سرای تاریخی سعدالسلطنه میزبان عروسک‌های بومی و محلی ایران شد

قزوینی‌ها در نخستین روزهای سال 1390 میزبان اولین جشنواره بازی و اسباب‌بازی در قزوین شدند تا میهمانان نوروزی این شهر تاریخی با جلوه‌هایی از فرهنگ‌، هنر و آداب و رسوم مردم ایران بیش از گذشته آشنا شوند.

به گزارش روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، سرای تاریخی سعدالسلطنه قزوین به عنوان بزرگترین کاروان‌سرای درون‌شهری ایران از روز چهارم تا پانزدهم فروردین شاهد نمایش عروسک‌هایی بود که در طول تاریخ معرف فرهنگ و آداب و رسوم اقوام مختلف ایرانی بوده است.
 در این جشنواره که به همت استانداری و شهرداری و کانون استان قزوین برگزار شد علاوه بر کانون سازمان‌ها و ارگان‌های مختلف دولتی و غیردولتی تلاش کردند تا فضایی شاد و خاطره‌انگیز را در ذهن بچه‌های قزوینی و میهمانان نوروزی این شهر به یادگار بگذارند.
 در این میان کانون استان قزوین به گفته‌ی مدیر آن در 4 غرفه جداگانه به نمایش عروسک‌های نمایشی و معرفی اسباب بازی‌ها و عروسک‌های بومی و محلی سراسر کشور پرداخت.
 طیب ملکی‌پور توضیح داد که برپایی کارگاه کلاژ و غرفه ساخت عروسک‌های غول پیکر (با حضور همکاران کانون استان مرکزی) در این جشنواره  از دیگر فعالیت‌های کانون در این جشنواره بود.
 وی یادآور شد که عروسک‌ها و اسباب‌بازی‌های بومی و محلی استان‌های کشور از ۱۴ استان مازندران، گیلان، تهران، البرز، همدان، کرمانشاه، زاهدان، سنندج، زنجان، آذربایجان غربی، اردبیل، مرکزی، خراسان شمالی و اصفهان در این جشنواره به نمایش گذاشته شده بود.
 نمایش 21  نوع از عروسک‌های دارا و سارا شامل دارا و سارا در حال بازی لی‌لی، دارا و سارا در حال تاب بازی، دارا و سارا در بازدید از طبیعت، دارا با نقاب‌‌، دارا در حال اسکیت‌بازی، بادبادک باز، تزیین مراسم جشن اعیاد، توپ‌بازی، کوهنوری، نقاشی، عروسک‌گردانی، به عنوان آدم‌برفی، سارا صدف‌ها، سارا مرغ و جوجه‌ها، سارا عروسک‌بازی، سارا حوض ماهی‌ها، سارا فرفره‌ها، سارا سقاخانه، سارا پروانه‌ها، سارا کنار برکه و سارا سفالگری بر جذابیت‌های این جشنواره افزوده بود.
 همچنین آرشیو عروسک‌های مرکز تئاتر باسابقه کانون در تهران  ـ مربوط به نمایش‌هایی که در سالیان گذشته در این مرکز اجرا شده است ـ شامل ۱۷ عروسک مربوط به نمایش‌های گنجشکک اشی مشی، نمایش ترنج، بابا بزرگ و تُرُب و نقلی و مادربزرگ در معرض دید بازدید کنندگان قرار گرفت.
 ملکی‌پور همچنین گفت که در این جشنواره، عروسک‌گردانی عروسک‌های دارا و سارا نیز صورت گرفت، به این صورت که تعدادی از بازیگران، تن‌پوش‌های عروسک‌های دارا و سارا بر تن کردند و در مسیر جشنواره که در سرای سعدالسلطنه برگزار می‌شد، به تردد پرداختند.
 مدیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان قزوین یادآور شد که عروسک‌های نمایشی دهمین جشنواره نمایش عروسکی کانون کشور نیز در نخستین جشنواره بازی و اسباب‌بازی قزوین به نمایش گذاشته شد.
 ملکی پور در عین حال تاکید کرد که همراهی‌های سیدصادق رضایی مدیرعامل کانون و همکاری صمیمانه مرکز تئاتر و مراکز کانون‌ استان‌های سراسر کشور در ارسال عروسک‌ها و اسباب بازی‌های بومی‌، محلی به استان قزوین در حضور شایسته و نمود توانمندی کانون در این نمایشگاه تاثیر به سزایی داشته است.
 در این میان اعضای گروه نمایشی فیتیله نیز روز ۱۱ فروردین در این جشنواره به اجرای برنامه‌های نمایشی پرداختند.
 همچنین عروسک‌های غول پیکر دارا و سارا که سال گذشته در روز جهانی کودک در تهران رونمایی شده بود میهمان جشنواره بودند و با استقبال بچه‌ها در سرای سعدالسطنه روبرو شدند.
 در همین حال ارایه پژوهش‌های مربوط به نقش بازی در تربیت و تکوین شخصیت کودکان و نوجوانان از دیگر فعالیت‌های کانون بود که مورد توجه کارشناسان و صاحب‌نظران این عرصه قرار گرفت.
 بر اساس این گزارش در پی هماهنگی و دعوت کانون و شهرداری قزوین‌، گروه نمایش سیار مرکز تیاتر کانون هم از روز دوم تا ششم فروردین میهمان بچه‌های قزوین بود.
 این گروه به سرپرستی مهدی قلعه نمایش "بچه‌های ایران" را در 15 نقطه شهر قزوین برای بچه‌ها اجرا کردند.
 نمایش بچه‌های ایران با زبانی شاد و آهنگین به معرفی استان‌های ایران و محصولات ویژه آن می‌پردازد.
 اجرای ویژه این گروه در سرای سعدالسلطنه قزوین در کنار جشنواره ملی اسباب بازی‌ها با استقبال مردم روبرو شد.
 به گفته بازدید کنندگان از این جشنواره نوروزی، برگزاری چنین رویدادی فرهنگی فرصت مغتنمی را برای بازیابی پیشینه پرافتخار ایرانی و تدوین غنای فرهنگی و شناسایی بازی‌های بومی و محلی ایران و معرفی بازی به عنوان یکی از مهمترین مولفه‌های تربیت و تکوین شخصیت کودکان فراهم می‌آورد.
 بر اساس خبر دیگری از این جشنواره مجید قادری مدیر مرکز سرگرمی‌های سازنده کانون و طراح عروسک‌های دارا و سارا و عمو نوروز و صفی‌الله رمضان‌خانی مدیر کانون استان البرز نیز در روزهای برگزاری این رویداد فرهنگی از بخش‌های مختلف جشنواره در سرای سعدالسلطنه قزوین بازدید کردند.

