به گزارش روابط عمومی ادارهکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان فارس، در راستای سیاستهای توسعهای و برنامهریزی برای بهرهبرداری حداکثری از ظرفیتهای موجود، بازدید میدانی جامعی در تاریخ ۲۰ خرداد ۱۴۰۴، از مراکز فرهنگیهنری شهرستانهای ارسنجان، پاسارگاد، مرودشت و زرقان صورت گرفت.
این بازدید با حضور اعظم ایزدی، مدیر پروژه اوقات فراغت و کارشناس آموزش استان، سحر نعیمی، کارشناس هنرهای تجسمی، و جمعی از همکاران مراکز فرهنگیهنری انجام شد.
در جریان این بازدید، جلسات تخصصی با مربیان و کارکنان مراکز برگزار شد؛ و ضمن بررسی دقیق وضعیت موجود، نقاط قوت، چالشها و نیازهای هر مرکز شناسایی شد.
همچنین تجارب ارزشمند مربیان جهت تدوین برنامههای عملیاتی و آیندهنگر مستندسازی گردید.
یکی از محورهای اصلی این بازدید، ارائه و بررسی برنامههای پیشنهادی تابستان ۱۴۰۴ و شیوههای اجرای آن بود. در این زمینه، موضوعاتی چون فرآیند ثبتنام، نحوه دریافت شهریه و تقسیمبندی کلاسها بر اساس گروههای سنی و میزان علاقهمندی مخاطبان، مورد بررسی دقیق قرار گرفت؛ تا ارائه خدمات، هدفمندتر و متناسب با نیازهای کودکان و نوجوانان باشد.
توسعه همکاری با نیروهای جهادی، گروههای داوطلب مردمی و حلقههای میانی نیز به عنوان راهکاری مؤثر در مردمیسازی و تقویت مشارکتهای اجتماعی، مورد تأکید قرار گرفت. همچنین شناسایی ظرفیتهای بالقوه هر مرکز و فراهمسازی زیرساختهای لازم برای بهرهبرداری از این توانمندیها، از دیگر موضوعات مطرحشده در این بازدید بود؛ موضوعی که میتواند نقشی کلیدی در ارتقاء کیفیت فعالیتهای فرهنگیهنری ایفا کند.
افزایش تعاملات بین مراکز، تبادل تجربیات و همافزایی منابع نیز بهعنوان رویکردی مؤثر در بهبود عملکرد کلی مراکز مورد توجه قرار گرفت. با توجه به اهمیت فصل تابستان در اجرای برنامههای فرهنگی، بر لزوم برنامهریزی دقیق، هماهنگ و هدفمند برای استفاده حداکثری از ظرفیت کودکان و نوجوانان و ایجاد فضای پویا و انگیزشی در مراکز تأکید شد.
در بخش هنرهای تجسمی، با ارزیابی آماری شرکتکنندگان در کارگاههای هنری و دستهبندی اطلاعات بر اساس گروه سنی و جنسیت، زمینه برای برنامهریزی بهتر محتوای آموزشی فراهم شد. همچنین برگزاری کارگاههای تخصصی با رویکرد نوجوانمحور در حوزههای سفالگری، نقاشی و عکاسی بهعنوان بخش مهمی از فعالسازی واحدهای هنری، در دستور کار قرار گرفت. هدف از این کارگاهها، تقویت مهارتهای هنری، افزایش خلاقیت و پرورش نگاه هنری نوجوانان است.
تشکیل و فعالسازی انجمنهای تخصصی هنرهای تجسمی در زمینههای نقاشی، عکاسی و سفال نیز از دیگر پیشنهادهای مهم مطرحشده بود؛ انجمنهایی که میتوانند بستر مناسبی برای ارتقاء سطح کیفی فعالیتها، ایجاد تعامل میان اعضاء و تبادل تجربیات فراهم سازند.
در ادامه این بازدید، بهمنظور تمایز فعالیتهای هنری کانون از کارگاههای خصوصی و جذب مؤثرتر مخاطب، پیشنهاد شد؛ کلیپهایی کوتاه از تکنیکهای هنرهای تجسمی تهیه و از طریق کانالهای اطلاعرسانی ویژه اعضاء منتشر شود. همچنین استفاده از بنرهای تبلیغاتی در سطح شهر و اطراف مراکز فرهنگی برای معرفی برنامهها و جذب اعضاء جدید مورد پیشنهاد قرار گرفت.
در حوزه فضاسازی کارگاهها نیز پیشنهاداتی جهت شادابسازی محیط، آرشیو آثار اعضاء، تجهیز فضای نگهداری ابزار هنری، نمایشگاهی کردن آثار تولیدی و تقویت حس تعلق اعضاء به فضای کارگاهی ارائه شد. بازبینی و ساماندهی فضاهای مختلف مراکز، از ورودی تا بخشهای داخلی، با هدف معرفی فعالیتها، تسهیل فرآیند ثبتنام، آشنایی با نظام ردهبندی دیویی، معرفی کتابها و شخصیتهای فرهنگی و ایجاد پانلهای موضوعی در حوزه ادبیات کودک، از دیگر محورهای این ارزیابی بود.
در ادامه، در جلساتی با مربی هنری و مسئول مرکز، موضوعاتی پیرامون روند اجرایی فعالیتها و لزوم ارتقاء کیفی آنها مطرح و برخی اقدامات اصلاحی جهت بهبود عملکرد مرکز اتخاذ شد.
در مراکزی که دارای مربی هنری و کارگاههای فعال با نظام شهریهای بودند، روند اجرای کارگاهها و شیوه تعامل مربی با اعضاء به دقت بررسی شد. همچنین در مراکزی که بخش هنری غیرفعال بود؛ یا فاقد مربی بودند، راهکارهایی برای جذب نیروی متخصص بهصورت شهریهای مطرح و مقرر شد؛ فعالیتهای هنری این مراکز از تابستان ۱۴۰۴ بهطور رسمی آغاز شود.
در بخش پایانی این بازدید میدانی، مسائل، دغدغهها و مشکلات مربیان در هر چهار مرکز بهصورت ویژه مورد بررسی قرار گرفت. بر اساس ارزیابیهای انجامشده، امید است؛ با اجرای پیشنهادهای ارائهشده و پیگیری مستمر، شاهد ارتقاء کمی و کیفی فعالیتهای فرهنگیهنری در مراکز کانون استان فارس باشیم.