اجرای تئاتر کاغذی کانون کرمانشاه در بقعه‌ی متبرک احمدابن اسحاق

به مناسبت عملیات غرور آفرین بازی‌دراز، اجرای تئاتر کاغذی زال و سیمرغ کانون کرمانشاه در بقعه‌ی متبرک احمدابن اسحاق سرپل‌ذهاب رقم خورد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمانشاه، به مناسبت عملیات غرور آفرین بازی‌دراز، اجرای تئاتر کاغذی زال و سیمرغ کانون کرمانشاه در بقعه‌ی متبرک احمدابن اسحاق سرپل‌ذهاب رقم خورد.
عملیات بازی دراز نتیجه‌ی ایمان، غیرت، شجاعت و ولایتمداری نیروهای رزمنده ارتش و سپاه است که هر ساله در اردیبهشت‌ماه، آیینی به یاد شهدا و غربت جبهه‌های این منطقه در اردیبهشت ماه برگزار و با حضور هزاران نفر از راهیان نور، اردوهای عاشقان سرزمین نور آغاز می‌شود و نمونه‌ای از هزاران افتخارآفرینی دروان طلایی دفاع مقدس است که در اذهان همگان جاوید و مانا مانده است.
عملیات بازی دراز با رشادت‌های رزمندگان اسلام توانست منجر به بازپس‌گیری منطقه‌ای شود که از اهمیت بسیار زیادی برخوردار بود و معادلات رژیم متخاصم بعثی را برای اشغال و تصرف این منطقه با اهمیت به هم ریخت. ارتفاعات بازی دراز از مناطق حساس غرب کشور و استان کرمانشاه نماد عشق و عرفان است که ۴۲ سال پیش رزمندگان شجاع و دلاور با ۲ گردان از نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ۲ گردان از نیروهای ارتش جمهوری اسلامی ایران در این عملیات حضور داشتند.

اجرای تئاتر کاغذی کانون کرمانشاه در بقعه‌ی متبرک احمدابن اسحاق
ارتفاعات بازی دراز به لحاظ موقعیت جغرافیایی درون مثلث قصرشیرین - گیلانغرب و سرپل‌ذهاب واقع شده و با توجه به تسلط کافی بر منطقه، دشمن بعثی از این منطقه در روزهای ابتدایی جنگ تحمیلی برای دیده‌بانی استفاده می‌کرد. ارتفاعات مهم بازی دراز، بر دشت و شهر سرپل‌ذهاب و پادگان ابوذر (مهمترین پادگان مرزی در جبهه غرب) و راه‌های ارتباطی آن به طور کامل مسلط بود که یک مانع طبیعی برای دفاع عراق از شهرهای قصرشیرین و خانقین محسوب می‌شد و همین اهمیت راهبردی دلیل جاده‌سازی و فعالیت‌های مهندسی روی آن بود و دشمن قصد داشت با حضور در این منطقه و استقرار در این ارتفاعات با افزایش سلطه بر قصرشیرین، سرپل‌ذهاب را نیز زیر دید خود بگیرد؛ از این‌رو نبردهای سختی برای آزادسازی این ارتفاعات از دست دشمن، بین رزمندگان کشورمان با نیروهای متجاوز بعثی برای بازپس‌گیری آن انجام شد، نخستین عملیات نیمه‌گسترده‌ در منطقه پس از سه ماه کار شناسایی نیروهای سپاه پاسداران و ارتش، با نام عملیات بازی دراز در دوم اردیبهشت سال ۶۰ آغاز شد و پس از هشت روز نیروهای ایرانی و عراقی بارها به تک و پاتک متقابل پرداختند. در این عملیات هوانیروز ارتش نقش بسزایی ایفا کرد و شهید شیرودی در آخرین عملیات پروازی خود (هشتم اردیبهشت ۱۳۶۰) در منطقه‌ی بازی‌ دراز، هنگامی که عراق لشکری زرهی با ۲۵۰ تانک و با پشتیبانی توپخانه و عدوات جنگی بسیار، برای بازپس‌گیری ارتفاعات «بازی دراز» به سوی سرپل‌ذهاب گسیل داشته بود، به مقابله با آنان پرداخت و پس از انهدام چندین تانک از پشت سر مورد اصابت گلوله تانک قرار گرفت و به شهادت رسید. محل سقوط بالگرد شهید علی اکبر شیرودی از خلبانان دلاور هوانیروز که امروزه تبدیل به یادمان شده است از جمله زیارتگاه کاروان‌های راهیان نور بوده که در نزدیکی سرپل‌ذهاب قرار دارد و روبروی آن ارتفاعات «بازی دراز» قابل مشاهده است.

اجرای تئاتر کاغذی کانون کرمانشاه در بقعه‌ی متبرک احمدابن اسحاق
بر همین اساس در سالروز این عملیات غرور آفرین، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمانشاه، دو بار به اجرای تئاتر کاغذی زال و سیمرغ با شعار وعده‌ی صادقه در ویژه‌برنامه‌ی تجلیل از شهدای بازی دراز و در بقعه‌ی مبارکه‌ی احمدابن اسحاق شهرستان سرپل‌ذهاب پرداخت؛ کارگردان این نمایش فرناز جواری مربی هنری و بازیگران آن اعضای نوجوان مرکز شماره ۴ کانون شهر کرمانشاه می‌باشند.
گفتنی‌است کانون استان با اجرای فعالیت‌های مختلف فرهنگی، ادبی و هنری همچون اجرای نمایش، سرود، محفل شعر، معرفی کتاب، معرفی شخصیت و... در این ویژه‌برنامه حضور فعال دارد.

اجرای تئاتر کاغذی کانون کرمانشاه در بقعه‌ی متبرک احمدابن اسحاق

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 6 =