کد خبر: 340226
تاریخ انتشار: ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۲۰:۵۷
بازدید 33
روز نجومی مراکز فرهنگی- هنری همدان با طعم اشعار خیام

مراکز فرهنگی- هنری کانون همدان به مناسبت روز بزرگداشت حکیم عمر خیام و هفته جهانی نجوم به مدت یک هفته برنامه‌هایی با محوریت نجوم برای اعضای خود برگزار کردند.

به گزارش روابط عمومی اداره کانون پرورش فکری استان همدان، 28 اردیبهشت ماه روز بزرگداشت ابوالفتح الدین عمر بن ابراهیم نیشابوری مشهور به خیام از برجسته‌ترین حکما و ریاضی‌دانان جهان اسلام است که  هر سال چنین روزی به عنوان روز بزرگداشت حکیم عمر خیام گرامی داشته می‌شود. او در رشته ریاضیات و نجوم تبحر خاصی داشت و در این حوزه شیوه‌های خاصی را در حل مسایل مختلف ابداع کرد. حکیم عمر خیام به دلیل تبحر و دانش عظیمی در دربار ملکشاه جایگاه ویژه‌ای داشت و و به درخواست ملکشاه رصدخانه ملکشاهی را ساخت و در صدد اصلاح تقویم موجود بر آمد. تقویم جلالی او که امروزه در میان ایرانیان رواج دارد از چنان اعتباری بر خوردار است که تا کنون کمتر به آن ایراد وارد شده است. 

مراکز فرهنگی- هنری کانون همدان به مناسبت روز بزرگداشت حکیم عمر خیام و هفته جهانی نجوم به مدت یک هفته برنامه‌هایی با محوریت نجوم برای اعضای خود برگزار کرده‌اند از جمله رصد ماه در مجتمع شهید مدنی همدان و بازدید اعضای مرکز تویسرکان از پژوهشسرای رضی که با تلسکوپ آشنا شدند که امروز نیز برخی از  مراکز برنامه نجوم خود را با حضور اعضا برگزار کردند.

هفته نجومی مراکز فرهنگی- هنری همدان با طعم اشعار خیام

مرکز فرهنگی-هنری شماره 2 شهرستان ملایر

مرکز ۲ ملایر با همکاری پژوهش سرای نجوم شهید احدی و در مکان پژوهش سرا اقدام به برگزاری کارگاه آموزشی نجوم کرد. این کارگاه آموزشی با حضور تعدادی از دانش‌آموزان پایه ششم دبستان حاج طوسی برگزار گردید. استاد رضایی‌تبار برای دانش‌آموزان در مورد سیارات، ستارگان، منظومه شمسی و صورت‌های فلکی مطالبی را بیان نموده و روش‌های رصد آسمان و اجرام آسمانی را توضیح داد و سپس دانش‌آموزان به صورت عملی با طرز کار دوربین‌های دو چشمی و تلسکوپ‌ها آشنا شدند و نکاتی در ارتباط با نحوه استفاده و مراقبت 
از تلسکوپ‌ها یاد گرفتند. به گفته کارشناسان این پژوهشسرا روزهای آینده شرایط مناسبی برای رصد سیاره مشتری و قمرهای آن وجود دارد و علاقمندان می‌توانند برای رصد این سیاره با هماهنگی کانون پرورش فکری اقدام نمایند.

هفته نجومی مراکز فرهنگی- هنری همدان با طعم اشعار خیام

مرکز فرهنگی- هنری شهرستان اسدآباد
مرکز اسدآباد به مناسبت روز بزرگداشت حکیم عمر خیام  براساس شنبه نامداران طرح هما معرفی شخصیت حکیم عمر خیام توسط مربی مسئول صورت گرفت و اعضا دوبیتی‌هایی از اشعار خیام را خوشنویسی کردند.

هفته نجومی مراکز فرهنگی- هنری همدان با طعم اشعار خیام

مرکز فرهنگی- هنری شماره 4 همدان

این مرکز ابتدا معرفی شخصیت عمر خیام را برای اعضای خود انجام داد. سپس شعرهایی از ایشان خوانده و تکرار شد و بیت‌هایی از این حکیم بزرگ بصورت خوشنویسی  شد و در  پایان انیمیشنی از زندگینامه خیام برای بچه‌ها پخش شد.

هفته نجومی مراکز فرهنگی- هنری همدان با طعم اشعار خیام

مرکز فرهنگی- هنری شهرستان قروه در گزین

کانون پرورش فکری شهرستان درگزین به مناسبت بزرگداشت خیام و هفته نجوم  اقدام به برگزاری "اردوی کارگاه نجوم" برای ۱۲ نفر از اعضای نوجوان دختر نمود. در این کارگاه که با همکاری کانون پرورش فکری کبودرآهنگ انجام شد،  کرمی مربی نجوم این مرکز به بیان توضیحاتی درباره آغاز کیهان، تولد ستارگان، کهکشان ها، عملکرد خورشید، معنای سال نوری، نمایش صور فلکی در چتر آسمان نما و رصد خورشید توسط تلسکوپ پرداخت.
این اردو با شعار "نجوم فراتر از مرزها" با هدف افزایش اطلاعات علمی و ایجاد اشتیاق در نوجوانان و آشنایی آنها با کارگاه‌های  نجوم به عنوان یکی از فعالیت‌های علمی کانون صورت گرفت.

هفته نجومی مراکز فرهنگی- هنری همدان با طعم اشعار خیام

هفته نجومی مراکز فرهنگی- هنری همدان با طعم اشعار خیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 7 =