بچه‌های ایران به البرز هم رفت
 اجرای نمایش "بچه‌های ایران" نوروز امسال با استقبال بیش از 19هزار کودک و نوجوان و میهمان‌های نوروزی در شهرهای مختلف استان البرز روبرو شد.
 بر اساس این گزارش اجرای این نمایش در بوستان‌ها و مراکز پرجمعیت شهرهای طالقان، هشتگرد، نظرآباد، فردیس، مشکین دشت، اشتهارد، شهر کرج و روستا‌های استان بر روی تریلی سیار کانون فضایی شاد و خاطره‌انگیز را برای کودکان به ارمغان آورد.
 اجرای مسابقات حضوری و اهدای جایزه به برگزیدگان شامل هزینه اعزام به سفر زیارتی مشهد مقدس و کمک هزینه لوازم‌التحریر برای یکسال از دیگر برنامه‌هایی بود که کانون استان البرز در نوروز امسال برگزار کرد.
 مدیر کانون استان البرز در این باره ضمن قدردانی از استاندار و نماینده ولی‌فقیه در استان که امکان اجرای این برنامه‌ها را فراهم کرده‌اند هدف از برگزاری این برنامه را آشنا ساختن کودکان و نوجوانان با فعالیت‌های کانون و غنی سازی اوقات فراغت آن‌ها اعلام کرد.
 به گفته‌ی وی مسوولان و کارکنان نیروی انتظامی، سازمان پارک‌ها و فضای سبز، شهرداری‌ها و رادیو البرز در برگزاری این جشنواره با کانون همکاری مناسبی صورت داده‌اند.