بهگزارش روابطعمومی ادارهکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان فارس، در ۱۷ آذر ۱۴۰۴، جشن «نوخوانها» با حضور ۴۰ دانشآموز پایه دوم دبستان توحید امامشهر در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مرکز قیروکارزین برگزار شد.
این برنامه با هدف تقویت مهارت خواندن، پرورش خلاقیت، افزایش مهارتهای پژوهشی و ایجاد ارتباط کودکان با فعالیتهای فرهنگی و هنری کانون طراحی شده بود.
مراسم با تلاوت آیاتی از قرآن کریم توسط یکی از دانشآموزان آغاز شد؛ و پس از آن سرود ملی با حضور جمعی اجرا شد.
مربیمسئول مرکز نیز بخشهای مختلف کتابخانه و فعالیتهای فرهنگی را به دانشآموزان معرفی کرد؛ تا آنها با خدمات و فرصتهای یادگیری کانون آشنا شوند.
به مناسبت هفته پژوهش نیز، کودکان در فعالیتی عملی با مفهوم پژوهش آشنا شدند. مربیمسئول مرکز جعبهای حاوی اشیایی مانند خطکش، ابر خیس و قیچی در اختیار آنها قرار داد؛ تا بدون دیدن محتوا، تنها با لمس اشیا، حدس بزنند چه چیزی در جعبه قرار دارد؛ و پرسشهایی مانند «چگونه؟»، «چه کسی؟»، «کجا؟» و «چه زمانی؟» مطرح کنند. هدف از این فعالیت، آموزش مراحل ابتدایی پژوهش مشاهده، لمس، پرسشگری و یافتن پاسخ بود؛ تا کودکان به سادگی مفهوم تحقیق و کشف را تجربه کنند.
در ادامه، دانشآموزان در گروههای چهارنفره، متونی دریافت کردند؛ که یک حرف از آن حذف شده بود. هر گروه با همکاری یکدیگر حرف مفقود را حدس زد؛ و متن را بلندخوانی کرد. این روش علاوه بر تقویت روانخوانی و دقت دیداری، مهارت کار تیمی و همفکری را نیز در کودکان پرورش داد.
فعالیت جملهسازی با کارتهای حروف الفبا نیز بخش دیگری از برنامه بود. به هر کودک کارتی با یک حرف داده شد؛ و از او خواسته شد با آن حرف یک نام، یک غذا، یک حیوان یا یک شهر بنویسد؛ و سپس با واژه انتخابی جملهای بسازد. این بخش به توسعه دایره واژگان، تقویت مهارت جملهسازی و ارتقاء خلاقیت زبانی کودکان کمک کرد.
همچنین در کارگاه هنری نیز، کودکان با هنر سفالگری آشنا شدند. مربیمسئول مرکز روش نگهداری از گل و شیوه فیتیلهای را آموزش داد؛ و سپس از دانشآموزان خواست تا با استفاده از گل، اثر هنری خود را خلق کنند. این تجربه علاوه بر تقویت مهارتهای حرکتی ظریف، تمرکز و خلاقیت را در کودکان پرورش داد. برنامه با بازیهای رومیزی، کتابخوانی و گفتوگوهای تعاملی پایان یافت و روزی پرنشاط و آموزنده برای دانشآموزان رقم خورد.
مربی مسئول مرکز فرهنگیهنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مرکز قیروکارزین در گفتوگو با ما اظهار داشت: هدف ما این است که کودکان با نگاه دقیق به اطراف، پرسشگری را به یک عادت روزمره تبدیل کنند. وقتی کودک یاد میگیرد که سؤال بپرسد و برای یافتن پاسخ تلاش کند، یادگیری برای او معنا پیدا میکند؛ و مسیر رشدش پایدارتر خواهد بود.
این جشن، تجربهای زنده و ملموس برای کودکان بود؛ که در آن یادگیری، خلاقیت و بازی در هم آمیخته شد؛ و هر لحظه آن فرصتی برای کشف تواناییهای جدید، تقویت اعتماد به نفس و ایجاد حس مسئولیت برای آنان بود.
