روایت یک روز متفاوت برای کودکان با نیازهای ویژه

ویژه‌برنامه‌ای با همکاری بهزیستی و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شماره‌دوصفاشهر برگزار شد؛ قصه‌گویی، بازی‌های گروهی و فعالیت‌های فرهنگی فرصتی برای دیده‌شدن توانمندی‌های کودکان دارای نیازهای ویژه فراهم کرد.

به‌گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان فارس، هم‌زمان با فرا رسیدن هفته جهانی کودکان و نوجوانان دارای نیازهای ویژه، برنامه‌ای فرهنگی با محوریت تقویت مشارکت اجتماعی و افزایش اعتمادبه‌نفس این گروه روز چهارشنبه ۱۲ آذر ۱۴۰۴، در سالن اداره فرهنگ و ارشاد صفاشهر برگزار شد.

این برنامه به ابتکار اداره بهزیستی و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مرکز شماره دو صفاشهر شکل گرفت؛ و با حضور جمعی از توانخواهان و خانواده‌های آنان اجرا شد.

در بخش نخست برنامه، قصه‌گویی توسط مربیان کانون اجرا شد؛ بخشی که با هدف پرورش تخیل، تقویت تمرکز و افزایش مهارت‌های شنیداری کودکان طراحی شده بود؛ و به‌دلیل همراهی خانواده‌ها فضایی گرم و آرام به برنامه بخشید.

پس از آن، مجموعه‌ای از بازی‌ها و مسابقات گروهی با محور افزایش تعامل اجتماعی، بهبود مهارت‌های همکاری و ایجاد نشاط جمعی برگزار شد؛ و شور و هیجان محسوسی در سالن ایجاد کرد.

حضور هم‌زمان والدین در کنار فرزندانشان یکی از نکات برجسته برنامه بود؛ این همراهی نه‌تنها موجب افزایش انگیزه کودکان شد، بلکه احساس امنیت و تعلق بیشتری برای آنان رقم زد. مشارکت والدین و گفت‌وگوهای کوتاه آنان با مربیان باعث شد ارتباطی صمیمانه و مؤثر میان خانواده و مجموعه برگزارکننده شکل بگیرد.

نظیف، مربی‌مسئول کانون پرورش فکریکودکان و نوجوانان مرکز شماره‌دو صفاشهر، در گفتگو با ما با اشاره به تأثیر چنین رویدادهایی بر روند توانمندسازی کودکان گفت: این فعالیت‌ها کمک می‌کند استعدادها، علائق و توانایی‌های کودکان دارای نیازهای ویژه دیده شود؛ و حضور آنان در عرصه‌های فرهنگی جدی‌تر دنبال شود.

او توضیح داد که همکاری مشترک کانون و بهزیستی طی سال‌های اخیر شرایط را برای اجرای برنامه‌های هدفمندتر و خدمات مناسب‌تر فراهم کرده است.

وی با تأکید بر اهمیت ایجاد محیطی امن، شاد و برابر برای همه کودکان، اضافه کرد: تلاش مجموعه این است که هیچ کودکی، صرف‌نظر از نوع نیازش، از تجربه فعالیت‌های فرهنگی در کنار همسالان خود محروم نماند؛ و بتواند جایگاه ارزشمند خود را در جامعه احساس کند.


وی در پایان افزود: برنامه در حالی به پایان رسید که بسیاری از کودکان با شور و لبخند سالن را ترک کردند؛ لبخندهایی که نشانه‌ای ساده اما پرمعنی از احساس دیده‌شدن و پذیرفته‌شدن بود.والدین نیز در گفت‌وگوهای کوتاه پایانی تأکید کردند؛ این لحظه‌های کوچک، از قصه‌ای که شنیده شد تا بازی‌هایی که انجام شد، می‌تواند نقطه‌های روشنی در مسیر رشد فرزندانشان باشد؛ مسیری که با توجه، همراهی و برنامه‌ریزی می‌توان آن را هموارتر و امیدبخش‌تر کرد.

روایت یک روز متفاوت برای کودکان با نیازهای ویژه

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha