به گزارش روابطعمومی ادارهکل کانون استان، این رویداد روزهای شنبه و یکشنبه ۱۵ و ۱۶ شهریور ۱۴۰۴ با حضور ۲۳ عضو منتخب شاعر و داستاننویس از مراکز مختلف استان برگزار گردید.
سمیه سلامیراد، کارشناس مسئول آفرینشهای ادبی استان، هدف از برگزاری این دوره را فراهم آوردن زمینه آموزش تخصصی در حوزه شعر و داستان با حضور استادان برجسته و راهبران تربیتی عنوان کرد و افزود: «این برنامه در قالب اردوی تربیتی و آموزشی طراحی شد و طی آن، ۸ ساعت آموزش شعر و ۸ ساعت آموزش داستان به صورت فشرده و کارگاهی برای اعضا برگزار گردید. خوشبختانه بخش قابل توجهی از شرکتکنندگان این دوره از میان اعضای باشگاه سیمرغ شهرستانها انتخاب شدند.»
در میانه برنامه روز نخست، محمدمهدی حسینپور، مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی، با حضور در جمع اعضا و استادان کارگاهها، ضمن گفتوگو با نوجوانان شاعر و داستاننویس، از روند برگزاری دوره بازدید کرد. حضور مدیرکل در کنار اعضای باشگاه، فرصت مغتنمی برای نوجوانان بود تا دغدغهها و تجربههای خود را در فضایی صمیمانه مطرح کنند و انگیزه بیشتری برای ادامه مسیر ادبی خود بیابند.
این برنامه با پذیرش اعضا آغاز شد و در ادامه، کارگاه داستاننویسی با تدریس محمد خسرویراد، نویسنده و منتقد ادبی، و کارگاه شعر با حضور مهدی آخرتی و محمدرضا معلمی برگزار گردید.
خسرویراد در کارگاه داستاننویسی با تأکید بر ضرورت جدی گرفتن نویسندگی، گفت: «نویسنده باید پیش از هر چیز خود و هنر خویش را بهعنوان یک شغل جدی بگیرد؛ چرا که نویسندگی نیازمند انضباط، آداب و زمان مشخص برای نوشتن است.» وی همچنین به تفاوت «سوژه» و «موضوع» پرداخت و با تمرینهای کارگاهی، مفاهیمی همچون تبدیل موضوع کلی به ریزموضوع، تفاوت تیپ و شخصیت و نیز نقش حادثه در داستان را برای اعضا تبیین کرد. این کارگاه با نقد و بررسی آثار اعضا ادامه یافت.
در بخش کارگاههای شعر نیز مهدی آخرتی در دو نشست آموزشی به تشریح عناصر شعری از جمله تشبیه، استعاره و تلمیح پرداخت. همچنین کارگاه محمدرضا معلمی با شعرخوانی اعضا آغاز شد و مدرس با بهرهگیری از نمونه آثار نوجوانان، نکاتی درباره فنون شاعری ارائه کرد.
همزمان با برگزاری کارگاهها، محمدصادق رستمزاده، مشاور اجرایی مدیرکل، طراحی و اجرای یک بازی معماگونه و پرهیجان مبتنی بر آموختههای شعر و داستان را بر عهده داشت که در خلال و پایان برنامه روز نخست برگزار شد. وی همچنین طراحی و اجرای بخش «بازی وارسازی» این دوره را مدیریت کرد.
سلامیراد در پایان ابراز امیدواری کرد: «این دوره آموزشی و فعالیتهای تعاملی آن، زمینهساز شکوفایی و بالندگی استعدادهای ادبی نوجوانان در سطح استان باشد.»