بهگزارش روابطعمومی ادارهکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان فارس، در هفتم آبان ۱۴۰۴، فستیوال خلاقانه «هزار رنگ» ویژهی دانشآموزان پایه سوم دبستان بعثت، در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مرکز شماره پنج شیراز (مرکز علم و پارک کودک) با حضور ۱۲۰ نفر دانش آموز و والدین، برگزار شد.
این جشن آموزشی با هدف آشنایی نوآموزان با مفهوم عدد «هزار» و تقویت درک ریاضی از طریق تجربههای هنری و خلاقانه طراحی و اجرا گردید.
در ابتدای برنامه، نمایش عروسکی «هزارپا» بر اساس مجموعهکتاب «قصههای کوتیکوتی» به روی صحنه رفت. این نمایش با هدف تقویت مهارتهای شنیداری و ارتقاء تخیل کودکان طراحی شده بود؛ و شخصیتهای دوستداشتنی آن، از جمله کرم هزارپا، سنجاقک، پشه، کفشدوزک، موش و هشتپا، هر یک نقشی تربیتی در روایت داستان ایفا کردند.
عروسکهای این نمایش توسط سحر نعیمی کارشناس هنرهای تجسمی استان ساخته شد؛ و اجرای آن بر عهده ایشان و مریم حسینزاده مربی واحد پستی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بود؛ که با بیانی جذاب و کودکپسند توانست ارتباط مؤثری با مخاطبان خردسال برقرار کند.
در ادامه، بخش علمی برنامه با پخش فیلم «ربات و کشاورز» نمایش داده شد. هدف از این بخش، ایجاد پیوند میان فناوری، تفکر منطقی و یادگیری مفاهیم علمی در قالبی ساده و قابلدرک برای کودکان بود.
مربیان مرکز در خلال نمایش فیلم، دربارهی نقش علم و خلاقیت در زندگی روزمره با دانشآموزان گفتوگو کردند.
بخش اصلی جشن، با عنوان «فستیوال رنگ»، فضایی شاد و پرهیجان برای تجربهی هنرهای تجسمی فراهم آورد. در این قسمت، کودکان با استفاده از گواش و ابزار نقاشی، ماکتهای عدد «۱» و «۰» را رنگآمیزی کردند؛ تا از ترکیب آنها مفهوم عدد هزار را در قالبی عینی و رنگارنگ درک کنند. هدف از این فعالیت، تثبیت مفاهیم ریاضی در ذهن کودکان از طریق بازی و نقاشی و پرورش هماهنگی ذهن و دست در فرآیند یادگیری بود.
این برنامه با طراحی و نظارت سحر نعیمی کارشناس هنرهای تجسمی، و همکاری مرجان بامداد، کارشناس امور مالی، و مریم حسینزاده، مربی مرجع اداره کل کانون، و همراهی مهدیه محمدی مسئول مربیمسئول کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مرکز پنج شیراز، برگزار شد. حضور فعال مودب، معلم پایه سوم دبستان بعثت، و همراهی ارزشمند مهدیه علیمردانی مربی فرهنگی و میلاد محبی، مربی سیار کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مرکز شماره پنج شیراز، نقش مؤثری در پویایی و کیفیت برگزاری این جشن داشت.
در پایان این رویداد، کودکان ضمن آشنایی با مفهوم عدد هزار، تجربهای مشترک از شادی، خلاقیت و یادگیری را پشت سر گذاشتند.
تلفیق هنر و ریاضی در فستیوال «هزار رنگ»، نمونهای موفق از آموزش تلفیقی بود که توانست مفهوم انتزاعی عدد هزار را در قالبی ملموس و ماندگار در ذهن نوآموزان تثبیت کند؛ روزی که نقاشی دستدردست ریاضی داد و عدد هزار در هزاران رنگ و احساس کودکانه جان گرفت.







