به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان خراسان رضوی سمیه سلامیراد کارشناس مسئول ادبی استان با اعلام این خبر گفت: عید سعید غدیر، فرصت مغتنمی است برای ترویج معارف علوی در میان کودکان و نوجوانان. به همین منظور مرکز آفرینشهای ادبی استان با همراهی مرکز سه و دو مشهد این طرح را با هدف تقویت مهارتهای ادبی و تعمیق شناخت از سیره امام علی (ع) از طریق فعالیتهای گروهی و خلاقانه پیشبینی و برگزار کرد.
سلامیراد افزود: حضور همزمان گروههای سنی دختر و پسر "نونهال" (۹-۱۲ سال) و "نوجوان" (۱۳-۱۵ سال) به تعامل سازنده و انتقال تجربه بین اعضا منجر شد.
او تاکید کرد: از آنجا که نونهالی و نوجوانی، سن تبلور هویت و درک مفاهیم عمیق اعتقادی است، پرداختن به واقعه غدیر از منظر ادبی میتواند پیوندی میان ایمان و خلاقیت برقرار کند. بر همین اساس، این طرح با هدف ایجاد بستری برای بیان احساسات، اندیشهها و دریافتهای کودکان و نوجوانان نسبت به واقعه غدیر خم، تدوین شده است.
محمدعلی خلاقی، معاون فرهنگی استان، در جریان بازدید از ورکشاپ ادبی «دست در دست آسمان، غدیر به روایت من»، با تأکید بر لزوم توجه به نیازهای ادبی مخاطبان نونهال، اظهار کرد: یکی از اهداف اصلی برگزاری این ورکشاپ، پاسخگویی به همین نیاز و زمینهسازی برای ارتقای توانمندیهای ادبی نونهالان است. وی افزود: این دست از برنامهها میتواند بستر مناسبی برای شناسایی استعدادهای نوپا فراهم آورد تا در آیندهای نزدیک، زمینه حضور فعال آنان در باشگاههای تخصصی ادبی از جمله باشگاه سیمرغ فراهم شود.
کارشناس مسئول ادبی استان ادامه داد: این برنامه با برگزاری معرفی و نقد مجموعه کتاب «قصههایی امام علی(ع) و یارانش؛ با نگاهی به نهجالبلاغه» برای کودکان و کتاب «تولد یک پروانه» اثر داوود امیریان برای نوجوانان توسط زهرا اسکیل برگزار شد. مسئول کتابخانه شماره سه مشهد، ضمن به اشاره به اهمیت اعتبار منابع و بازنویسی و بازآفرینی متون دینی برای مخاطبان کودک و نوجوان، درباره ارتباط تصاویر این کتاب با محتوا و همخوانی آنها صحبت کرد. همچنین اعضا دربارهی محتوا و ویژگیها و جذابیتهای این مجموعه کتابها گفتگو کردند.
در ادامه، عصمت نصیرزاده با قصهگویی خلاقانه، بخش دیگر برنامه را برعهده داشت. شناخت قابلیتها و درک توانمندیها از مهمترین پیامهای قصهگویی خانم نصیرزاده همراه با لذت شنیدن آن برای حاضرین بود.
در جریان این برنامه، سمیه سلامیراد، ضمن ارائه توضیحاتی دربارهی تاریخ واقعهی غدیر، به اهمیت این رخداد در فرهنگ اسلامی، آیینها و رسوم مرتبط با عید غدیر و جایگاه دیدار با خانوادههای سادات در سنتهای اجتماعی مسلمانان پرداخت. وی همچنین با اشاره به ظرفیتهای این واقعه در حوزهی تولید محتوای ادبی و هنری، ایدههایی خلاقانه برای نوشتن از دل مفاهیم غدیر همچون زاویهدیدهای نو، روایتهای کودکانه و شخصیتپردازیهای بدیع را با اعضا به اشتراک گذاشت.
در ادامه اعضا به دو گروه کودک و نوجوان دسته بندی شدند. عزت صدیقی لویه با همراهی اعضای نوجوان از انواع شخصیتهای داستانی صحبت کرد و از اعضا خواست واقعه غدیر را از منظر راویان انسانی، غیبی، اشیاء و حیوانات و یا عناصر طبیعی بنویسند. او همچنین درباره حدود و بایدهای داستانهای دینی گفت و یادآور شد که محدوده خلاقیت و داستانپردازی درباره وقایع دینی نباید به اصل ماجرا خلل وارد کند یا در آن دخل و تصرف کند.
اعضای کودک نیز با راهنمایی سمیه سلامیراد به نگارش خلاقانه واقعهی غدیر پرداختند. موضوعاتی چون «نامهای به امام علی (ع)»، «روایت غدیر از زاویه دید راویان غیرانسان» و «اگر من کودکی در صحنهی تاریخی غدیر بودم...» از جمله ایدههایی بود که کودکان بر اساس آنها نوشتند. در بخش پایانی، همزمان با بازدید محمدعلی خلاقی، معاون فرهنگی ادارهکل، جمعی از اعضای کودک و نوجوان آثار خود را در حضور وی قرائت کردند.
در پایان برنامه، اعضای سادات مرکز، با اهدا هدیهای شامل کاردستیهای دستساز که با همراهی و هنرمندی مربیان مرکز سه تهیه شده بود، از دیگر اعضا تقدیر کردند. همچنین، در حاشیهی برنامه، آثار ادبی برگزیده اعضا در قالب پانلهای مصور به نمایش گذاشته شد.