کد خبر: 275142
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۸
چشم کودکان نابینا به کتاب‌های بریل کانون روشن شد

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با رونمایی از 10 عنوان کتاب بریل 23 عنوان از کتاب‌های خود را در اختیار مخاطبان دارای نیازهای ویژه قرار داد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، این آیین صبح روز 13 آذر و تنها یک روز پس از روز جهانی معلولان با هدف توسعه‌ی عدالت فرهنگی برگزار و این آثار مشتمل بر قالب‌هایی مانند شعر، داستان و رمان به خبرنگاران رسانه‌های جمعی معرفی شد.

بر اساس این گزارش، رضا موزونی مدیرکل نظارت بر انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در ابتدای این نشست که در آن تعدادی از مدیران، کارشناسان و مربیان کانون نیز حضور داشتند، گفت: «در راستای توسعه‌ی عدالت فرهنگی، در چند سال اخیر بحث توجه به کودکان با نیازهای ویژه به صورت جدی‌تر دنبال می‌شود. توسعه و ایجاد کتاب‌خانه‌های فراگیر جدید، همچنین مجهز کردن تمامی مراکز کانون به امکاناتی برای این مخاطبان از برنامه‌های مدیرعامل کانون بوده است.

موزونی ادامه داد: «از آنجا که دسترسی به اطلاعات فرهنگی هنری حق تمام کودکان است و فعالیت عمده‌ی مراکز کانون نیز کتاب و کتاب‌خوانی است. تاکنون 147 عنوان کتاب به خط بریل از سوی کانون پرورش فکری منتشر شده است. امروز نیز ما شاهد رونمایی از 23 عنوان اثر در قالب 10 عنوان کتاب هستیم.»

وی درباره‌ی ویژگی‌های این کتاب‌ها عنوان کرد: «از آنجا که برخی آثار حجم محدودی داشتند در کنار دیگر آثار یک کتاب شدند. اما در انتخاب و انتشار این آثار باید گفت که به تنوع موضوع و قالب توجه کرده‌ایم. موضوع‌های حماسی، دینی،‌ علمی و ادبی انتخاب ما بوده‌اند. ضمن آن‌که رمان، شعر و داستان قالب‌هایی است که در مجموعه‌ی حاضر دیده می‌شود. تلاش ما این است که بتوانیم به سلیقه‌های ذهنی و فکری متنوع پاسخ دهیم.»

در ادامه‌ی این مراسم تعدادی از کارشناسان و یکی از مربیان کانون سخن گفتند. نخست مدیرکل توانمندسازی سازمان بهزیستی عنوان کرد که به خواست بهزیستی روز جهانی معلولان به هفته‌ی ملی تغییر نام داده است، او هدف از این تغییر را بررسی مشکلات در این زمینه خواند: «12 تا 18 آذر هفته‌ی ملی معلولان یک جشن نیست. ما قرار است در این هفته مطالبه‌گر باشیم و از مسوولان بخواهیم با تصویب لایحه‌ها یا اقدام‌های موثر و آموزش به جامعه از بار مشکلات این شهروندان بکاهند.»

دکتر افروز صفاری‌فر ادامه داد: «شعار امسال این هفته تصویب قانون حمایت از حقوق معلولان، اقدام موثر در جهت ایجاد جامعه‌ای پایدار و پذیرا برای همه» است. امید داریم با لایحه‌ای که تقدیم مجلس شد انتظارات ما در این سال‌ها برآورده شود، چرا که در سال 83 قانونی برای معلولان تصویب شد که نتوانست انتظارها را برآورده کند، بنابراین منتظریم تا برای رفع موانع و استفاده از ظرفیت‌های موجود، لایحه‌ی جدید به بخشی از قانون تبدیل شود.»

وی در ادامه‌ی سخنانش به مواردی که در این لایحه عنوان شده، اشاره کرد. در این لایحه به مناسب‌سازی‌های اماکن، مناسب‌سازی ناوگان حمل و نقل، تکالیف بهزیستی، امور فرهنگی و هنری لازم، خدمات آموزش عالی رایگان، کارآفرینی و... پرداخته شده است.

این کارشناس در بخش دیگری از سخنان خود گفت: «از یک میلیون و 400هزار نفری که تحت پوشش بهزیستی هستند، 10 درصد دارای آسیب‌های بینایی‌اند. اگرچه درصد این معلولان کم است اما با توجه به میزان استعدادهای آن‌ها، نیازمند توانمندسازی به موقع برای طی کردن مراحل رشد جسمانی و روانی هستند.»

