کد خبر: 267562
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۸
بازدید 1666
هماهنگی، راز خوش آهنگی در یک سازمان است

در نشست کارکنان ستادی اداره کل کانون استان تهران که به مناسبت میلاد با سعادت امام علی (ع) برگزار شد محمود سلیمانی بر اهمیت هماهنگی و همکاری در سازمان سخن گفت.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان تهران، صبح روز دوشنبه 21 فروردین ماه 1396 رضا قمر‌زاده معاون فرهنگی کانون، با حضور در جمع کارکنان ستادی استان تهران ضمن دید و بازدید سال نو و تبریک ایام مبارک ماه رجب، بهترین پیام این ماه را "مهربانی و رافت " معرفی کرده و با تفسیر دعای پر فضیلت ماه رجب، فضیلت دعا و رحمت گستردۀ خداوند را در این ماه عزیز یاد آور شد.
قمر زاده همچنین در ادامۀ سخنانش ویژگی ها و صفات خداى عزوجل که در این دعای ارزشمند بر آنها تاکید شده است را یاد آور شد و افزود؛ ماه رجب  ماه استغفار است و خداوند بخشندۀ مهربان است. مهربانی و رأفت خداوند متعال را می توان بر روی زمین در مهربانی مادر و پدر مشاهده کرد اما به این معنا نیست که مهربانی و محبّت خدا نیز از سنخ مهر مادری است که مهر مادری، یکی از ظهورات رحمت الهی است .
همچنین محمود سلیمانی مدیر کل کانون استان در نشستی که با حضور معاونان، کارشناسان و نیروهای ستادی استان در آستانه 13 رجب و ولادت امیرمومنین علی (ع) برگزار شد، ضمن تبریک ایام مبارک ماه رجب و ولادت مولود کعبه با قرائت آیاتی از سوره مبارکه الحجرات، تقوا را شرط تعیین‌کنندۀ رتبۀ انسانی معرفی کرد و افزود؛ خداوند می فرماید: همۀ انسان‌ها با هم برابرند و برتری  قومیت، نژاد، خون و رنگ جایگاهی نزد خداوند ندارد و تنها ملاک برتری و تنها وسیله برای رسیدن به سعادت دنیا و آخرت تقوا و پرهیزکاری است .
وی با تاکید بر این نکته که تقوای الهی در واقع همان خود کنترلی است ادامه داد؛ خداوند در‌این‌باره بارها و بارها در قرآن کریم به انسان ها متذکر شده و تقوا را ملاک تقرب به درگاهش معرفی کرده است.
سلیمانی در بخش دیگری از سخنانش خودخواهی و خود برتربینی را یکی از بدترین صفات رذیله دانست و یاد آور شد؛ شغل و مسئولیت افراد در جامعه با هم متفاوت است اما دلیلی بر برتری فرد نسبت به دیگران نمی شود. نکته مهم، نگرش و نگاهمان نسبت به دیگران در عالم خلقت است. یکی از نشانه های انسان های گرفتار در دام خودخواهی، بی اعتنایی به غیر است. آنها تنها برای خود حق و ارزش قائلند و توقع دارند دیگران همیشه رای آنها را بپذیرند و همواره از هرکسی توقع خدمت دارند. قضاوت های این افراد  ناعادلانه و تنها مورد خواست و علاقه خودشان خواهد بود. بنابراین خودخواهی همانند پرده ای است بر چهرۀ حقیقت .
وی با اشاره به بیانات ارزشمند امام راحل در باره خود برتربینی گفت؛ سرچشمه انحطاط خودپسندی و خود برتربینی  است. امام خمینی(ره) در این زمینه فرموده؛ خودخواهی منشا همه مفاسد است و همه گرفتاری های بشر از سر خودخواهی است. پس خود‌خواهی را به نوعی می توان ارث  شیطان دانست. شیطانی که به مدت طولانی خدا را عبادت کرد، ولی تکبّرش باعث خواری همیشگی او شد.
محمود سلیمانی در ادامۀ این نشست شکاف بین نظر و عمل را ناشی از کمرنگ شدن تقوا دانست و افزود؛ تقوا می تواند منجر به اراده اخلاقی برای از بین بردن فاصله میان نظر و عمل شود . اگر با خودمان رو راست باشیم این فاصله از بین خواهد رفت. صداقت را باید از خود آغاز کرد .
مدیر کل کانون استان همچنین در ادامۀ این نشست بر لزوم توجه بر توانایی ها تاکید کرد و بیان داشت؛ تلاش کنیم قابلیت های خود را بشناسیم و در جهت تحقق توانایی هایمان  گام بر داریم‌ و برای آنکه استعدادها و توانایی ها به منصه ظهور برسد باید تلاش کرد . زندگی غنی‌تر و خلاقانه‌تر بوجود نمی آید مگر با تکیه بر نقاط قوت و آگاهی از استعدادها و توانایی‌ها. و همچنین تلاش کنیم نیاز دیگران را هم در صورت توانایی مرتفع کنیم و بدانیم ضعف و نیاز دیگران هیچ وقت قوت ما نخواهد بود.
هماهنگی و همکاری نکتۀ دیگری بود که سلیمانی در این برنامه بر آن اشاره داشت ؛ هماهنگی فرایند هم‌سویی همه قسمت های یک سازمان است به گونه ای که به اهداف از قبل تعیین شده دست پیدا کند. همۀ ما به مثابه نوازندگانی هستیم در مسیر فرهنگ و فعالیت های فرهنگی که برای آنکه آهنگی خوش را بنوازیم نیاز به هماهنگی و همراهی یکدیگر داریم. در واقع در انجام فعالیت های سازمانی، هماهنگی می تواند بر آهنگی که از مجموعه ما به گوش می رسد تأثیر گذار باشد، پس باید بتوانیم برای خوش آهنگ بودن، هر کدام وظایف خود را به خوبی انجام داده تا آنچه شنیده می شود گوش نواز و دلپذیر باشد.
در پایان این نشست که روز دوشنبه 21 فروردین ماه در ساعت 14:30 در محوطه اداره کل کانون استان تهران برگزار شد نگین صدری زاده طی حکمی به عنوان کارشناس واحد آفرینش های ادبی منصوب شدند.