به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان چهارمحال و بختیاری، بنفشه رسولیان، نویسنده و پژوهشگر حوزه کودک و نوجوان با بیش از ۴۰۰ عنوان کتاب، در کارگاه تخصصی آموزش بازآفرینی بر اساس متون دینی و قصههای نهجالبلاغه، بر اهمیت احیای قصههای کهن برای نسل امروز تأکید کرد.
وی در گفتگو با روابطعمومی کانون گفت: بازآفرینی میتواند نقش مهمی در حفظ و ماندگاری افسانهها و قصههای سنتی ایفا کند و کودکان و نوجوانان را با فرهنگ غنی ایرانی آشنا سازد.
رسولیان با اشاره به نقش خلاقیت در فرآیند بازآفرینی افزود: خلاقیت عنصر اصلی در بازآفرینی است. اگر این ویژگی را از آن حذف کنیم، چیزی از این فرآیند باقی نمیماند. وی در ادامه گفت: نویسندهای که به بازآفرینی میپردازد باید خلاق باشد تا بتواند مخاطب را جذب کرده و اثری ماندگار خلق کند.
وی دربارهی میزان علاقهمندی کودکان به قصههای کهن در مقایسه با نسخههای بازآفرینیشده گفت: اگر بازآفرینی با زبان و سبک مورد علاقهی کودکان انجام شود، آنها به قصههای کهن نیز علاقهمند خواهند شد. بازآفرینی به دلیل همخوانی با شرایط روز، بیشتر مورد توجه نسل جدید قرار میگیرد.
رسولیان در پاسخ به این پرسش که بهترین سن آموزش بازآفرینی به کودکان چه زمانی است، اظهار داشت: زمانی که کودک بتواند قصهی اصلی را درک کرده و آن را با عناصر جدید تطبیق دهد، میتوان آموزش بازآفرینی را آغاز کرد. این توانایی معمولاً از سن ۹ سالگی به بعد شکل میگیرد.
در پایان، این نویسنده برجسته پیشنهاد کرد که برای آموزش بازآفرینی به کودکان و نوجوانان، استفاده از قصههای کهن در فضای واقعی مناسبتر است. وی افزود: به عقیدهی من، قصههای کهن برای بازآفرینی مناسبتر هستند و فضای واقعگرایانه را برای شروع آموزش مؤثرتر میدانم.

