به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان چهارمحال و بختیاری، مسلم قاسمی در کارگاه نمایشنامهخوانی که جهت مربیان فرهنگی و مسوولین مراکز برگزار گردید، گفت: وقتی دانشآموز برای بازی در یک نمایشنامه آماده میشود، ناچار است متن را دقیق بخواند، شخصیتها را تحلیل کند و در یک کار گروهی مشارکت داشته باشد و همین فرایند، کیفیت یادگیری را چند برابر میکند.
مسلم قاسمی در سفری دو روزه به شهرکرد، از تجربهی نیمقرن فعالیت خود در حوزهی آموزشخلاق و نقش نمایشنامهخوانی، در بهبود مهارتهای درسی و تربیتی کودکان سخن گفت.
وی که بیش از پنجاه سال از عمر حرفهای خود را به پژوهش، تدریس و تولید محتوا برای تئاتر کودک و نوجوان اختصاص داده، در این کارگاه دو روزه که در سالن آمفی تئاتر کانون پرورش فکری چهارمحال و بختیاری برگزار گردید، از رویکرد آموزشی مبتنی بر «نمایش در کلاس درس» سخن گفت، رویکردی که باید، امروزه در مدارس و کانونهای فرهنگی و هنری، سراسر کشور مورد استفاده قرار گیرد.
قاسمی با اشاره به تولید هفت جلد کتاب مجموعه نمایش در کلاس درس گفت: این مجموعهها شامل بیش از ۱۰۰ نمایشنامه اقتباسشده از کتابهای درسی میباشد. وی در ادامه گفت: هدف ما ایجاد فضایی برای خلاقیت، تفهیم بهتر درس و درستخوانی در روند کارگروهی که در نهایت به اجرای یک نمایش میانجامد است.
این پژوهشگر افزود: همهی کودکان قرار نیست بازیگر باشند. هر کودک نقش خود را پیدا میکند و همین، تمرینی عملی برای کار گروهی و مسئولیتپذیری در آینده است.
قاسمی همچنین از شکلگیری نمایشنامهخوانی و رادیوتئاتر بهعنوان راهحل نبود امکانات اجرایی در برخی مدارس و مکانهای سربسته محدود، خبر داد و گفت: بچهها دور میز مینشینند و نمایش را اجرا میکنند. افکتها را خودشان با ابزار ساده یا با دهان تولید میکنند. این روش کمهزینه، بسیار جذاب و کارآمد باعث شد حتی در دوران کرونا نیز، تئاتر آموزشی متوقف نشود.
این پژوهشگر تأکید کرد: نمایش در کلاس درس در ایران تفاوت مهمی با نمونههای خارجی دارد، در اروپا گروههای حرفهای وارد کلاس میشوند و با موضوعی از پیش تعیین شده، بچهها را به چالش می کشانند که در نوع خود بسیار جالب است. اما ما خودِ متنهای کتاب را برای بچهها تبدیل به نمایشنامه کردهایم؛ یعنی دانشآموز درس خودش را اجرا میکند.
قاسمی از آغاز دورهی جدید خود با عنوان «قصههای نمایشی» خبر داد و گفت: همانطور که قصهگویی باید در چارچوب روایت بماند، نمایش هم باید بدون غلبه بر قصه در خدمت آن باشد، مجموعه جدیدی که نوشتهام همین الگو را دنبال میکند.
گفتنیاست کارگاه دوروزهی نمایشنامهخوانی و رادیو تئاتر در روزهای۲۶ و ۲۷ آبان ۱۴۰۴، جهت مربیان فرهنگی و مسوولین مراکز استان در سالن آمفیتئاتر اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان چهارمحال و بختیاری برگزار گردید.