کد خبر: 197778
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۳۸۸ - ۱۸:۳۹
بازدید 1068
جايزه گام اول به كلاغ خنزر پنزري رسيد

 سروناز پريشانزاده با نوشتن نخستين كتاب تاليفي خود با عنوان "كلاغ خنزر پنزري" موفق به دريافت جايزه تشويقي سومین دوره جایزه ادبی گام اول شد.

 سروناز پريشانزاده با نوشتن نخستين كتاب تاليفي خود با عنوان "كلاغ خنزر پنزري" موفق به دريافت جايزه تشويقي سومین دوره جایزه ادبی گام اول شد.
 به گزارش روابط عمومي كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان، «گام اول» جایزه‌ای است که توسط موسسه خانه کتاب به منظور گسترش، ارتقا و تعمیق فرهنگ مکتوب و شناسایی، معرفی و تشویق نوقلمان، به نویسندگانی که اولین کتاب خود را منتشر کرده‌اند، اهدا می‌شود.
 اين جايزه امسال عصر روز 17 آبان 1388 در اروميه و در تالار شمش اين شهر به نوقلمان عرصه نشر كتاب كشور اهدا شد.
 بر اين اساس داوران بخش داستان كودك اين جايزه متشكل از سپیده خلیلی، خسرو باباخانی و حمید باباوند هيچ كتابي را برگزيده نداستند و دو کتاب «روزی که جواب آزمایش مثبت بود» نوشته سهیلا شمس‌اللهی ازانتشارات من و کیمیا و «کلاغ خنزر پنزری» نوشته سروناز پریشانزاده از انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را شایسته تقدیر معرفی کردند.
 همچنين از كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان به عنوان ناشر اين كتاب با اهداي لوح تقدير، قدرداني شد.
 داستان كتاب كلاغ خنزر پنزري در باره كلاغي است كه از رنگ بدنش ناراضي است، تلاش مي‌كند با جمع‌آوري انواع لوازم پر زرق و برق و رنگي، خودش را تغيير دهد. اين وسايل هويتش را مخدوش مي‌كند و جلوي پروازش را مي‌گيرد. كلاغ همه آنها را كه دور مي‌ريزد تازه متوجه مي‌شود كه پرهايش در زير نور آفتاب چه درخشش رنگارنگي دارد.
 تصويرگري اين كتاب را نيز سروناز پریشانزاده انجام داده است.
 بر اساس اين گزارش در ويژه‌نامه‌اي كه خانه كتاب ايران به صورت كتاب براي معرفي آثار جايزه «گام اول» منتشر كرده با اشاره به ويژگي‌هاي كتاب كلاغ خنزر پنزري بر اهميت تصويرسازي در كتاب كودك تاكيد شده و آمده است:
 كتاب كودكان بيش از آن كه متن محور باشد، تصوير محور است و نويسنده به عنوان تصويرگر به خلق تصاويري پرداخته كه هر كدام به نحوي در زنده كردن خلاقيت‌هاي روحي كودك موثرند. استفاده از ابزار و عناصري كه او به صورت روزمره در ميان اسباب‌بازي‌ها و گنجينه‌ علاقه‌مندي‌هايش مي‌بيند، ذهن كودك را از هر جهت با موضوع درگير مي‌كند. از ديگر سو، نويسنده به سراغ يك باور عاميانه رفته و به شكلي آن را بازسازي كرده است.
 تلاش پديد آورنده «كلاغ خنزر پنزري» در ايجاد پيوندي جديد ميان تصويرسازي خلاقانه، باورهاي عاميانه و زندگي روزمره مخاطب، گام اول مناسبي براي ورود اين نويسنده به دنياي ادبيات كودك است.
 نويسنده كتاب نيز در اين ويژه‌نامه خود را اين چنين معرفي كرده است: من سروناز پريشانزاده در يكي از گرمترين روزهاي مرداد سال 1356 در تهران به دنيا آمدم. پدرم شاعر بود و نقاش و بسيار صميمي و مادرم حرفه‌اش تنها مهرباني بود. هم آنان بودند كه در خردسالي با نقاشي آشنايم كردند و هم‌زمان با يادگيري الفبا شور دانستن را در من برانگيختند. گرايش من به هنر و ادبيات مرا به سوي مدرسه هنرهاي تجسمي سوق داد، همانجا بود كه مجالي براي نوشتن و تصويرسازي و عكاسي پيدا كردم. داستان‌نويسي و تصويرگري را توأمان در دانشكده هنر آغاز كردم و اين مصادف شروع همكاري من با مجلات رشد در دفتر انتشارات كمك آموزشي و كانون پرورش فكري بود. در سال 1383 براي نخستين بار كتاب پادشاه دوازده و يازده شاهزاده را تصويرگري كردم. در دوره كارشناسي ارشد، پروژه عملي پايان نامه‌‌ام با موضوع صلح، مورد تحسين هيات داوران ششمين جشنواره علمي و فرهنگي خوارزمي قرار گرفت و بعد از آن نيز آثارم به چندين نمايشگاه تخصصي گرافيك راه يافت. از آن زمان تاكنون مشغول تدريس در دانشكده‌هاي هنر هستم و اين فرصتي‌ست مغتنم كه از آن طريق، هم مي‌آموزم و هم آموزش مي‌دهم.
 كتاب كلاغ خنزر پنزري سال 1387 در 32 صفحه با شمارگان 15 هزار جلد و قيمت 15هزار و پانصد ريال براي گروه سني الف و ب (پيش از دبستان و سال‌هاي اول تا سوم دبستان) روي پيش‌خوان كتاب‌فروشي‌ها قرار گرفت.