کد خبر: 360872
تاریخ انتشار: ۲۲ شهریور ۱۴۰۴ - ۰۶:۵۸
بازدید 24
برگزاری ششمین نشست «پاتوق قصه و نقد» در کانون همدان

دبیرخانه جشنواره قصه‌گویی کانون همدان در راستای برگزاری جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی، ششمین نشست «پاتوق قصه و نقد» خود را با حضور علاقمندان به این رشته هنری برگزار کرد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری استان همدان، جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، یکی از رویدادهای شاخص فرهنگی کشور است که با هدف پاسداشت سنت کهن قصه‌گویی و ترویج فرهنگ شفاهی میان نسل‌ها برگزار می‌شود.

این جشنواره فرصتی است برای گردهمایی قصه‌گویان، نویسندگان، هنرمندان و علاقه‌مندان به روایت‌گری از سراسر ایران و جهان تا با بهره‌گیری از شیوه‌های نو و سنتی، داستان‌هایی پر از تجربه، اندیشه و خیال را به اشتراک بگذارند.

برگزاری ششمین نشست «پاتوق قصه و نقد» در کانون همدان

در طول برگزاری این رویداد، آثار برگزیده قصه‌گویان در بخش‌های مختلف همچون قصه‌گویی سنتی، قصه‌گویی با ابزار، نقالی و روایت‌های نوین به رقابت گذاشته می‌شود و علاوه بر داوری تخصصی، نشست‌های نقد و بررسی، کارگاه‌های آموزشی و پژوهشی برنامه‌های فرهنگی جانبی نیز برگزار می‌گردد.

این جشنواره نه تنها به احیای میراث فرهنگی و روایت‌های بومی می‌پردازد، بلکه پلی میان نسل‌های گذشته و آینده می‌سازد تا ارزش‌های انسانی، اخلاقی و اجتماعی از طریق هنر قصه‌گویی منتقل شود.

از این رو دبیرخانه جشنواره قصه‌گویی کانون همدان در راستای برگزاری جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی، ششمین نشست «پاتوق قصه و نقد» خود را  با حضور تعدادی از قصه‌گویان جشنواره‌های دوره‌های قبل، اعضا و والدین آنها برگزا شد.

برگزاری ششمین نشست «پاتوق قصه و نقد» در کانون همدان

موضوع ششمین نشست «پاتوق قصه و نقد» شاهنامه‌خوانی بود که در خصوص انواع سبک شاهنامه صحبت شد.

شاهنامه به ۵ قسمت عاشقانه، حماسی، پهلوانی، سوگ و مذهبی تقسیم می‌شود. در مورد بخش‌های نقالی که  شامل بحر طویل‌خوانی است که می‌توان از اشعار دیگر شاعران آورد و مقدمه و رخصت طلبید.

سپس در خصوص ورود به نقل  و اندازه چوب دستی مطالبی گفته شد که چهار انگشت پایین‌تر از کمر نقال و به راحتی قابل حرکت باشد.

برگزاری ششمین نشست «پاتوق قصه و نقد» در کانون همدان

در این جلسه افراد حاضر در جلسه در مورد اینکه باید نقال موسیقی بلد باشد و نوع بیان را بداند و در پایان نباید پند مستقیم دهد بلکه پند باید به صورت غیر مستقیم گفته شود.

حاضرین با ابزار و لباس نقال که من تشا نام دارد آشنا شدند و اینکه یک نقال باید صدای خوب و حافظه خوبی داشته باشد.

ورود به داستان ورود به داستان تک دست برای  معرفی شخصیت‌ها است و دو دست برای گریز از داستان و رفتن به داستان دیگر است و سه دست پرتاب صدا و نقطه اوج سکوت.

همچنین در مورد شخصیت‌های داستان، قهرمان و ضد قهرمان داستان، ضد قهرمان ایرانی و غیر ایرانی و اینکه هر کدام باید چه رفتار و حرکاتی داشته باشند مطالبی گفته شد.

برگزاری ششمین نشست «پاتوق قصه و نقد» در کانون همدان

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha