ورود کانون به تبلیغات انتخاباتی ممنوع!

مشاور مدیرعامل ومدیر دفتر مرکزی حراست کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هرگونه استفاده از فضاها و امکانات کانون سراسر کشور را برای تبلیغات نهمین دوره‌ی انتخابات مجلس شورای اسلامی ممنوع کرد.

به گزارش روابط عمومی کانون، محمد مهدی محمودی ادیب در این باره گفت که بخش‌نامه‌ای به تمامی مدیریت‌های ستادی و استانی کانون در سراسر کشور ارسال و در آن بر نکاتی مانند حفظ بی‌طرفی خود و مجموعه تحت پوشش آن‌ها همچنین بر دقت و اهتمام بیشتر آنان برای مراقبت ازاموال بیت‌المال تاکیدشده است تا این امکانات به نفع یا برعلیه کاندیدای خاصی به‌کار گرفته نشود.
وی در این گفت‌وگو به صراحت تاکید کرد که همه‌ی مدیران و کارکنان کانون باید مراقب باشند که از آن‌ها سو استفاده تبلیغاتی نشود و حراست موظف است که از کانون با تمام ابعادش محافظت کند.
مشاورمدیرعامل در عین حال در پاسخ به سوالی پیرامون برگزاری برخی همایش‌های انتخاباتی در مراکز کانون _ با توجه به این که جامعه‌ی هدف مراکز کانون (کودکان ونوجوانان)در سن رای دادن قرار ندارند _یادآور شد که بالابردن درک سیاسی بچه‌ها و بینش و مشارکت آن‌ها اشکالی ندارد ولی باید توجه کنیم که پشت هر برنامه‌ای منویات جناحی و سیاسی خاصی وجود نداشته باشد.
ادیب در ادامه با اشاره به این که مراقبت و محافظت از دست‌آوردهای کانون و تلاش‌های کارکنان و مربیان و مدیران یکی از وظایف حراست به شمار می‌رود خاطر نشان کرد که کارشناسان این حوزه برای تحقق و به سرانجام رساندن سیاست‌های این مدیریت همچنین منویات و دیدگاه‌های مدیرعامل، فعالیت‌ها و برنامه‌های مختلف سازمان را مورد بررسی و تحلیل قرار می‌دهند و نقاط ضعف و قوت جشنواره‌ها را مستند می‌کنند و در اختیار مدیرعامل و دست‌اندرکاران قرار می‌دهند.
وی افزود در چهاردهمین جشنواره‌ی قصه‌گویی که سال 1389 در هرمزگان برگزار شد دیدگاه‌ها و تحلیل‌های کارشناسان ما به گفته‌ی مسوولان خیلی مفید و تاثیرگذار بود و به اعتقاد ما اگر عوامل اجرایی به خوبی به وظایف خود عمل کنند آسیب‌ها کمتر خواهد شد چرا که ایجاد یک فضای آرام و بدون تنش و فراهم کردن امنیت کامل می‌تواند به برگزار کنندگان برای رسیدن به هدف‌های‌شان کمک کند.
عمل به وظایف در کانون به اعتقاد مدیر حراست یعنی تمامی کارها، رفتارها و کردارها بر مبنای ضوابط و مقررات و آیین‌نامه‌ها و سیاست‌های نظام اسلامی و کانون پیش برود.
مشاور مدیرعامل در پاسخ به سوالی پیرامون ضرورت حضور حراست در فضایی فرهنگی مانند کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان با در نظرگرفتن مخاطبان کودک و نوجوان  آن و این که آیا تعریفی اختصاصی از وظایف حراست در چنین محیط وجود دارد؟ گفت:مصوبه‌ی مجمع تشخیص مصلت نظام تمامی دستگاه‌های دولتی را ملزم کرده است که دارای بخش حراست باشند و در مجموع وظایفی نیز برای این بخش در تمامی سازمان‌های دولتی در چهار محور اصلی محافظت و مراقبت از "کارکنان"، اسناد به ویژه اسناد طبقه‌بندی شده"، " ساختمان‌ها و تاسیسات" و "فن‌آوری اطلاعات" تعریف شده است در عین حال خواسته‌ها و نگاه‌های ما برای حفظ و حراست از کانون و کارکنان آن خواسته و مطالبه‌ی همکاران نیز هست.
وی ادامه داد: مدیریت‌های حراست برای تامین امنیت عمومی و اجتماعی و جلوگیری از ناهنجاری‌ها و ناامنی‌ها تلاش می‌کنند تا به کارکنان سازمان آسیبی وارد نشود اما در مورد کانون باید بگویم که یک نگاه فرهنگی در مجموعه حراست وجود دارد و به همه‌ی همکاران‌مان تاکید کرده‌ایم که باید در رفتارشان به ظرافت‌ها و ویژگی‌های خاص محیطی فرهنگی توجه داشته باشند و مانند یک مربی در کنار کارکنان و مربیان کانون قرار بگیرند و با این رفتارشان به الگویی برای همه‌ی کارکنان تبدیل شوند.
