به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری استان همدان، احمد بیگلریان، پیشکسوت تئاتر کودک و نوجوان همدان در نشست مربیان و اعضای فعال در حوزه تئاتر و نمایش در مجتمع آیت الله مدنی با حضور حسن دادشکر، معاون تولید تئاتر کانون، مدیر رویداد 1000 رویا-یک نگاه و میرکل کانون همدان با یادآوری سالهای نخست شکلگیری کانون در استان همدان اظهار کرد: معتقدم که هدف کانون از ابتدا ساختن انسان خوب بود و بر تربیت کودکان و نوجوانان تأکید بسیار داشت.
وی ادامه داد: بهخاطر دارم در سال ۱۳۴۷ که کانون در همدان افتتاح شد، من دانشآموز دوره دبیرستان بودم و تئاتر مدرسهای کار میکردم و نمیدانستیم کانون چه مکانی است و چه مأموریتی دارد تا اینکه یک روز برای نخستین بار به کانون همدان رفتم همان جایی که امروز بیمارستان مباشر قرار دارد و در آنجا اولین اجرای نمایش "خورشید خانم آفتابکن" را از یک گروهی نمایشی که از تهران آمده بود، دیدم و تازه آنجا فهمیدم که تئاتر چیز دیگری است و با آنچه من در مدرسه انجام میدهم بسیار متفاوت است.
بیگلریان با بیان اینکه آن گروه نمایشی کانون کارشان سرشاز از خلاقیت و سادگی همراه با ابزارهای ساده اما معنادار بود، گفت: دیدن آن گروه نمایشی مسیر من را عوض کرد.
وی با اشاره به تجربههای خود افزود: در آن زمان تصور میکردم تئاتر یعنی دکورهای بزرگ و تجهیزات فراوان؛ اما آنچه در نمایش کانون دیدم همگی سادگی بود و آن گروه هنری در عین سادگی بدون داشتن دکور و ابزار پیشرفته پیام خود را از طریق بازی و تخیل به کودکان و نوجونان منتقل کردند.
بیگلریان در ادامه با تأکید بر اینکه اساس فعالیت کانون "تربیت" است، گفت: کانون مانند یک آزمایشگاه است، جایی است که نادیدههای وجودی کودکان و نوجوانان را با حضور مربیان مجرب خود کشف میکند.
وی با بیان اینکه کودک و نوجوان سرشار از استعدادهای پنهانی هستند که خانوادهها توان کشف آنها را ندارند، تصریحکرد: کانون میتواند این ظرفیتهای ناپیدا را آشکار کند و مسیر رشد صحیح را به آنها نشان دهد.
این پیشکسوت تئاتر کودک و نوجوان همدان افزود: تربیت تنها آموزش مستقیم نیست بلکه یک فرآیند عمیق و مستمر است که از آغاز تاریخ بشر وجود داشته اما همیشه درست اجرا نشده است. اگر تربیت بهطور کامل و صحیح انجام میشد، امروز این همه جنگ، درد و رنج در جهان نمیدیدیم.
وی ادامه داد: تربیت امروز مانند گذشته نیست زیرا جهان پیچیده شده پس والدین و مربیان باید دنبال شیوههای تازه تربیتی باشند.
بیگلریان تئاتر را یک ابزار هنری مهم و اثرگذار در مسیر تربیت عنوان و ابراز کرد: تئاتر نه بهعنوان هدف، بلکه بهعنوان ابزار تربیت عمل میکند؛ تئاتر ابزاری برای مهارتافزایی، کشف خلاقیت و ورود کودک به جهان تجربهها است.
وی با اشاره به نمونههایی از تحولات نظام تربیتی در کشورهای پیشرفتهای چون چین و ژاپن بیان کرد: در ژاپن امتحانات دوره ابتدایی حذف شده و در چین کتابهای سنگین مدرسه جای خود را به فعالیتهای مهارتمحور داده است و امروز ما باید این سوال را از خود بپرسیم که چگونه میتوانیم کودکان امروز را از فضای بسته خانههای آپارتمانی به عرصه تجربه، مهارتورزی و طبیعت وارد کنیم.
این پیشکسوت تئاتر کودک و نوجوان در پایان گفت: همه ابزارها در اختیار ما هست؛ فقط باید راهکارهای درست را طراحی کنیم تا بتوانیم نسل امروز را به جایگاه واقعیاش در تربیت، خلاقیت و تجربه زیسته برسانیم.
