تغییرات سازمان‌نمای جدید کانون از زبان مدیر امور اداری

مدیر امور اداری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت که ارتقای مدیران استان‌ها به مدیر کل، تنها بخشی از تغییرات ایجاد شده در سازمان‌نمای جدید کانون است و این تغییر بسیاری از سطوح سازمان را شامل خواهد شد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، سید حمید رضا ابراهیم‌نژاد در نخستین گردهم‌آیی معاونان، کارشناسان و مدیران کل کانون در تهران به ارایه‌ی گزارشی از روند پیگیری‌های انجام شده طی چند سال اخیر در معاونت برنامه‌ریزی و توسعه نیروی انسانی ریاست جمهوری برای تصویب کلیت سازمان‌نما(چارت) کانون اشاره کرد و یادآور شد که در حال حاضر مهم‌ترین نکته این است که کلیت این سازمان‌نما به تصویب رسیده و اکنون طرح تفصیلی بخش‌های ستادی نیز به این معاونت ارسال شده است.
وی توضیح داد در مرحله‌ی بعد طرح تفصیلی اداره‌های کل کانون در استان‌ها نیز - در مشورت با مدیران کل و کارشناسان استان‌ها - تدوین و به معاونت برنامه‌ریزی ارسال خواهد شد.
ابراهیم‌نژاد در تشریح اهمیت این امر در تغییر وضعیت شغلی کارکنان کانون یادآور شد که تمامی تلاش مسوولان کانون این بود که از هر راه‌کار قانونی برای ارتقای وضعیت شغلی کارکنان و رسته‌های سازمانی استفاده کنیم و البته معاونت برنامه‌ریزی در این زمینه نهایت همکاری را انجام داد.
وی تاکید کرد دریافت مجوز برای تبدیل یک مدیریت به اداره کل، کار طاقت فرسایی است در حالی که ما 31 مدیریت استانی و 11 بخش ستادی را به اداره کل و دفتر تبدیل کردیم.
به گفته‌ی مدیر امور اداری کانون، ایجاد حوزه‌هایی جدیدی مانند روابط عمومی و حوزه ریاست، دفتر ارزیابی عملکرد، فن آوری اطلاعات، آفرینش‌های فرهنگی، دفتر سینمایی و تاتر از جمله تغییرات سازمان نمای جدید کانون است.
 وی در باره‌ی وضعیت مراکز فرهنگی و هنری نیز تاکید کرد که پیشنهاد مطرح شده این است که اداره کل کانون استان‌ها بر اساس تعداد مراکز به سه سطح تقسیم‌بندی شوند و به سطح نخست، یک ریس اداره با کارشناس مسوول، در سطح دوم یک رییس اداره و در سطح سوم یک کارشناس مسوول نیز به پست‌های سازمانی این استان‌ها افزوده شود.
ابراهیم‌نژاد در تشریح پیشنهادی که برای تغییر پست مربیان کانون ارایه شده است نیز گفت بر اساس این پیشنهاد - که البته هنوز در حد یک نامه‌نگاری است - پست مربیان فرهنگی مانند معلمان آموزش و پرورش در نظر گرفته می‌شود به این نحو که همه‌ی 1952 مربی کانون صاحب یک شماره پست می‌شوند به این معنا که اعلام می‌شود یک مرکز کانون با متراژ مشخصی به این تعداد مربی نیاز دارد و یک پست مشخص به همه‌ی آن‌ها اعطا می‌شود.
وی در بخش دیگری از سخنانش از مدیران کل کانون خواست که از این پس در حد امکان تنها به جذب دارندگان مدرک تحصیلی کارشناسی به بالا بپردازند و از جذب نیروهای دیپلمه خودداری کنند.
به گفته‌ی ابراهیم‌نژاد برای طراحی و اجرای نرم‌افزار اتوماسیون اداری کانون با شرکت جدیدی در حال عقد قرارداد هستیم و شرکت سابق نتوانست خواسته‌های ما را برآورده کند.
در پایان این بخش نیز سیدصادق رضایی دیدگاه‌های خود را در زمینه‌ی فعالیت‌های اداری کانون بیان کرد.
مهم‌ترین بخش سخنان وی خبر ارتقای پست مربیان مسوول و مربیان کانون شاغل در مراکز خاص مانند علوم ونجوم، فراگیر و زیست‌شناسی و ... بود که بر اساس آن پست مربیان مسوول این مراکز تخصصی باید به کارشناس مسوول و مربیان تمام وقت آن به کارشناس ارتقا یابد.
مدیرعامل کانون همچنین تصریح کرد که کار تصویب طرح تفصیلی در زمانی بسیار کوتاه کار مشکلی نیست اما ما برای این امر هیچ عجله‌ای نداریم چون آن‌گاه نمی‌توانیم به خوبی از حق و حقوق همکاران‌مان دفاع کنیم و این کار نیاز به کارشناسی و پیگیری‌های مستمر در معاونت برنامه‌ریزی دارد.
رضایی در عین حال گفت که اگرچه پست‌های کانون زبان ایران در سازمان‌نمای کانون مورد تصویب قرار نگرفته است اما از تمامی ظرفیت‌های قانونی مجمع عمومی کانون استفاده خواهیم کرد تا سازمان‌نما و طرحی تفصیلی به صورت جداگانه برای کانون زبان تدوین و در مجمع تصویب کنیم.
 وی در پایان از رییس کانون زبان ایران خواست که با حساسیت زیاد برای رفع مشکلات کانون و احقاق حقوق کارکنان آن تلاش کند.
نخستین گردهم‌آیی معاونان، کارشناسان و مدیران کل کانون در تهران روز دوم اردیبهشت به کار خود پایان می‌دهد.