مدیر عامل کانون: توجه به بهداشت روانی کودکان زلزله‌زده ضروری است

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در آستانه‌ی سفر به مناطق زلزله زده، توجه به بهداشت روانی بچه‌های ساکن این مناطق را بسیار مهم و ضروری دانست.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، سید صادق رضایی قرار است روز چهارشنبه اول شهریور به همراه مشاوران و معاونان و مدیران ستادی و استانی خود به برخی از مناطق آسیب دیده از زلزه‌ی اخیر در استان آذربایجان شرقی سفر کند و از نزدیک در جریان فعالیت‌‌های کانون در این زمینه قرار بگیرد.
وی در این زمینه پیش از سفر به آذربایجان شرقی یادآور شد که کودکان و نوجوانان در وقایع طبیعی و حتی اتفاقاتی که در دنیا می‌افتد بیش از دیگران آسیب می‌بینند اگر چه ممکن است در برخی از اتفاقات هدف اصلی کودکان نباشند اما به صورت طبیعی آن‌ها در معرض این آسیب‌ها قرار می‌گیرند.
رضایی تاکید کرد با وقوع هر رویدادی هم‌چون سیل و زلزله نهادهای فرهنگی و هنری نیز به موازات امدادگران باید وارد عمل شوند و به دنبال تامین امنیت کودکان و نوجوانان باشند کانون نیز در همه‌ی این سال‌ها به صورتی کاملا تخحصصی وارد عمل شده است و نمایندگان کانون از ابتدای وقوع زلزله در این مناطق به صورتی فعال حضور داشته‌اند.
مدیرعامل کانون اضافه کرد که تمامی نهادهای فعال در حوزه‌ی کودک باید تلاش کنند تا بچه‌ها را از صل حادثه جدا کنند و آن ها را برای بازگشت به زندگی عادی آماده سازند.
رضایی همچنین از رسانه های جمعی خواست که در این زمینه مطالبی را منتشر و از نهادهای رسمی بپرسند که در این مدت چه اقداماتی برای برای رسیدگی به وضعیت کودکان ونوجوانان در این مناطق انجام داده‌اند.
این در حالی است که کانون استان آذربایجان شرقی از دومین روز وقوع زلزله در شهرهای اهر، ورزقان و هریس در کنار کودکان و نوجوانان آسیب دیده و مصیبت دیده‌ی این مناطق قرار گرفت و اقدام به توزیع کتاب و اسباب بازی در این مناطق کرد و با پخش فیلم تلاش کرد تا کمی از آلام بچه‌های این مناطق کاسته شود.
پس از آن با گسترش دامنه‌ی فعالیت‌های کانون، مدیریت بازرگانی کانون نیز یک کامیون حاوی بیش از 50 نوع اسباب بازی و سرگرمی و عروسک به این مناطق ارسال کرد.
همچنین در ادامه اجرای فعالیت‌های کانون در مناطق زلزله زده، 2 ایستگاه شهری در اهر و ورزقان و 5 ایستگاه روستایی توسط کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان برپا می‌شود.
مربیان کانون در این ایستگاه‌ها برنامه‌های متنوعی همچون قصه‌گویی، پخش فیلم، کاردستی و نقاشی برگزار می‌کنند در عین حال کتابخانه‌های سیار کانون نیز در دیگر روستاهای زلزله زده حضور دارند.
این فعالیت‌ها در طول هفته گذشته و هفته‌ی جاری به ویژه در ایام تعطیل نیز ادامه داشته است.
در همین حال "ناصر ضرابی" مشاور مدیرعامل و دبیر مجمع همکاری‌های فرهنگی،هنری کانون به عنوان مسوول اصلی هماهنگ کننده‌ی فعالیت‌های کانون در مناطق زلزله‌زده در جمع مربیان اعزامی به این مناطق " با تاکید بر این‌که مربیان کانون به عنوان امدادگران فرهنگی در این مناطق حضور خواهند داشت عزم و اراده کانون استان آذربایجان شرقی برای حضور گسترده در مناطق زلزله‌زده را مورد تمجید قرار داد.
                وی گفت: خوشبختانه با همتی که مردم و مسوولان در رفع نیازهای اولیه زلزله دیدگان به‌عمل آورده‌اند، فرصت مناسبی برای اجرای فعالیت‌های فرهنگی به ویژه برای مخاطبان کودک ونوجوان به وجود آمده است.
ضرابی بسیج فرهنگی کانون در حوادث و بلایای طبیعی سال‌های گذشته را از جمله نقاط درخشان فعالیت‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان عنوان کرد.
همچنین مدیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان آذربایجان شرقی نیز از آمادگی کانون استان‌های آذربایجان غربی، زنجان و اردبیل برای اعزام کتاب‌خانه های سیار خود به مناطق زلزله زده خبرداد.
حجت‌الاسلام الیاس ابراهیمی گفت که این کتاب‌خانه‌های سیار در کنار دو ایستگاه شهری و 5 ایستگاه ثابت روستایی؛ برنامه‌های متنوعی را  برای کودکان و نوجوانان در مناطق زلزله‌زده اجرا می‌کنند.
به گفته‌ی وی علاوه بر این، مربیان و اعضای مراکز کانون استان و سراسر کشور هم با ارسال هدایای نقدی و غیر نقدی و نگارش دل نوشته‌های خود و ارسال آن به مناطق زلزله زده به یاری بچه‌های ساکن این مناطق شتافته‌اند و با آنان ابراز هم‌دردی می‌کنند.
مدیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آذربایجان شرقی در پایان از حضور مربیان کانون دیگر شهرها و استان‌های کشور در مناطق زلزله زده خبر داد و گفت:«با هماهنگی‌ها‌ی انجام شده برخی از مربیان علاقه‌مند از شهرهای مختلف کشور در کنار مربیان کانون استان آذربایجان شرقی به مناطق زلزله زده اعزام می‌شوند.