به گزارش روابطعمومی استان تهران، نشست ارتباط موثر با کودکان و نوجوانان سندروم دان روز یکشنبه، ۱ مهر 1403 به صورت حضوری و برخط با حضور همکاران ستادی و مربیان سراسر کشور برگزار شد.
در ابتدا پوراندخت بنیادی در رابطه با تشریح عملکرد کودکان سندروم داون مواردی را اظهار داشت و سپس به بیان نکاتی در مورد بایدها و نبایدهای ارتباط موثر با این کودکان پرداخت.
در ادامه نیلوفر قدوسی با اشاره به این که اولین مهارتی که فراگیری آن توسط کودکان سندروم داون حائز اهمیت است، ایجاد مهارت برقراری ارتباط متقابل با مربی و همچنین ارتباط چشمی مداوم با وی و همکلاسیهایش است؛ وی در ادامه خاطرنشان کرد که تداوم در به پایان رساندن یک فعالیت نیز لازمهی کار موثر با این کودکان است. قدوسی افزود ابراز احساسات و توضیح اثری که کودک خلق کرده توسط خود او از نکات بسیار مهم در آموزش کودک سندروم داون است که والدین تربیتی باید به آن توجه ویژه داشتهباشند.
مهدیزاده، معاون اداره کل آموزش و پژوهش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در ادامه این نشست به این نکته پرداخت که مربیان و والدین کودکان سندروم داون به هیچ عنواننباید سعی در تغیر آنها داشته باشند؛ بلکه هدف ما این است که با آشنا شدن هرچه بیشتر با روحیات ایشان بتوانیم به فضای ذهنیشان نزدیک شده و محیط اطراف را جهت آموزش به آنها امن و استاندارد کنیم.مهدیزاده بیانات خود را با خوانش شعری از شیخ ابوالحسن خرقانی با این مضمون که "هرکه در این سرا درآید، نانش دهید و از ایمانش مپرسید" ادامه داد و افزود مربیان نباید به دلیل تغیری که بین کودکان سندرومداون با دیگر کودکان وجود دارد تفاوتی بین آموزش و پرورش ایشان قائل شوند.
این نشست در سالن کنفرانس مرکز آفرینشهای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با حضور ۴۸ نفربهصورت حضوری و ۴۰۰ نفر بهصورت برخط با مشارکت اداره کل آموزش و پژوهش استان تهران برگزار شد.