صلح و دوستی محور نمایشگاه هفته ملی کودک

برنامه‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تهران در هفته ملی کودک با رویکرد و محتوای صلح و دوستی برگزار می‌شود.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، کانون استان تهران در قالب برنامه‌های متنوع فرهنگی، هنری، ادبی و مذهبی در هفته ملی کودک تلاش می‌کند تا جامعه را از این راه به رعایت بیشتر حقوق کودکان ترغیب کند. این برنامه‌ها در نمایشگاهی اجرا می‌شود که تعداد زیادی از سازمان‌ها، نهادها و سمن‌های فعال در عرصه کودک نیز در آن مشارکت دارند.
بر همین اساس مربیان و کارشناسان کانون از 15 تا 21 مهر در سالن 2هزار متری مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری میزبان کودکان و والدین و معلمان آنان خواهد بود در حالی که در غرفه‌های بخش هنری کارگاه‌های مختلفی همچون خوش‌نویسی، انیمیشن، عکاسی و... برگزار می‌شود و در بخش فرهنگی به کتابخانه‌های کانون و بخش قصه‌گویی توجه ویژه‌ای شده است.»
معرفی تمامی مراکز کانون استان و فعالیت‌های آن و عضوپذیری نمادین با استفاده از بروشور و... در غرفه‌ی کتابخانه‌ی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از بخش‌های اصلی فعالیت‌های کانون در این ویژه‌برنامه است چراکه مراکز فرهنگی هنری کانون به لحاظ اهمیت، تاثیرهای غیرقابل انکاری در ترویج فرهنگ مطالعه و کتاب‌خوانی به عنوان یک واسطه تربیتی برعهده دارند و به همین دلیل بخش‌ویژه‌ای در فضای مرکزی نمایشگاه  به این مراکز و پنج فعالیت محوری آن شامل کتاب‌خوانی، بازی و مسابقه، فعالیت علمی با دو گرایش زیست‌شناسی و نجوم، گام به گام تا اندیشه و فعالیت‌های خاص اعضای فراگیر(کودکان دارای نیازهای ویژه) اختصاص یافته است.
برنامه‌های واحد کارشناسی ادبی کانون نیز در هفته ملی کودک سال 96 بر اساس محور محتوایی مکتب عاشورایی و حسینی برنامه‌ریزی شده است و محورهای محتوایی آن شامل سیره ایمانی – آموزه‌های رفتار دینی، آزاد منشی و شجاعت است که به شیوه کارگاه‌های نوشتن خلاق، شعر و داستان، بخش مکاتبه‌ای و انجمن شعر و داستان برگزار خواهد شد. 
همچنین منابع این فعالیت‌ها بر اساس متون نظم و نثر ادبیات کلاسیک ایران در دوره‌های مختلف تاریخی، در سبک‌های مختلف ادب فارسی خراسانی، عراقی، هندی (بر اساس آثار سعدی، مولوی، حافظ) و کتاب‌های نثر کلاسیک مثل گلستان سعدی، قابوس‌نامه، کلیله و دمنه و متون نظم و نثر معاصر مانند آثار علی موسوی گرمارودی، قیصر امین‌پور، سلمان هراتی انتخاب شده است و بازتاب آثار عاشوراییان امروز، آثار اعضای کارگاه‌های نوشتن خلاق، شعر و داستان هم بخشی از فعالیت‌های این غرفه خواهد بود.»
در این میان ارتقای آگاهی جامعه نسبت به حقوق کودکان و افزایش توجه، تلاش و تدوین برنامه برای رشد و شکوفایی استعدادهای آنان بخشی از اهداف برنامه‌های کانون در هفته ملی کودک برشمرده شده است.
همچنین ایجاد فضایی پرتکاپو، خلاق و به یادماندنی با مشارکت کودکان از جمله مهم‌ترین اهدافی است که در برنامه‌های هفته‌ی ملی کودک نیز مورد تاکید قرار گرفته است.»
کانون استان تهران در همین حال با اجرای برنامه‌های متنوع در نمایشگاه هفته ملی کودک به دنبال بالابردن سطح تعامل و ایجاد زمینه مناسب برای هماهنگی و هم‌سویی (در حوزه‌های سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی و عملکردی) بین نهادها و موسسه‌های فعال در حوزه‌ی کودکان، ارتقای سطح برنامه‌ریزی‌های متمرکز و هدف‌مند و فرایندمحور برای جلب توجه بزرگسالان به رشد و تکامل مهارت‌های همه‌جانبه‌ی کودکان است.
برنامه‌ریزی معطوف به فرهنگ غنی ایرانی اسلامی و بهره‌گیری از سیره علمی و آموزه‌های نظری بزرگان فرهنگ ایرانی اسلامی و بهره‌گیری از توانمندی‌ها و ظرفیت‌های مادی و انسانی موجود در راستای هدف کلی نیز از دیگر اهداف کانون در این هفته عنوان شده است.
گفتنی است که غرفه‌های متعدد کانون استان تهران با برنامه‌های متنوع برای مخاطبان 6 تا 16 سال از ساعت 9 تا 18 در روزهای هفته ملی کودک میزبان علاقه‌مندان خواهد بود. 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =