کتاب‌های کانون در هفته‌ی کتاب و کتاب‌خوانی فراگیرتر شد

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در حالی به استقبال بیست و پنجمین دوره هفته‌ی کتاب جمهوری اسلامی ایران رفت که شعار «آینده روشن، با خانواده‌ی کتاب‌خوان» سرلوحه‌ی برنامه‌های این نهاد در سال ۱۳۹۶ قرار گرفت. با همین نگاه، «اعزام ۶۰ نویسنده و شاعر کودک و نوجوان به مراکز فرهنگی‌هنری سراسر کشور، فروشگاه‌های کانون و مراکز سیار روستایی، مرزی و عشایری و مدارس»، «مراسم جشن امضا در مراکز فرهنگی هنری، مدارس و فروشگاه‌ها»، «برگزاری نشست نقد و بررسی کتاب‌های کانون با حضور نویسندگان، اعضای مراکز، مربیان و منتقدان ادبی»، «برپایی نمایشگاه‌های کتاب در مدارس سراسر کشور با حضور نویسندگان و شاعران کودک ونوجوان»، «رونمایی از سه مجموعه کتاب کانون» و «برگزاری مسابقه عکس اینترنتی در پرتال کودک ۲۴» بخشی از برنامه‌های این هفته بود.

به استقبال هفته‌ی کتاب و کتاب‌خوانی با شیوه‌نامه‌ی کتاب‌خوانی

با هدف ترویج و توسعه‌ی فرهنگ مطالعه و کتاب‌خوانی میان کودکان و نوجوانان «شیوه‌نامه‌ی کتاب‌خوانی» از مرداد ۱۳۹۶ در اختیار مراکز فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سراسر کشور قرار گرفت.

«شیوه‌نامه‌ی کتاب‌خوانی»، در پنج موضوع کلی مخاطبان را با فعالیت‌های منطبق بر سند چشم‌انداز ۱۰ ساله‌ی کانون آشنا کرد.

این کتاب‌چه قصد داشت فرآیند خواندن را با لذت، کنجکاوی و پرسش‌گری همراه کند.

برگزاری مسابقه‌ی طراحی پوستر، اقدام‌پژوهی با محوریت کتاب و کتاب‌خوانی، مسابقه‌ی طرح‌های کتاب و کتاب‌خوانی، برگزاری جشن کتاب و برپایی نمایشگاه برخی از دستورالعمل‌هایی بود که همراه با فرم‌های مربوطه در این کتابچه منتشر شد.

کانون یاری‌گر همیشگی خانواده‌ها در کتاب‌خوانی است

هفته‌ی کتاب و کتاب‌خوانی با انتشار پیام مدیرعامل کانون، علیرضا حاجیان‌زاده،‌آغاز به کار کرد. در بخشی از این پیام آمده است:

امروزه کم‌رنگ شدن کتاب در سبد خرید خانواده‌ها و جایگزینی گوشی‌های همراه با محتوایی که می‌تواند در پرورش استعدادها و رشد شخصیت موثر باشد، جامعه را با خطر ظهور نسلی که فاقد مهارت‌های لازم برای زندگی است روبه‌رو خواهد کرد. کتاب به عنوان نقطه‌ی عطفی در مسیر کودکان و نوجوانان، می‌تواند در قامت یاری مهربان دست‌های کوچکشان را بگیرد و به جهانی دعوتشان کند که جادوی کلمه‌ها را به تصویر می‌کشد. شکی نیست که فرایند کتاب‌خوان شدن، هرگز در یک مقطع زمانی کوتاه اتفاق نمی‌افتد و مقدماتی لازم است که در قدم اول، خانواده اصلی‌ترین نقش را در این مرحله دارد. یافته‌های جدید روان‌شناسی نشان می‌دهند که حتی لمس فیزیکی کتاب و حضور کودکان نوپا در کتابفروشی‌ها تاثیر به‌سزایی در ایجاد علاقه به کتاب‌خوانی دارد. حتی توصیه شده برای کودکان یک تا چهار سال، قفسه‌های قابل دسترس و باز کتاب در اتاقشان تعبیه کنیم.

به نظر می‌رسد همان‌طور که والدین با برنامه‌ای مشخص و با دقت، برای غذای جسم کودکان، ‌از ساده به متنوع برنامه‌ریزی می‌کنند، لازم است برای کتاب، این غذای ناب روح نیز برنامه‌ی مشخصی داشته باشند. امروزه تربیت به معنای اصلاح رفتار کودکان و نوجوانان نیست،‌ بلکه تکیه بر دیده‌ها و شنیده‌ها و یافته‌های کودکان در متن خانواده است. به یقین در خانواده‌ای که ارکان اصلی آن داری مهارت کتاب‌خوانی‌اند و در نگاه خانواده ارتباط با کتاب تعریف مشخصی دارد، می‌توان انتظار داشت که در این خانواده کودکان و نوجوانانی علاقه‌مند به کتاب پرورش یابند. در این زمینه نقش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به عنوان متولی و متخصص این حوزه بیش از پیش می‌تواند پررنگ باشد. مراکز فرهنگی هنری کانون با بهره‌گیری از مربیان حاذق و توانمند و کتابخانه‌هایی مملو از کتاب‌های مناسب برای گروه‌های سنی مختلف، به عنوان یاریگر خانواده‌ها، می‌توانند در ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی گام‌های موثری را بردارند. برنامه‌های متنوع و جذاب کتاب‌محور و امکان دعوت از نویسندگان و شاعران کودک و نوجوان در کتابخانه‌ها و همچنین بهره بردن از انواع شیوه‌های موثر در علاقه‌مند کردن کودکان و نوجوانان به مطالعه‌ی آزاد، می‌تواند دلایل مهمی برای استقبال خانواده‌ها از کتابخانه‌های کانون باشد.

به یقین برجسته شدن کتاب در فرهنگ خانواده و تقویت برنامه‌هایی نظیر بحث کتاب، ساعت مطالعه و حضور جمعی در فضاهای فرهنگی با محور کتاب، آینده‌ای روشن را برای خانواده‌ی کتاب‌خوان رقم خواهد زد.

مراسم رونمایی از سه مجموعه کتاب کانون برگزار شد

مراسم رونمایی از سه مجموعه کتاب «اسمت چیه؟»، « قصه‌های ما و مامانمان» و «هندسه‌ی عصر حجری» هم زمان با بیست و پنجمین دوره‌ی هفته‌ی کتاب برگزار شد. در این نشست رضا موزونی ‌مدیرکل نظارت بر انتشارات کانون، نویسندگان و تصویرگران و کارشناسان بهزیستی در باره ویژگی‌های این آثار سخن گفتند.

اهدای ۲۰هزار جلد کتاب کانون به نهادهای مردمی و مدارس

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به مناسبت هفته‌ی کتاب ۲۰هزارجلد کتاب به بیش از ۱۵ نهاد مردمی و خیریه اهدا کرد.

موسسه‌های خیریه‌ کهریزک، مهر گیتی، زندگی خوب و...، موسسه آوای کیمیا، مکتب‌الزهرا، مرکز طبی کودکان، گروه جهادی عاشقان شهادت، کتاب‌خانه‌های مناطق محروم، شرکت اتوبوسرانی، اداره پست، کتاب‌خانه‌های مدارس سراسر کشور، ستاد اقامه نماز، مجلس شورای اسلامی، حوزه‌ مقاوت بسیج گروه جهادی عاشقان شهادت، دبیرخانه انجمن فیلم‌نامه‌نویسی و... بخشی از این نهادها بودند.

فراخوان مسابقه عکس «من و کتاب‌هایم» منتشر شد

علاقه‌مندان در سه گروه سنی ۷ تا ۱۲ سال، ۱۲ تا ۱۸ سال و بزرگ‌سال آثار خود با عنوان «من و کتاب‌هایم» را در پرتال koodak۲۴.ir به اشتراک گذاشتند و از آرای عموم کاربران در این مسابقه بهره بردند.

در این بخش، شرکت‌کننده‌ها علاوه بر به اشتراک‌گذاری عکس‌های خود با سایر کاربران نظر آن‌ها را از طریق تعداد لایک تصاویر، تعداد بازدید و پیام‌ها دریافت کردند.

برندگان این مسابقه پس از اعلام رای داوران و آرا مردمی جوایزشان را دریافت کردند.

۲هزار نمایشگاه کتاب در مدرسه‌های سراسر کشور برگزار شد

در راستای اجرای طرح «کانون مدرسه» و در قالب طرح حمایتی از هفته کتاب، ۹۵۰ عنوان از کتاب‌های کانون در هفته‌ی کتاب طی نمایشگاه‌هایی به کودکان و نوجوانان عرضه شد.

در کنار فروش کتاب، طرح دعوت از نویسندگان در قالب طرح جشن امضاء نیز در دستور کار قرار گرفت.

اختصاص ۳۵ درصد تخفیف خرید کتاب برای دانش‌آموزان و کتاب‌خانه‌های مدارس روستایی و عشایری و ۲۵ درصد برای دانش‌آموزان و کتاب‌خانه‌های مدارس شهری در قالب نمایشگاه‌های مدارس بخشی از این طرح بود.

سفر ۶۰ نویسنده، ‌شاعر و مترجم به سراسر کشور

حضور نویسندگان، شاعران و مترجمان با کتاب‌های غیر کانون خود گامی موثر در معرفی آثار متنوع ادبیات کودک به مخاطبان سراسر کشور بود. ضمن آن‌که در اقدامی نو، بعضی از این هنرمندان با کتاب‌خانه‌های سیار کانون همراه شدند و با مربیان به روستاهای دور و مناطق مرزی رفتند تا هفته‌ی کتاب متعلق به تمامی کودکان و نوجوانان باشد.

جواد محقق، حامد محقق، جمال‌الدین اکرمی، سیدعباس تربن، زیتاملکی، عباس جهانگیریان، مصطفی رحماندوست، افسانه شعبان‌نژاد، مجید عمیق، حسین تولایی، کلر ژوبرت،‌ منیره هاشمی و... از جمله هنرمندانی بودند که در شهرهای کوچک و بزرگ و روستاها به معرفی آثار خود پرداختند.

گزارش از تهمینه حدادی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 11 =