کد خبر: 361293
تاریخ انتشار: ۳۰ شهریور ۱۴۰۴ - ۱۳:۳۶
بازدید 23
پنجمین باشگاه کتابخوانی کانون استان تهران

مربیان و کارشناسان کانون استان تهران به نقد و بررسی کتاب شعر نوجوان "خوش به حال رودخانه" در پنجمین باشگاه کتابخوانی این استان پرداختند.

به گزارش روابط‌عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان تهران، پنجمین باشگاه مربیان کتابخوان با نقد و بررسی کتاب شعر نوجوان "خوش به حال رودخانه" سروده منیره هاشمی و با تدریس رامین حسین‌نژاد مدرس، شاعر و منتقد ادبی روز چهارشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۴ باحضور مربیان این استان برگزار شد.

پنجمین باشگاه کتابخوانی کانون استان تهران
حسین‌نژاد در پاسخ به پرسش چه متنی شعر است گفت: چیزی که در حال حاضر به ما رسیده و قابل بررسی هست، موضوعیست به‌نام شاعرانگی که هم در متن است هم در شعر؛ اما نکته قابل توجه اینست که خیلی از متون شاعرانگی دارد اما یه دلیل نداشتن ارزش ادبی شعر نیست و مخاطب را جذب نمی‌کند. یکی از مواردی که باعث‌ جذب مخاطب می‌شود موسیقی شعر است. در ادبیات جهان و همه کشورها چیزی به‌نام نظم و موسیقی و چینش کلمات در شعر وجود دارد که در بحث قالب در شعر نو، شاعر گاهی می‌تواند با نزدیک کردن قافیه‌ اشعار، موسیقی و آهنگ آن شعر را به سبک‌ کلاسیک نزدیک کند. مورد بعد امروزی بودن زبان است. گاهی کلمات مفهوم خود را به مرور زمان تغیر می‌دهند و مورد توجه مخاطب قرار نمی‌گیرند و گاهی برخی اشعار آن‌قدر پیچیدگی در زبان دارند که مخاطب نوجوان رغبتی به کشف آن ندارد و از طرفی شعری هم که پیچیدگی ندارد برای مخاطب جذاب نخواهد بود.

پنجمین باشگاه کتابخوانی کانون استان تهران

همچنین در سرایش شعر در هر قالب و سبکی نباید از کلماتی استفاده کرد که تاریخ مصرف دارند و می‌بایست برای تمام دوره‌ها قابل درک باشد و مخاطب بتواند با آن ارتباط برقرار کند.وی در ادامه افزود: در نقد کتاب یا شعر صرفا نیازی به نقد و آشنایی با نویسنده نداریم. گاهی خیلی از اشعار کاربردی نیست و مخاطب نمیتواند با آن‌ها ترنبتط برقرار کند. ارتباط بین نویسنده و مخاطب بسیار در این مبحث قابل توجه است.در تصویرسازی شاعرانه باید به دو نکته توجه شود که یکی عینت و دیگری ذهنیت است؛ عینیت چیزیست که می‌بینیم اما ذهنیت همان خاطره است و باید متوجه باشیم تا چه حد از آن‌ها استفاده کنیم تا حد تعادل این دو برقرار شود.

مدرس این نشست از دیگر مواردی که برای تشخیص قالب شعر می‌توان به آن توجه کرد، شمارش تعداد هجاها و نیز مردم‌گرایی و استفاده از تعابیر عامیانه زبان محاوره در شعر است.

پنجمین باشگاه کتابخوانی کانون استان تهران
معصومه کرمی کارشناس فرهنگی کانون استان‌ تهران کرمی در اهمیت پروش تفکر و تربیت گفت: وقتی شعری برای بزرگسال باشد می‌تواند جنبه جوششی‌ داشته‌باشد اما وقتی شعر برای نوجوان سروده می‌شود شاعر یا نویسنده موظف به تامین جنبه تربیتی و جهت‌دهی آن برای ایجاد آگاهی برای آن‌ها است.وی در رابطه با محتوای شعر نوجوان نیز گفت: در زمان گذشته شعرا مفاهیم عمیق و علمی را گاهی به صورت شعر بیان می‌کردند و این ممکن بود حس کنجکاوی کودک یا نوجوان را برانگیزد.

پنجمین باشگاه کتابخوانی کانون استان تهران
ویدا ملکی سرپرست کانون استان تهران در آغاز صحبت‌هایی خود ضمن قدردانی و بیان احساس خوشایند از حضور در جمع مربیان ادبی گفت: پدر من همیشه صبح‌ها پیش از رفتن به محل کار اشعار شهریار را در خانه زمزمه می‌کردند این‌چنین شد که در آغاز جوانی من و همزمان با فوت استاد شهریار به فکر سرایش شعر بودم اما با وجود علاقه به شعر این مسیر متفاوت شد.حالا می‌بینم که قدم زدن در دنیای کودکان و سرایش شعر برای آن‌ها چقدر می‌تواند دشوارتر باشد؛ زیرا بزرگسال وقتی از دنیای کودکی فاصله می‌گیرد باید بدون اینکه به آن دوران برگردد، خود را به‌اندازه کودکان کوچک کند.وی در ادامه از مربیان ادبی خواست نا نیمه دوم سال، در مراکز از قالب‌های یکنواخت خارج شده و اتفاقات نوآورانه ادبی را رقم‌بزنند و به سراغ برنامه‌هایی بروند که بکر هستند.

پنجمین باشگاه کتابخوانی کانون استان تهران

.نگین صدری‌زاده کارشناس ادبی اداره کل آفرینش‌های ادبی هنری، فاطمه سوری رئیس امور اداری، ام‌لیلا شعبانی کارشناس مسئول فرهنگی و رضا لیاقی مهمانان ویژه این برنامه بودند
در پایان نقد کتاب "خوش به حال رودخانه" نظر جمعی مربیان ادبی کانون بر این بود که این کتاب به جای گروه سنی نونگاه، می‌تواند برای گروه‌ سنی نونهال مناسب باشد. شعری که اندیشه، تخیل، احساس داشته باشد می‌تولند مورد توجه نوجوان امروز قرار بگیرد.

پنجمین باشگاه کتابخوانی کانون استان تهران

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha