کد خبر: 338931
تاریخ انتشار: ۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۳۳
نشست ادبی پادشاه ملک سخن

مروری بر زندگی‌نامه و آثار سعدی شیرازی همراه با گلستان‌خوانی در مجتمع آفرینش بندرعباس برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان هرمزگان؛ همزمان با اول اردیبهشت سالروز شروع نگارش گلستان و روز گرامیداشت شاعر شیرین سخن سعدی شیرازی نشست ادبی پادشاه ملک سخن در مجتمع آفرینش برگزار شد.
این نشست روز شنبه ۱ اردیبهشت ساعت ۱۵ با حضور ۴۰ نفر از دانش آموزان پایه هفتم دبیرستان ابوذر که همگی از طرح کانون مدرسه هستند، برگزار شد.
در ابتدای این نشست طاهره مسافری تختی کارشناس ادبی استان اظهار داشت: اهمیت سعدی به عنوان استاد سخن در ادبیات فارسی برهمگان آشکار است. اهل ادب به او لقب «استادِ سخن»، «پادشاهِ سخن»، «شیخِ اجلّ» و حتی به‌طور مطلق، «استاد» داده‌اند.
وی افزود: او در نظامیه بغداد، که مهم‌ترین مرکز علم و دانش جهان اسلام در آن زمان به حساب می‌آمد، تحصیل و پس از آن به‌عنوان خطیب به مناطق مختلفی از جمله شام و شجاز سفر کرد.
مسافری گفت: سعدی سپس به زادگاه خود شیراز، برگشت و تا پایان عمر در آن‌جا اقامت گزید. آرامگاه وی در شیراز واقع شده‌است که به سعدیه معروف است.
کارشناس ادبی استان در ادامه مختصری راجع به وجه تسمیه اول اردیبهشت به نام روز سعدی و آغاز نگارش گلستان در این روز صحبت کرد.
مسافری با بیان اینکه سعدی قالب غزل را به  حد کمال رساند گفت شاعران بزرگی همچون حافظ، امیرخسرو دهلوی، گوته و ولتر از وی متاثر شده‌اند.
در ادامه این نشست دو حکایت گلستان توسط اعضا خوانش و کارشناس نشست به صحیح خوانی آن پرداخت و از شرکت کنندگان خواست درک و دریافت خود را از این دو حکایت بیان کنند.
در پایان دو نفر از اعضایی که بهترین دریافت از حکایات خوانش شده را ارائه کردند؛ به عنوان برگزیده اعلام شدند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =