به گزارش روابطعمومی ادارهکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان فارس، در۲۷ و ۲۸ خرداد ۱۴۰۴، مرکز سیار روستایی شهرستان جهرم با حضور در روستاهای حسینآباد و موردک، مجموعهای از فعالیتهای متنوع فرهنگی، علمی و سرگرمی را با محوریت تابستان شاد و پربار برای کودکان و نوجوانان این منطقه برگزار کرد.
این برنامهها با هدف ترویج فرهنگ کتابخوانی، تقویت مهارتهای علمی و ایجاد شور و نشاط اجتماعی طراحی و اجرا شد.
در این برنامهها که در فضای مدرسه روستای حسینآباد و روستای موردک، با حضور پرشور کودکان و نوجوانان برگزار شد؛ تلاش شد؛ تا با رویکردی ترکیبی از آموزش، مشارکت جمعی و سرگرمی، تجربهای متفاوت و ماندگار برای شرکتکنندگان رقم بخورد.
نخستین بخش این فعالیتهای فرهنگی به ترویج فرهنگ کتابخوانی اختصاص داشت. در این بخش، اعضاء بزرگتر کتابهایی را که در هفتههای گذشته به امانت گرفته بودند، برای دیگر کودکان به زبان ساده و جذاب خلاصهگویی کردند. این اقدام، علاوه بر تمرین مهارتهای زبانی، به ترویج خوانش گروهی و انگیزهسازی برای مطالعه در بین کودکان کمک شایانی کرد.
در ادامه، بخش شعرخوانی با اجرای هماهنگ و پرانرژی شعر «فرزند ایران» برگزار شد. این همخوانی نهتنها به افزایش شور و نشاط جمعی کمک کرد، بلکه با مضمون میهندوستانه خود، بذر تعلق خاطر به سرزمین و هویت ملی را در دلهای کودکان و نوجوانان کاشت.
بخش سوم برنامهها، یک تجربه جذاب علمی ساخت مواد حبابساز بود؛ در این فعالیت، کودکان و نوجوانان با ترکیب مواد ساده و در دسترس، اقدام به ساخت محلولهایی برای ایجاد حباب کردند. این فعالیت، فرصتی بود؛ تا اصول اولیه ترکیب مواد، آزمایش و مشاهده را در محیطی شاد بیاموزند.
در ادامه این پروژههای علمی، به شرکتکنندگان مأموریت خانگی آزمایش ترکیبات مختلف برای ساخت حبابهای مقاومتر داده شد. کودکان و نوجوانان میبایست با همراهی خانواده، مواد مختلف را آزمایش کرده، میزان پایداری حبابها را بررسی و نتایج را در دفتر ثبت فعالیتها یادداشت میکردند. این رویکرد تعاملی، موجب گسترش یادگیری علمی در فضای خانه و جلب مشارکت والدین در فرآیند آموزش غیررسمی شد.
برنامهها با یک بخش پرهیجان به پایان رسید: مسابقه حبابها! در این رقابت شاد، کودکان و نوجوان با محلولهای ساختهشده خود اقدام به حبابسازی کرده و در فضایی رقابتی و صمیمی، تلاش کردند؛ بزرگترین یا پایدارترین حباب را بسازند. این بخشها علاوه بر تقویت روحیه تیمی و هیجان، به شکل غیرمستقیم تأثیر عملکرد علمی آنان را نیز به نمایش گذاشت.
لازمبهذکر است؛ اجرای چنین برنامههایی در روستاها، بهویژه توسط مراکز سیار فرهنگی، نقشی کلیدی در ایجاد فرصتهای برابر آموزشی و فرهنگی دارد. این فعالیتها نهتنها موجب غنیسازی اوقات فراغت کودکان و نوجوانان میشود، بلکه به تقویت روحیه خلاقیت، خودباوری، یادگیری تجربی و مشارکت اجتماعی در بین کودکان و نوجوان کمک میکند.
همچنین ترکیب هوشمندانه فعالیتهای فرهنگی، هنری، علمی و تفریحی در یک روز متمرکز، الگویی موفق برای گسترش عدالت فرهنگی و تربیتی در مناطق کمتر برخوردار محسوب میشود.
حضور چنین برنامههایی در دل روستاها، نشان از اهتمام جدی متولیان فرهنگی شهرستان جهرم به گسترش زیرساختهای یادگیری در تمام سطوح جامعه دارد.