر فصل بازیگوشی توت است که به قلم قوی شاعرعزیز سمیره بروانیا که خود مربی ادبی کانون بود به نظم درآمده است؛ و کتاب بعدی داستان ماهی دریا و قورباغه گودال است که با نویسندگی سید محمد هاشم پور یزدان پرست به تحریر درآمده است.

گفتگو با سحر نعیمی نویسنده و تصویر گر کتاب های کودک و نوجوان

گفتگو با سحر نعیمی نویسنده و تصویر گر کتاب های کودک و نوجوان

گفتگو با سحر نعیمی مربی تخصصی هنری، نویسنده و تصویر گر کتاب های کودک و نوجوان

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =