کد خبر: 197344
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۸۷ - ۱۸:۳۹
بازدید 648
عكس‌هاي انقلاب بر ديوارهاي مركز آفرينش‌هاي كانون نشسته است

مجموعه 84 قطعه عكس تاريخي عكاسان خبرگزاري جمهوري اسلامي ايران(ايرنا) در قالب نمايشگاهي، شور و حماسه مردم ايران در مبارزه عليه حكومت پهلوي را به تصوير كشيده است.

مجموعه 84 قطعه عكس تاريخي عكاسان خبرگزاري جمهوري اسلامي ايران(ايرنا) در قالب نمايشگاهي، شور و حماسه مردم ايران در مبارزه عليه حكومت پهلوي را به تصوير كشيده است.
 به گزارش روابط عمومي كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان، ديوارهاي سالن مركز آفرينش‌هاي فرهنگي و هنري كانون در روز‌هاي دهه فجر انقلاب اسلامي، ميزبان عكس‌هايي است كه هنرمندان عرصه عكاسي خبري از وقايع انقلاب و مبارزه ملت ايران براي پيروزي، در تاريخ پر فراز و نشيب اين سرزمين ثبت كرده‌اند.
 در اين نمايشگاه، عكس‌هايي از 8 عكاس صاحب‌نام و برجسته اين عرصه با سيري تاريخي از آتش زدن مسجد جامع كرمان، شورش‌هاي مردم تهران و قم و تبريز بر عليه رژيم ستم‌شاهي و خروج شاه از ايران و ورود حضرت امام به ميهن ارايه شده است.
 شور و نشاط مبارزاني كه در خيابان فرار شاه را جشن گرفتند، تصرف پادگان‌هاي نظامي توسط مردم، ورود حضرت امام(ره) به ميهن، سخنراني تاريخي ايشان در بهشت زهرا، تشكيل دولت موقت به فرمان امام و تظاهرات مردم در حمايت از آن، پيوستن همافرها به قيام ملت، حضور حضرت امام در قم و بازگشت به تهران و اقامت در مسجد علوي و در نهايت پيروزي انقلاب و پاك‌سازي ديوارهاي شهر از شعارها توسط مردم از جمله عكس‌هايي است كه خاطره قيام را در ذهن بازديد كنندگان نمايشگاه زنده مي‌كند.
 بر اساس اين گزارش، نمايشگاه عكس‌هاي انقلاب، در حاشيه جشنواره «رد پاي بهار» به مناسبت سي‌امين سال‌گرد پيروزي انقلاب توسط خبرگزاري جمهوري اسلامي، انجمن عكاسان مطبوعات ايران و با مشاركت كانون برپا شده است و در آن تابلوهاي بزرگ 100 در 70 سانتي‌متري سياه و سفيد چشم‌نواز است.
 اين در حالي است كه حضور چند چهره صاحب‌نام و عكاسان اين مجموعه در نمايشگاه، كه اكنون گرد سپيد گذشت روزگار بر موهاي آنها نشسته است، براي كودكان و جواناني كه در آن روزگار شاهد اين قيام بزرگ نبودند، جذاب و سؤال برانگيز است.
 همچنين در ميان اين عكس‌ها نمونه‌هاي شاخص و منحصر به فردي به چشم مي‌خورد كه تنها توسط عكاسان اين خبرگزاري - كه آن زمان خبرگزاري پارس نام داشت تهيه شده - و در تاريخ انقلاب به عنوان تنها تصاويرآن وقايع به ثبت رسيده است كه از آن جمله بايد به عكس مشهور پايين آمدن حضرت امام از پلكان هواپيما، سخنراني ايشان در بهشت زهرا وعكس گريه شاه در هنگام فرار از ايران اشاره كرد.
  آثار ارايه شده در اين مجموعه از ميان عكس‌هاي محمدحسين شركت، سبحان قلي‌كهنباني، زنده‌ياد مجتبي رضواني، حميد رهبري، منوچهر يگانه‌دوست، عباس پيروزبخت، احمد افضلي و يروم شاهميرزائيان انتخاب شده است.
 به گفته علي فريدوني مسؤول نمايشگاه‌هاي ايرنا، قرار است از 25 عكاس انقلاب طي مراسمي كه ساعت 15 تا 17 روز 19 بهمن در سالن غدير مركز آفرينش‌هاي فرهنگي و هنري كانون برگزار مي‌شود، تقدير شود.
 وي توضيح داد اين 84 قطعه عكس از ميان هزاران عكس عكاسان اين خبرگزاري كه در جريان وقوع انقلاب اسلامي تهيه كردند، انتخاب شده است.
 فريدوني گفت در حال حاضر نزديك به 3 ميليون قطعه عكس موجود در آرشيو خبرگزاري، اين رسانه‌ بزرگ را به يكي از غني‌ترين آرشيوهاي عكس در خاورميانه تبديل كرده است ضمن اين‌‌كه تلاش براي ارايه بهتر اين عكس‌ها به جامعه با اجراي پروژه ديجيتالي كردن اين آثار و تهيه شناسنامه براي عكس‌ها چند سالي است كه آغاز شده است.
 او خبر داد كه عكاسان قديمي اين خبرگزاري به زودي براي تهيه شناسنامه عكس‌ها دعوت به كار خواهند شد چرا كه آنها خود در بطن وقايع و اتفاقات حضور داشته‌اند.
 به باور اين عكاس سال‌هاي دفاع مقدس، مطبوعات در سال‌هاي اخير بيش از گذشته به اهميت تأثيرگذاري عكس در نشريات پي برده‌اند و اين مسأله باعث فعال‌تر شدن عكاسان ايراني و موفقيت‌ و پيشرفت آنها در سطح جهان شده است به نحوي كه اكنون بسياري از بنگاه‌هاي خارجي براي عكاسي در ايران به هنرمندان ايراني رجوع مي‌كنند.
 بر اساس اين گزارش منوچهر يگانه دوست يكي از عكاسان اين مجموعه نيز در حاشيه نمايشگاه گفت: ما در جريان انقلاب با مردم همراه بوديم و در عين حال كه كارمند يك خبرگزاري دولتي بوديم اما تلاش كرديم كه انقلاب مردم ايران  و زواياي آن را از دريچه دوربين به خوبي به تصوير بكشيم.
 از اين عكاس مشهور عكس پيت‌هاي حلبي كه در جريان انقلاب براي گرفتن نفت توسط  مردم با طناب، زنجيره وار به هم بسته شده است و شادي مردم پس از فرار شاه از ايران از شهرت بالايي برخوردار است.
 گفتني است جشنواره رد پاي بهار تا روز 21 بهمن از ساعت 9 تا 12 و 14 تا 18 در مركز آفرينش‌هاي فرهنگي و هنري كانون واقع در خيابان حجاب تهران داير است.