کد خبر: 220839
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۲ - ۰۸:۴۸
پرده خوانی هنری نو وبدیع هست

همزمان با دهه کرامت اولین جشنواره پرده‌خوانی رضوی به میزبانی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی درمشهد مقدس برگزار می‌شود به همین منظور گفتگویی رابا دکتر باوندیان دکترای پژوهش هنر و ریاست دانشکده هنر معماری امام رضا(ع) که به عنوان یکی از داوران این دوره از جشنواره است انجام داده‌ایم ونظر ایشان را در رابطه به پرده‌خوانی رضوی جویا شدیم.

پرده‌خوانی هنری نو و بدیع است
دکتر باوندیان بابیان اینکه درحال حاظر جامعه از ستم تکنولوژی خسته شده‌است چرا که ما درحال حاظر درشهرهایی زندگی می‌کنیم که یک کارگاه بزرگ ساختمانی است و دریافتی ما از زندگی درچنین شهرهایی دود وآلودگی‌های صوتی و... است گفت: درچنین شرایطی ارائه هنر پرده‌خوانی می‌تواند یک آرامش را برای مخاطبینش به همراه داشته باشدوهمچنین با توجه به این که در جامعه کنون خیلی از افراد به خصوص کودکان و نوجوانان پرده‌خوانی را ندیده‌اند این هنر برای آنها یک هنر نو وبدیع است.
باوندیان با اشاره به تعریف مادرنیزم که به معنی پیروی از اصالت تغییر است گفت : با توجه به این که در جامعه کنونی خیلی از افراد به خصوص کودکان ونوجوانان پرده‌خوانی را ندیده‌اند این هنر برای آنها یک هنر مدرن است چون براساس تعریفی که داشتیم این هنربرای افراد یک تغییر می‌باشد و به اعتقاد من استفاده از تکنولوژی دراین هنر یک کار دمده و بی‌اصالت است.
با پرده‌خوانی مردم با عناصر بارز فرهنگی خود آشنا می‌شوند
این عضو انجمن بین المللی همکاری‌های علمی ایران‌شناسی ادامه داد من معتقد هستم که پرده‌خوانی یک قابلیت و هنری درکشورما است که به وسیله آن مردم با عناصر بارز فرهنگی خودشان آشنا می‌شوند.
باوندیان گفت: فرهنگ از دو واژه "فر" و "هنگ" تشکیل شده که "فر" به معنی بالا ،پیش و برین است. و"هنگ" به معنی کشیدن است و فرهنگ به معنی استخراج کردن بیرون آوردن،اعتلا دادن و مفاهیمی از این دست است، پرده خوانی نیز یک فعالیت فرهنگی بوده چراکه عناصر مکتوم وپنهان را برملا می‌کند ومردم با تمام وجودشان آنچه را که پیشتر درپرده‌ای از نادیدنی‌ها اتفاق افتاده به وسیله خوانش پرده یعنی پرده برداشتنددرک می‌کنند.
پرده‌خوان یک عارف گویاست
داور اولین جشنواره پرده خوانی رضوی دربخش دیگر از صحبت های خود گفت: اگر شما همه چیز را دریک چیز ببینید و به این اعتقاد برسید که تمامی جهان جلوه ای از جلوه‌های حق است و باور به اینکه هیچ چیزی ازپیش خود واجد هیچ حقیقتی نیست و همه موجودات حقانیت خود را از حضرت حق برمی گیرند خود این اعتقاد برای تبدیل شدن شما به یک عارف کافی است.
 درگذشته اگر کسی به این باور می‌رسید هیچ گونه الزلمی هم نداشت که اعتقاد خود رابیان کند این عارف،عارف خاموش بود.اما پرده‌خوان عارفی است که پرده از رخساره محبوب برمی‌دارد و تلاشش این است که آنچه را که یافته با شیوه مناسبی با مخاطبانش درمیان بگذارد و باید گفت درقبال عارفان خاموش پرده خوانان عارفان گویا هستند.
آنچه شما می‌بینید همه ماجرا نیست وپرده‌خوان حقیقت را بیان می‌کند
باوندیان با بیان اینکه درنمایش با یک سری حوادث مواجه هستیم که همه حوادث ماجرا نیستند و ماجرا آن حوادثی هستند که بضاعت شخصیتی افراد نمایش را مشخص می‌کندادامه داد:شما می دانید درکشور ما دربحث های فرهنگی وهنری که به عرفان منتهی می‌شود گفته می‌شود آن واقعیت‌هایی که دراطراف شما اتفاق می‌افتد همه ماجرا نیست .
وی گفت:ممکن است پرده‌خوان نتوانسته است که این مسئله رابیان کند ولی در ضمیر او این اعتقاد وجود داشته چون او پیروی یک مکتبی بوده که همه مسائل را از دید مسائل متعارف نمی‌دیده و از فرهنگی پیروی می‌کرده که معتقد بوده آنچه را شما دراطراف خود می‌بینید همه ماجرا نیست وماجرا درپس حادثه است همان طوری که حقیقت درپس واقعیت قرار دارد آنچه باید باشد حقیقت است و آنچه هست واقعیت است و اگر شما به دنبال حقیقت هستید پرده را کنار می‌زنید یعنی پرده را می‌خوانید تا آنچه را درپس پرده است نمایان شود.
گفتنی است اولین جشنواره پرده خوانی رضوی همزمان بادهه کرامت درمشهد مقدس به میزبانی کانون خراسان رضوی برگزار می‌شود.