ادیب اضافه کرد که تاکنون سه همایش منطقه‌ای برای آموزش به کارکنان حراست و فراهم کردن امکان تبادل تجربیات میان آن‌ها برگزار کرده‌ایم و نتایج خوبی از این آموزش‌ها به دست آورده‌ایم انتظار ما از همکاران‌مان برخوردهای مناسب و فرهنگی با کارکنان و مراجعه‌کنندگان به سازمان است.
مدیر دفتر مرکزی حراست در همین زمینه گفت که این مدیریت از کارشناسان خبره و کار آزموده‌ای برخوردار است و در عین حال برای اعمال نظارت‌های خود در همه‌ی حوزه‌های فعالیت کانون چه در بخش‌های فرهنگی چه تولیدی از منابع و کارشناسان متخصص و متعددی استفاده می‌شود اما آن چه اهمیت دارد این است که در این نظارت‌ها باید آبرو، حریم‌های خصوصی و حرمت انسان‌ها حفظ و درعین‌حال تلاش شود که کارکنان حتی در صورت تخلف با آسیب روبرو نشوند به عبارتی حفظ و نگهداری کارکنان و مدیران، بسیار برای ما دارای اهمیت است.
به گفته‌ی وی خوشبختانه تاکنون کانون با مشکل یا بحران خاصی روبرو نبوده است و حراست این اصل را مورد توجه قرار می‌دهد که کانون از اعتبار بالایی در میان مخاطبانش برخوردار است و اگر فضای اخلاقی و فرهنگی آن به هر نحوی تغییر کند مردم اعتماد خودشان را به ما از دست می دهند و دیگر فرزندان‌شان را به ما نخواهند سپرد.
نحوه‌ی برخورد با تخلفات موضوع دیگری بود که مشاور مدیرعامل در این گفت‌وگو به آن اشاره کرد و یادآور شد که تخلفات با توجه به نوع تخلف و حساسیت شغلی فرد می‌تواند تاثیرات متفاوتی برجای بگذارد و ما در مواجه با این مسایل تلاش می‌کنیم که به جای برخورد مستقیم با افراد، عوامل شکل‌گیری این نوع رفتار خارج از قانون و شوونات را شناسایی کنیم و از این راه فضایی سرشار از شادی و خرسندی و امنیت را برای همکاران فراهم کنیم در عین حال توسط مراجع واجد صلاحیت به ویژه مسوولان ارشد کانون و بخش تخلفات اداری نیز در مورد این افراد تصمیم‌گیری می‌شود.
وی در این گفت‌وگو همچنین تصریح کرد که در جریان گزینش‌های همکاران برای تبدیل وضعیت در دو سال اخیر نزدیک به 99 درصد پاسخ ما به استعلام‌های درخواست شده در مورد همکاران مثبت بوده است اما باید توجه کرد که این گزارش‌ها بخشی از بررسی مراجع صاحب صلاحیت برای گزینش همکاران به شمار می‌رود.
ادیب همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا از دیدگاه‌های کارکنان کانون نسبت به مدیریت و کارکنان خود باخبر است؟ و چه ارزیابی از این بازخوردها دارد؟ گفت: ما همیشه در حال محک زدن هستیم و رفتار و عملکرد خودمان را نیز مورد ارزیابی قرار می‌دهیم ابتدا باید بگویم نوع تعریف و وظایف حراست اصولاً به نحوی است که ممکن است افراد در اولین برخوردهای خود چندان نگاه مثبتی به این واحد نداشته باشند چرا که هر فردی از این که تحت نظارت باشد و در مورد عملکردش اظهار نظر شود گریزان است اما با صراحت و قوت می‌گویم با رفتار و نگاه ارزشی و خلق و خوی اسلامی همکاران ارزشمندم در این مدیریت چه در تهران و چه در استان‌ها نگاه مثبتی نسبت به این مجموعه در ذهن همکاران شکل گرفته است.
مدیردفترمرکزی حراست همچنین گفت که تاکنون 5 مسوول جدید حراست کانون در ستاد و استان‌ها منصوب شده است و در حال ابلاغ حکم 7 مسوول دیگر هم هستیم ضمن این که برای کانون زبان ایران هم به تازگی یک مسوول حراست منصوب کردیم که زیر نظر دفتر مرکزی فعالیت می‌کند.
وی همچنین از مساعدت‌های مدیرعامل و معاونان کانون که با حمایت‌های ویژه‌ی خود دفتر مرکزی حراست را در انجام وظایف خود یاری کرده‌اند قدردانی کرد.
ادیب در پایان این گفت‌وگو در باره فعالیت‌های روابط عمومی و بین‌الملل کانون نیز اظهار نظر کرد و یادآور شد که فعالیت‌های این مدیریت با کیفیت بالایی ارایه می‌شود و در مجموع نوع نگاه روابط عمومی در توزیع خبر و ایجاد عدالت در این زمینه بسیار ارزشمند است و این رفتار باعث شده است تا تمامی واحدهای کانون از فرصت و امکانی برابر برای انتشار اخبار و دیدگاه‌های خود در سامانه‌های اطلاع رسانی کانون برخوردار شوند.