کد خبر: 366828
تاریخ انتشار: ۲ دی ۱۴۰۴ - ۱۷:۴۶
بازدید 9
کارگاه آموزشی چگونگی نقد کتاب‌های کودک و نوجوان

کارگاه آموزشی چگونگی نقد کتاب‌های کودک و نوجوان، با حضور آرزو حقیقی، نویسنده و پژوهشگر این حوزه، به صورت برخط در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان فارس برگزار شد.

به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان فارس، در ۳۰ آذر ۱۴۰۴، کارگاه آموزشی چگونگی نقد کتاب‌های کودک و نوجوان، با حضور آرزو حقیقی، نویسنده و پژوهشگر این حوزه، به صورت برخط در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان فارس برگزار شد.

این کارگاه با هدف ارتقاء سطح آگاهی‌های تخصصی در حوزه ادبیات کودک و نوجوان و آشنایی مربیان، نویسندگان و علاقه‌مندان با مبانی و مقدمات نقد علمی شعر، به‌صورت برخط برگزار شد.

این کارگاه تخصصی با حضور آرزو حقیقی، نویسنده، پژوهشگر و مربی‌مسئول کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مرکز نی‌ریز، برگزار شد؛ و تلاش داشت با رویکردی آموزشی و تحلیلی، زمینه‌ساز تقویت نگاه نقادانه، علمی و هدفمند به شعر کودک و نوجوان و در نهایت ارتقاء کیفیت تولید آثار ادبی در این حوزه شود.

آرزو حقیقی در ابتدای این کارگاه، با تأکید بر جایگاه نقد در رشد و بالندگی ادبیات کودک و نوجوان، به تشریح تفاوت‌های «نقد عمومی» و «نقد تخصصی» پرداخت؛ و هدف از طرح این مباحث را ایجاد درک درست از نقد به‌عنوان فرآیندی سازنده و مکمل تولید ادبی، نه ابزاری صرفاً برای داوری آثار، عنوان کرد.

وی در ادامه، عناصر اصلی شعر شامل معنا، خیال، زبان، آهنگ، فرم و ساختار را به‌صورت منسجم مورد بررسی قرار داد؛ و با ارائه توضیحات کاربردی و نمونه‌هایی از شعرهای کودک و نوجوان، کوشید مخاطبان را با شیوه تحلیل هر یک از این عناصر آشنا کند؛ رویکردی که با هدف افزایش توانمندی شرکت‌کنندگان در ارزیابی دقیق‌تر آثار شعری و پرهیز از نگاه‌های سطحی و سلیقه‌ای دنبال شد.

این نویسنده و پژوهشگر حوزه کودک و نوجوان، بخش مهمی از سخنان خود را به اهمیت مخاطب‌شناسی اختصاص داد؛ و با اشاره به ویژگی‌های مخاطب امروز، شناخت نیازها، دغدغه‌ها و زبان نسل جدید را از مهم‌ترین پیش‌نیازهای خلق شعر موفق دانست؛ و هدف از این بحث را نزدیک‌تر شدن آثار ادبی به جهان واقعی کودکان و نوجوانان و افزایش میزان تأثیرگذاری آن‌ها بیان کرد.

حقیقی همچنین با اشاره به آسیب‌های ناشی از «خردانگاری» و «بزرگ‌انگاری» مخاطب، تأکید کرد؛ که ناآشنایی با مخاطب واقعی می‌تواند به تولید آثاری منجر شود که یا بیش از حد ساده و کم‌محتوا هستند؛ یا فراتر از سطح درک و تجربه زیسته کودک و نوجوان قرار می‌گیرند؛ آسیبی که طرح آن با هدف افزایش دقت و مسئولیت‌پذیری شاعران و منتقدان این حوزه صورت گرفت.

در بخش پایانی از این کارگاه، کارکرد جبرانی شعر نوجوان مورد توجه قرار گرفت؛ و نقش شعر به‌عنوان بستری برای بیان احساسات، هویت‌یابی، تخلیه هیجانی و پاسخ به نیازهای عاطفی و اجتماعی نوجوانان تشریح شد؛ موضوعی که بر اهمیت توجه به ابعاد روان‌شناختی و اجتماعی در تولید شعر نوجوان تأکید داشت.

لازم‌به‌ذکر است؛ برگزاری چنین برنامه‌هایی به‌عنوان بخشی از رویکرد آموزشی و فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان فارس، گامی مؤثر در جهت تقویت جریان نقد علمی، ارتقاء سطح سواد ادبی مربیان و فعالان فرهنگی و حمایت از تولید آثاری است؛ که متناسب با نیازها و واقعیت‌های نسل کودک و نوجوان امروز شکل می‌گیرند؛ رویکردی که با تداوم آن می‌توان به پویایی بیشتر ادبیات کودک و نوجوان و تأثیرگذاری عمیق‌تر فعالیت‌های فرهنگی کانون در سطح استان و کشور امیدوار بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha