بهگزارش روابطعمومی ادارهکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان فارس، در ۲۶ آذر ۱۴۰۴، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مرکز شمارهدو شیراز، با حضور ۱۵۰ نفر از دانشآموزان مدرسه شریفالحسینی، میزبان ویژهبرنامهای فرهنگی آموزشی به مناسبت هفته پژوهش بود؛ برنامهای که با هدف تقویت روحیه پژوهشگری، پرورش خلاقیت و آشنایی عملی کودکان و نوجوانان با شیوههای نوین یادگیری برگزار شد.
در این ویژهبرنامه، مجموعهای متنوع از فعالیتهای هدفمند شامل قصهگویی با رویکرد تقویت تخیل و مهارت شنیداری، نمایش فیلمهای آموزشی در راستای افزایش سواد بصری، اجرای فعالیتهای نقاشی و نقاشی و نوشتن خلاق با هدف تقویت قدرت بیان و خلاقیت فردی، و همچنین انجام آزمایشهای علمی ساده و کاربردی به مناسبت هفته پژوهش، برای دانشآموزان اجرا شد؛ فعالیتهایی که هر یک با هدف ایجاد تجربه یادگیری فعال و ماندگار طراحی شده بود.
برگزاری فعالیتهای علمی در مراکز فرهنگی همچون کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، نقش مؤثری در پیوند میان آموزش نظری و تجربه عملی ایفا میکند؛ و با فراهمسازی فضایی پویا و تعاملی، زمینه رشد مهارتهای حل مسئله، تفکر نقادانه و پرسشگری را در کودکان و نوجوانان فراهم میسازد؛ رویکردی که در تقویت روحیه پژوهشمحوری و کشف استعدادهای علمی نسل آینده تأثیرگذار است.
از سوی دیگر، مشارکت دانشآموزان در برنامههای علمی و خلاقانه، افزون بر افزایش اعتمادبهنفس و توانمندیهای فردی، موجب تقویت مهارتهای اجتماعی، کار گروهی و مسئولیتپذیری میشود؛ و آنان را برای مواجهه آگاهانهتر با چالشهای علمی و اجتماعی آینده آماده میکند؛ هدفی که بهصورت مستمر در برنامههای مراکز کانون دنبال میشود.
در بخش پایانی این برنامه، دهقانیان مربی مسئول کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مرکز دو شیراز با اجرای «طرح نماد» به تبیین مفاهیم مرتبط با مهارتهای زندگی و سلامت روانی اجتماعی پرداخت؛ و در پایان نیز به منظور قدردانی از مشارکت فعال دانشآموزان، جوایزی به شرکتکنندگان اهداء شد.
محمدعلی دهقانیان، مربیمسئول کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مرکز شماره دو شیراز، در گفتگو با ما اظهار کرد: فعالیتهای علمی و پژوهشمحور در مراکز کانون، نقش مهمی در تقویت تفکر نقادانه و افزایش قدرت تحلیل کودکان و نوجوانان دارد؛ و تلاش میکنیم با ارائه تجربههای عملی و جذاب، علاقهمندی آنان به علم و پژوهش را از سنین پایه تقویت کنیم.
وی افزود: اجرای برنامههایی مانند آزمایشهای علمی، قصهگویی هدفمند و فعالیتهای خلاقانه، به کودکان کمک میکند مفاهیم علمی را از طریق تجربه مستقیم و مشارکت فعال فراگیرند؛ و این فرآیند، یادگیری ماندگار و شناسایی استعدادهای فردی آنان را به همراه دارد.

