بهگزارش روابطعمومی ادارهکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان فارس، در ۲۹ مهر ۱۴۰۴، جشن استانی نوخوانها و آیین رونمایی از طرح «هزار درنای کاغذی» با حضور مدیرکل، معاونان و کارشناسان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان فارس، معاونت آموزش ابتدایی،مدیر روابطعمومی ادارهکل آموزش و پرورش و معاونین چهار ناحیه آموزش و پرورش شیراز،در سالن اجتماعات کانون بهصورت رسمی برگزار شد.
این رویداد فرهنگی با هدف تقویت پایههای سواد خواندن و نوشتن در میان دانشآموزان ابتدایی، و نیز گسترش تعامل میان مراکز فرهنگی، مدارس و خانوادهها طراحی و اجرا شد.
در ابتدای این مراسم، علی خواجهنژادیان، مدیرکل کانون پرورش فکری فارس، ضمن خیرمقدم به حاضران، از چهار برنامه محوری رونمایی کرد؛ و این جشن را نقطه آغازی برای تقویت پیوند نظاممند میان کودکان، کانون و نهاد آموزش و پرورش دانست.
وی با اشاره به اهمیت پایهگذاری عادات مطالعاتی از سالهای آغازین تحصیل، جشن نوخوانها را گامی مؤثر در جهت ایجاد انگیزه در دانشآموزان کلاس اول ابتدایی عنوان کرد؛ و گفت: این برنامه با هدف ارتقاء علاقهمندی به مطالعه و تقویت مهارتهای بنیادین سوادآموزی، کودکان را به فضای کتاب و کتابخوانی پیوند میزند.
در ادامه، خواجهنژادیان از طرح ملی «هزار درنای کاغذی» بهعنوان دومین محور این رویداد نام برد؛ و افزود: این طرح با هدف راهاندازی هزار کتابخانه کلاسی در مناطق دورافتاده کشور طراحی شدهاست؛ و استان فارس با اختصاص ۴۰ کتابخانه، مسئولیت پوشش بخشی از روستاهای کمبرخوردار را بر عهده گرفته است.
به گفته وی، این اقدام در راستای عدالت آموزشی، فراهمسازی منابع مطالعاتی و افزایش دسترسی دانشآموزان محروم به کتاب و محتوای فرهنگی انجام میشود.
وی سومین برنامه را طرح «کانون و مدرسه» معرفی کرد؛ و گفت: در این طرح، دانشآموزان با ثبتنام رایگان در کانون، بهصورت مستمر از خدمات فرهنگی، ادبی و هنری بهرهمند میشوند؛ و امکان امانتگیری کتاب نیز برای آنان فراهم است. این برنامه، پل ارتباطی پایداری میان مراکز فرهنگی و مدارس ایجاد میکند؛ و زمینه رشد خلاقیت، مهارتهای ارتباطی و مشارکت فرهنگی دانشآموزان را فراهم میآورد.
خواجهنژادیان گفت: چهارمین بخش این مجموعه برنامهها، مربوط به فعالیت کانونیاران بود؛ دانشآموزان فعالی که بهعنوان سفیران فرهنگی کانون در مدارس شناخته میشوند. این گروه با معرفی برنامههای کانون به همکلاسیهای خود، تشویق به عضویت و اجرای برنامههای فرهنگی، هنری، ادبی، در ترویج فرهنگ کتابخوانی و توسعه فعالیتهای خلاقانه مشارکت میکنند.
در بخش دیگری از این آیین، حیدری، معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان فارس، با قدردانی از تلاشهای کانون پرورش فکری در حوزه تقویت سواد پایه، یادآور شد: در دنیای امروز، کودکان با انبوهی از اطلاعات روبهرو هستند و مهارت خواندن، شاهکلید فهم و یادگیری مؤثر محسوب میشود.
وی افزود: آموزش و پرورش همواره نیازمند حمایتهای فرهنگی و هنری است؛ و همکاری مستمر با کانون، ظرفیت ارزشمندی برای خلق محیطی شاد، خلاق و انگیزشی برای دانشآموزان فراهم کرده است.
حیدری این تعامل بیننهادی را بستری مناسب برای تربیت نسلی آگاه، توانمند و اهل اندیشه دانست.
از جمله برنامههای جانبی این جشن میتوان به اجرای قصهگویی، نقالی، سرودهای کودکانه و ساخت اوریگامی اشاره کرد؛ که با استقبال گسترده دانشآموزان و خانوادهها روبهرو شد؛ و فضای پرنشاطی برای مشارکت جمعی پدید آورد.
جشن استانی نوخوانها در فارس نمونهای موفق از همکاری اثربخش میان نهادهای تربیتی و فرهنگی است؛ که میتواند الگویی کاربردی برای توسعه سوادآموزی و گسترش فرهنگ کتابخوانی در سایر استانهای کشور نیز قرار گیرد.