کد خبر: 339783
تاریخ انتشار: ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۲۰:۴۸
برگزاری نشست استانی «داستان های دینی» در کانون خوزستان

نشست استانی «داستان های دینی» به میزبانی مرکز آفرینش‌های ادبی کانون خوزستان ویژه ی نهمین دوره ی جشنواره خاتم، به صورت مجازی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی کانون خوزستان، نشست استانی «داستان های دینی»  به میزبانی مرکز آفرینش‌های ادبی  ویژه ی نهمین دوره ی جشنواره خاتم و با حضور مانا مداح داستان نویس و منتقد ادبی ، کارشناس، مربیان و رابطان ادبی و  اعضای انجمن های ادبی و بخش مکاتبه ای سراسر استان برگزار شد.
در ابتدای این نشست، مانا مداح  به تبیین ویژگی‌های داستان های آیینی پرداخت و گفت:  از آنجا که نوشتن  با محوریت وقایع و شخصیت های تاریخی و دینی ، شامل موضوعاتی ست که غیر قابل دخل و تصرف و تغییر هستند، نویسندگان نوجوان باید با دقت و ظرافت در این مورد عمل کنند.
او با اعتقاد به اینکه نوشتن داستانی که همه پایان آن را می دانند کاری دشوار است، افزود: نویسنده می تواند با خلاقیتی که در چینش عناصر داستانی  ایجاد می کند، به جذابیت اثر افزوده و پنجره ای جدید رو به موضوعات و روایت های تکراری باز کند.
این نویسنده و منتقد ادبی در ادامه  به تبیین تفاوت بازنویسی و بازآفرینی پرداخته و اظهار کرد: 
روایات دینی ظرفیت ویژه ای برای بازآفرینی را دارا هستند .
وی  با ارائه ی مثال هایی از ادبیات کهن و آثار منظوم آیینی به تشریح این مقوله برای شرکت کنندگان در این نشست پرداخت.

مداح با بیان اینکه شروع، زاویه دید و پرداخت قوی و درخور توجه می تواند کلیشه و شعار را از داستان های دینی بزداید ، اضافه کرد: 
برای پرداختن به زندگی پیامبر اکرم (ص) ، نیاز نیست که حتما به سراغ معجزات و اتفاقات شاخص گذشته برویم، بلکه می توانیم با الگو گرفتن از زندگانی پر فراز و نشیب ایشان و سیره ی حسنه ای که در طول عمر خود داشتند و پیوند آن ها به زندگی امروز، آثار درخور توجهی خلق کنیم.
 
گفتنی ست: نهمین دوره‌ی جشنواره‌ی خاتم با همکاری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با محورهای بازنمایی، بازگویی، بازآفرینی شخصیت و شیوه‌ی زندگی پیامبر اکرم (ص)، نمایش تاثیر وجوه شخصیت ایشان در زندگی نزدیکان، اصحاب و معاصران، آفرینش ابعاد و نحوه‌ی آشنایی و الفت با زندگی پیامبر در نظرگاه اشخاص و افراد دیگر در طول تاریخ تا دوران معاصر و امروز در بخش‌های داستان کوتاه و داستانک در حوزه‌ی بزرگسال و کودک و نوجوان در حال برگزاری است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 8 =