کد خبر: 363821
تاریخ انتشار: ۸ آبان ۱۴۰۴ - ۱۹:۲۶
بازدید 18
دوره آموزشی «توسعه سواد خواندن» با هدف ارتقاء مهارت‌های خوانداری برگزار شد

دوره آموزشی «توسعه سواد خواندن» با همکاری اداره‌کل آموزش‌وپرورش و اداره‌کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان فارس،در سه نقطه استان برگزار شد؛ و مدرسان، مباحثی در زمینه قصه‌گویی، نمایش خلاق و طراحی بازی‌های آموزشی ارائه کردند.

به‌گزارش روابط‌عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان فارس،دوره آموزشی «توسعه سواد خواندن» ویژه معلمان استان فارس، در هفتم آذر۱۴۰۴، با حضور جمعی از مدیران، کارشناسان، مربیان حوزه تعلیم‌وتربیت و معلمان مقاطع مختلف ابتدایی برگزار شد.

این برنامه با همکاری اداره‌کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان فارس و اداره‌کل آموزش‌وپرورش فارس در سه نقطه شامل سالن پردیس سینمایی صدرا، کانون فرهنگی‌تربیتی سمیه و کانون تربیتی اندیشه برگزار گردید.

هدف از برگزاری این دوره، توانمندسازی معلمان، ارتقای مهارت‌های خوانداری و ترویج فرهنگ مطالعه در میان دانش‌آموزان عنوان شد.

در این کارگاه آموزشی، زینب سنچولی، مربی فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مرکز یک شیراز، به ارائه مباحثی در زمینه «قصه‌گویی به‌عنوان ابزاری آموزشی، غیرمحسوس و رایگان» پرداخت.

او انواع قصه‌های سنتی و مدرن، شیوه‌های قصه‌گویی با ابزار و بدون ابزار، ویژگی‌های قصه‌گو، روش انتخاب و متناسب‌سازی قصه با گروه سنی مخاطب و نحوه تبدیل متن کتاب به قصه را آموزش داد.

سنچولی همچنین کتاب‌های «رازهای قصه‌گویی» اثر بئاتریس موناه‌رو، «قصه و قصه‌گویی» نوشته محمدرضا یوسفی و «فن قصه‌گویی» از الین گرین را به‌عنوان منابع معتبر معرفی کرد.

در ادامه، کارگاه عملی «تبدیل متن به قصه» با مشارکت معلمان برگزار شد؛ و شرکت‌کنندگان به اجرای قصه‌گویی بدون ابزار پرداختند.

در بخش دیگری از این دوره، اعظم ایزدی، کارشناس آموزش و پژوهش اداره‌کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان فارس، مباحثی همچون اهداف و ضرورت قصه‌گویی، ویژگی‌های قصه‌گو، ساختار قصه و نقش قصه‌گویی در کلاس درس و دروس مختلف را ارائه کرد.

همچنین راضیه احمدی، کارشناس مسئول آفرینش‌های ادبی استان فارس، موضوعاتی از جمله طراحی بازی‌های فردی و گروهی بر اساس سرفصل‌های آموزشی پایه‌های اول تا ششم ابتدایی، تقویت سواد خوانداری و نوشتاری و طراحی خلاقانه طرح درس با استفاده از کتاب، بازی‌های حرکتی و وسایل ساده و دورریختنی را تدریس نمود.

در ادامه برنامه، عاطفه شیروانی، کارشناس نمایش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان فارس، کارگاه آموزشی «نمایش خلاق» را با حضور دو گروه از معلمان دوره ابتدایی برگزار کرد.

هدف این کارگاه، ارتقای کیفیت یاددهی و یادگیری، تقویت تفکر خلاق، مهارت‌های زبانی و شنیداری و افزایش یادگیری فعال در کلاس درس بود.

شیروانی محورهایی مانند کاربرد نمایش خلاق در برنامه درسی، یادگیری مشارکتی، نقش‌آفرینی آموزشی و انگیزش یادگیرندگان از طریق نمایش خلاق را تشریح کرد؛ و تمرین‌هایی در حوزه آواورزی، روخوانی خلاق کتاب، بازی‌های کلامی و تقویت مهارت‌های ارتباطی اجرا نمود.

او همچنین با بهره‌گیری از پاورپوینت، منابع دیداری‌ـ‌شنیداری و معرفی کتاب‌های تخصصی، راهکارهایی برای ایجاد کلاس‌های خلاق و طراحی ابزارهای کمک‌آموزشی نوآورانه ارائه داد.

در بخش دیگری از دوره، مریم جمالی، مربی مسئول کانون پرورش فکری مرکز فسا، به آموزش «تبدیل مباحث درسی به قصه» پرداخت؛ و ضمن بیان اهداف، ساختار و کارکرد قصه‌گویی، به تشخیص درون‌مایه و تحلیل قصه‌های مختلف اشاره کرد؛ و بر نقش قصه‌گویی در فهم بهتر مفاهیم درسی تأکید نمود.

همچنین آرزو حقیقی، مربی مسئول کانون پرورش فکری مرکز نی‌ریز، کارگاه «کارکردهای نمایش خلاق در توسعه سواد خوانداری و نوشتاری» را برگزار کرد؛ و شرکت‌کنندگان با ماهیت و کارکرد نمایش خلاق در فرآیند یادگیری مؤثر، روش‌های ساخت ابزارهای آموزشی و اجرای عملی تکنیک‌های نمایشی در فعالیت‌های درسی آشنا شدند.

برگزاری این مجموعه کارگاه‌ها، فرصتی فراهم ساخت تا معلمان شرکت‌کننده ضمن تجربه آموزش‌های کاربردی، با شیوه‌های نوین آموزش خلاق آشنا شوند؛ و در مسیر ارتقای کیفیت یاددهی و یادگیری، تقویت سواد زبانی، پرورش تفکر خلاق و بهبود فرآیند یادگیری دانش‌آموزان گام مؤثری بردارند.

دوره آموزشی «توسعه سواد خواندن» با هدف ارتقاء مهارت‌های خوانداری برگزار شد

دوره آموزشی «توسعه سواد خواندن» با هدف ارتقاء مهارت‌های خوانداری برگزار شد

دوره آموزشی «توسعه سواد خواندن» با هدف ارتقاء مهارت‌های خوانداری برگزار شد

دوره آموزشی «توسعه سواد خواندن» با هدف ارتقاء مهارت‌های خوانداری برگزار شد

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha