بهگزارش روابطعمومی ادارهکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان فارس، در۱۵ مهر ۱۴۰۴، با آغاز هفته ملی کودک، مرکز شماره یک کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مرکز یکشیراز، با حضور در دبستان احمد خمینی شیراز، مجموعهای از فعالیتهای فرهنگی، تربیتی و هنری را برای دانشآموزان پایه اول متوسطه برگزار کرد.
این ویژهبرنامه با هدف آشنایی دانشآموزان با فعالیتهای کانون، پرورش خلاقیت، تقویت مهارتهای زبانی و ترویج فرهنگ مطالعه طراحی شده بود؛ و بیش از ۲۱۰ دانشآموز در قالب هفت کلاس در آن شرکت داشتند.
در این برنامه، مربیان باتجربه کانون، فعالیتهایی چون قصهگویی، نقاشی خلاق، نوشتن خلاق و شعرخوانی را با شیوههایی نوآورانه اجرا کردند.
بخش قصهگویی فرصتی برای آشنایی کودکان با شیوههای تازه روایت بود؛ آنها با گوش دادن به داستانهایی مناسب با گروه سنیشان، ضمن سرگرمی، پیامهای اخلاقی و تربیتی را نیز دریافت کردند.
در کارگاه نقاشی خلاق، دانشآموزان با بهرهگیری از تخیل و نگاه هنرمندانهی خود، مفاهیم انسانی، اجتماعی و محیطزیستی را به تصویر کشیدند؛ تجربهای که به رشد قدرت تجسم، خلاقیت و نگاه انتقادی آنها کمک کرد.
همچنین در بخش نوشتن خلاق، تمرینهایی ساده اما تأثیرگذار، دانشآموزان را با لذت نوشتن، جملهسازی و بیان احساسات آشنا ساخت. این بخش با هدف تقویت تفکر خلاق، افزایش دایره واژگان و بالا بردن اعتمادبهنفس زبانی طراحی شده بود.
شعرخوانی نیز بخش دیگری از این برنامه بود؛ که در آن، کودکان با اشعار ساده، آهنگین و کودکانه ارتباط برقرار کردند. این تجربه، زمینهای برای آشنایی آنها با زیبایی زبان فارسی، تقویت ذوق ادبی و ایجاد علاقه به شعر فراهم کرد.
مربیان کانون با اجرای این برنامهها تلاش کردند تا مدرسه را به فضایی سرشار از شور فرهنگی و هنری تبدیل کنند.
سنچولی یکی از مربیان حاضر در برنامه، با اشاره به اهمیت چنین رویدادهایی گفت: ما معتقدیم کودک باید فرصت تجربه و تخیل داشته باشد؛ هنر و ادبیات بهترین مسیر برای رشد درونی اوست. این برنامهها نهتنها کودکان را سرگرم میکنند، بلکه زمینه کشف استعدادهای آنها را نیز فراهم میآورند.
وی افزود: اجرای این ویژهبرنامهها بخشی از رویکرد عدالتمحور کانون پرورش فکری در زمینه توسعه فرهنگی و ایجاد فرصتهای برابر برای کودکان است؛ رویکردی که بر پیوند میان آموزش رسمی و فعالیتهای هنری و ادبی تأکید دارد.
لازمبهذکر است؛ هفته ملی کودک، فرصتی ارزشمند برای یادآوری حقوق کودکان و اهمیت توجه فرهنگی به نسل آینده است؛ حرکتی که در سایه همکاری میان نهادهای آموزشی، فرهنگی و اجتماعی، میتواند به رشد همهجانبه و پویایی بیشتر فضای مدارس منجر شود.