به گزارش روابطعمومی ادارهکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان فارس، در ۲۱ تیر ۱۴۰۴، در فضایی آمیخته با نور معنویت و شوق خلاقیت، گروهی از دختران نوجوان عضو کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مرکز آباده با راهنمایی و هدایت مربی هنری خود، بهاره یزدانبخش، اثری متفاوت و جمعی با عنوان «نور» خلق کردند.
این اثر هنری در قالب یک نقاشی پازلی با موضوع نماز طراحی شده بود؛ و با استفاده از تکنیکهای متنوعی چون مداد رنگی، گواش و آبرنگ، توانست؛ جلوهای تصویری از پیوند انسان با خالق هستی را با نهایت دقت، ظرافت و همدلی به تصویر بکشد.
این فعالیت هنری، تنها یک تمرین نقاشی ساده نبوده است؛ بلکه در دل خود مجموعهای از اهداف فرهنگی، تربیتی و آموزشی را جای داده است. از جمله این اهداف میتوان به تقویت حس مشارکت و همکاری میان اعضاء نوجوان، پرورش نگاه هنری به عبادات، آشنایی عمیقتر با مفاهیم بنیادین دینی بهویژه نماز و ایجاد بستری برای بروز خلاقیتهای هنری در قالب موضوعات ارزشی اشاره کرد.
بهاره یزدانبخش، مربی این گروه، درباره فرآیند شکلگیری این اثر گفت: از همان ابتدا تلاش کردیم؛ بچهها فقط با نگاه آموزشی خشک یا تکلیفی به موضوع نماز نزدیک نشوند. ما میخواستیم آنها با دل، با احساس، و از مسیر تجربه هنری، این مفهوم را لمس کنند. وقتی نوجوان خودش، با رنگ و طرح، نماز را به تصویر میکشد؛ معنای آن برایش زندهتر، قابل درکتر و حتی شخصیتر میشود. به همین دلیل، ترجیح دادیم پروژه را بهصورت گروهی پیش ببریم تا همدلی و وحدت در کار جریان پیدا کند؛ و هم مضمون جماعت در نماز، بهنوعی در فرم اثر بازتاب یابد. در نهایت، نتیجه یک اثر ساده، صمیمی، و در عین حال عمیق از نظر معنایی شد.
وی افزود: در دل این نقاشی پازلی، اشعاری با زبان لطیف کودکانه گنجانده شده است؛ که به شکل شاعرانهای مفاهیم نور، بندگی، یکتاپرستی و وحدت را روایت کردهاند. همچنین ترکیب شعر و نقاشی در این اثر، موجب شده است؛ مخاطب نهتنها تماشاگر تصویر، بلکه درگیر اندیشه و معنا نیز باشد.
وی خاطرنشان کرد: انتخاب ساختار پازل نیز، خود حامل مفهومی نمادین است. همانگونه که قطعات مختلف یک پازل، با وجود تفاوتهای شکلی، در کنار یکدیگر معنا پیدا میکنند؛ و تصویری کامل خلق میشود، در این اثر نیز هر دختر نوجوان با سبک و نگاه فردی خود، بخشی از کل واحد را شکل داده است. در اینجا، وحدت در کثرت بهزیبایی معنا شده است؛ همانگونه که نماز جماعت، تجلی هماهنگی دلها در برابر پروردگار است.
این فعالیت هنری، در عین زیبایی و سادگی، نشانگر رویکردی نوین در آموزش دینی نوجوانان است. رویکردی که بهجای تأکید صرف بر محفوظات، بر درک مفاهیم از طریق تجربه زیباشناسانه، مشارکت فعال و پیوند عاطفی با موضوع تکیه دارد. در چنین فضاهایی، مراکز فرهنگی و هنری میتوانند بستری مؤثر برای نهادینهسازی ارزشهای دینی در جان نسل نوجوان فراهم کنند؛ و آموزش دین را به تجربهای زنده، ملموس و لذتبخش تبدیل نمایند.
نقاشی پازلی «نور»، نهتنها حاصل یک تلاش هنری مشترک است، بلکه آینهای از ایمان نوجوانانه و درک خالصانه از مفهوم بندگی به شمار میرود. این اثر، پلی میان دلهای پاک نوجوانان و آسمان، میان رنگ و معنا، و میان هنر و ایماناست؛ تجربهای که همزمان دیدن و اندیشیدن را در مخاطب برمیانگیزد.