کد خبر: 340307
تاریخ انتشار: ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۳۶
شگفتی‌های ‌آسمان در چهار مرکز کانون استان اردبیل روایت شد

هم‌زمان با بزرگداشت حکیم عمر خیام و هفته جهانی نجوم فعالیت‌های مختلف علمی فرهنگی در چهار مرکز بیله‌سوار، نمین و شماره‌ی یک کانون‌های اردبیل و کوثر اجرا شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون استان اردبیل، به مناسبت هفته جهانی نجوم مربی مرکز بیله سوار با بیان تاریخچه علم نجوم و اخترشناسی به معرفی شخصیت‌های علمی و ستاره شناسان پرآوازه ایران و جهان پرداخته و اعضا را به مطالعه و کنکاش در مورد فضا و شگفتی‌های آن توصیه کرد.

شگفتی‌های ‌آسمان در چهار مرکز کانون استان اردبیل روایت شد

فضاسازی برای هفته نجوم، معرفی کتاب آسمان شب، برگزاری مسابقه ادبی با عنوان «دوست داری در کدام سیاره زندگی کنی؟»، قصه‌گویی از داستان «در این شب»، روخوانی کتاب «چرا زمین گرد است» و آشنایی با تلسکوپ ازجمله فعالیت‌های اجراشده در این مناسبت بود.

شگفتی‌های ‌آسمان در چهار مرکز کانون استان اردبیل روایت شد

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مرکز نمین نیز طی روزهای پنجشنبه و شنبه ۲۷ و ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ به مناسبت هفته جهانی نجوم فعالیت‌های متنوعی را با حضور جمعی از اعضا اجرا کرد.

معرفی کتاب، بازدید از آسمان‌نما، پخش کلیپ و پویانمایی با موضوع خورشید و اجرام آسمانی، برگزاری کارگاه ادبی و نقاشی در راستای علم نجوم، شعرخوانی و نوشتن داستان تخیلی در مورد فضا و برپایی نمایشگاهی از کتاب‌های مرکز با موضوع نجوم از فعالیت‌های کانون نمین در این مناسبت بود.

شگفتی‌های ‌آسمان در چهار مرکز کانون استان اردبیل روایت شد

 بر اساس این گزارش در مرکز فرهنگی هنری شماره‌ی یک کوثر نیز اعضای مرکز با موضوع «علم نجوم در قرآن و احادیث» دورهم گردآمده و باهم گفتگو کردند که در این کارگاه مربی فرهنگی مرکز ضمن اشاره به سوره‌های متعدد قرآن کریم که در آن‌ها پروردگار متعال از نجوم سخن به میان آورده از اعضا خواست آیات موردنظر را همراه با معانی آن قرائت کنند.

ساخت ساعت آفتابی و آشنایی با کارکرد آن، معرفی چند عنوان کتاب، تحلیل و تفسیر پوستر و شعار سال نجوم و معرفی حکیم خیام به‌عنوان مبدع تقویم جلالی از برنامه دیگر هفته نجوم در این مرکز بود.

 همچنین شش کلیپ آموزشی و مستند در مورد اندازه سیارات و فاصله آن‌ها، معرفی منظومه شمسی، معرفی مبسوط خورشید و ماه، چگونگی ایجاد شب و روز و فصول سال، چرایی ایجاد اتفاق کسوف و خسوف و ...برای اعضا پخش و به سؤالات اعضا در این خصوص پاسخ داده شد.

شگفتی‌های ‌آسمان در چهار مرکز کانون استان اردبیل روایت شد

در ادامه فعالیت‌های هفته نجوم در مراکز کانون استان اردبیل، برنامه‌ی «بیا به ماه سر بزنیم» روز پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت‌ماه در مرکز شماره‌ی یک کانون اردبیل اجرا شد.

در این برنامه ابتدا اسلام حسن‌زاده، مربی فرهنگی مرکز کتاب «فضا و نجوم» را برای اعضا معرفی و اطلاعاتی در این زمینه برای آن‌ها ارائه کرد.

لیلا فرید مربی مسئول مرکز نیز با معرفی کتاب «کره ماه» درباره ویژگی‌های ماه از قبیل جنس، نحوه گردش آن به دور زمین و باورها و اعتقادات مردم قدیم درباره این جرم آسمانی صحبت کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 8 =