بهگزارش روابطعمومی ادارهکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گلستان، نشست تخصصی «بررسی بایدهای شعر کودک و نوجوان» ویژه شاعران، مربیان و معلمان با حضور محمود پوروهاب، شاعر و نویسنده برجسته حوزه کودک و نوجوان برگزار شد.
در این نشست، پوروهاب با تأکید بر نقش اثرگذار شعر در زندگی افراد گفت: برای برخی، شعرخواندن مانند درمان است و میتوان از آن بهعنوان نوعی شعر درمانی یاد کرد.»وی شعر را دارای وجوه گوناگون دانست و با اشاره به دیدگاههای شاعران مختلف، اهمیت نگاه عمیق و چندلایه به شعر کودک را یادآور شد.

تلاش و آموزش، لازمه مسیر شاعری
پوروهاب در پاسخ به پرسشی درباره ذاتیبودن شاعرشدن توضیح داد: برخی معتقدند ذوق و ذات مهمترین عامل است، اما واقعیت این است که تلاش مداوم در کنار پرورش استعداد میتواند به خلق شعرهای ماندگار منجر شود.
او با تأکید بر ضرورت یادگیری برای شاعران تازهکار افزود: آموزش دیدن برای آغازگران این مسیر ضروری است و گذراندن دورههای تخصصی به رشد ادبی آنها کمک میکند.
درک اثر و تصور مخاطب
این شاعر برجسته در بخش دیگری از سخنان خود گفت: برای شعر گفتن در هر موضوعی باید خود را در فضای اثر قرار دهیم تا بتوانیم آن را درست درک و روایت کنیم.
وی درباره برداشت مخاطب از شعر نیز اظهار داشت: شعر تکثر معناست؛ خواننده ممکن است از متن برداشتی متفاوت و شخصی داشته باشد و همین یکی از زیباییهای شعر است.

شعر کودک؛ دشوارتر از آنچه تصور میشود
پوروهاب با بیان اینکه شعر کودک حوزهای پیچیدهتر از شعر نوجوان و بزرگسال است، توضیح داد: «بیشتر اشعار کودک در قالب چهارپاره سروده میشود؛ قالبی که ساختاری نظامیافته دارد و برای روایت بسیار مناسب است. همین نظم و ساختار باعث میشود سرودن شعر کودک دشوارتر از دیگر گونهها باشد.
شعر؛ داروی آرامش
وی در بخش پایانی نشست با بیان خاطرهای گفت: گاهی شعر مانند مسکن و آرامبخش عمل میکند؛ برای برخی افراد شعر سرچشمه آرامش است.
در پایان این نشست، بخش پرسش و پاسخ برگزار شد و شاعران و مربیان حاضر پرسشهای خود را در زمینه شعر کودک و نوجوان مطرح کردند.
گزارش تصویری برنامه ادبی دونجره در روزنخست