صفاری‌فر عدم دسترسی به منابع گویا، عدم تامین منابع مطالعاتی و کاهش بهره‌وری علمی را نیازمند توجه بیش‌تر دانست: «تجهیزات و تامین آن‌ها برای توانمندسازی مهم است. بنابراین همکاری ناشران جهت در اختیار قرار دادن منابع، تامین برجسته‌نگار برای دسترسی این افراد به فضای مجازی می‌تواند گام‌های موثری در این راه باشد.»

طاهره بشیر، مربی مرکز فراگیر (کودکان با نیازهای ویژه) کانون، دیگر سخنران این مراسم بود. وی ضمن قدردانی از برگزاری این نشست به بیان تجربیات خود طی 16 سال اخیر پرداخت. وی گفت: «گمان می‌کنم مهم‌ترین ابزار من در این سال‌ها نگاه واقعی به این مخاطبان و بعد، شیوه‌ی ارتباط‌گیری بوده است.»

بشیر ادامه داد: «ما مربیان مراکز فراگیر کانون آموزش‌های فراوانی می‌بینیم. ما خط بریل و زبان اشاره را آموخته‌ایم و از دوره‌های آموزشی استفاده می‌کنیم. اما آنچه در آموزش به کودکان مهم است بهره‌گیری از دو ابزاری است که بیان شد. نگاه درست و واقعی در جامعه به کم‌توانی و ناتوانی وجود ندارد. ما گاهی از بچه‌ها ابرقهرمان می‌سازیم. مثلا معتقدم چون حواسی را از دست داده‌اند، حواس دیگر آن‌ها ناخودآگاه بهتر است؛ اما این‌طور نیست، این افراد خود به تقویت توانمندی‌هایشان دست می‌زنند. از سوی دیگر مهم است که بدانیم این کودک یک انسان است با ویژگی‌ها و حس‌های دیگر انسان‌ها، اما حالا ویژگی‌ای را از دست داده یا چیزی در او تقویت شده است. همچنین شیوه‌ی ارتباط‌گیری با او، این‌که مربی بداند باید از جای خود بلند شود، هم گام و هم قدم شود و ارتباط لمسی با برخی معلولان ایجاد کند، مهم است.»

بشیر مربی مرکز فرهنگی هنری شماره 21 تهران در پایان سخنانش ابراز امیدواری کرد برخی واژگان غلط از دایره‌ی زبان و ادبیات ما خارج شود. او گفت: «گمان کنید کسی به ما تنه می‌زند. ما به جای این‌که او را حواس پرت بدانیم با جمله‌ی کوری؟ بدرقه می‌کنیم. یا داستانی خواندم که نویسنده گفته بود حرف «ل» عصای موش کور شد. گمان می‌کنم این واژگان باید حذف شوند و برای تغییر آن گامی برداشت.»

فریده ترابی میلانی آخرین سخنران این برنامه بود. وی که همکار کتابخانه‌های فراگیر کانون طی این سال‌ها بوده است به بیان شیوه‌ی همکاری خود با این مراکز پرداخت.

این روان‌شناس تربیتی درباره‌ی شیوه‌ی عملکرد مراکز توضیح‌هایی داد و گفت: «پذیرش اجتماعی، یعنی آموختن شیوه‌ی تعامل به این دسته از مخاطبان، فعالیت ثمربخش با هدف شناخت علایق و استعدادهای آن‌ها، مناسب‌سازی محتوا با تاکید بر تغییر محتواهای موجود برای نیازهای مخاطبان کم توان و ناتوان از جمله برنامه‌هایی است که در این مراکز دنبال می شود و باید بر آنها تمرکز بیشتری کرد.»

او تاکید کرد مدیریت برنامه‌ها برای آموزش هرچه بهتر به این مخاطبان ضروری است. از سوی دیگر باید با همکاری آموزش و پرورش «پذیرش اجتماعی» یک هدف قرار گیرد، جزوه‌هایی نیز آماده شده است تا کودکان و نوجوانان بهنجار نیاز دوستان خود را بشناسند و با آنان ارتباط بگیرند.

گفتنی است سه تن از اعضای مراکز فراگیر کنونی و قدیمی کانون پرورش فکری در این برنامه به کتاب‌خوانی، اجرای موسیقی و نقل قصه پرداختند.

گفتنی است «جزیره بی‌تربیت‌ها 2»، «من معذرت نمی‌خواهم»، «پرواز کن پرواز»، «دعاهایی برای صلح جهانی»، «شاهنامه آخرش خوش است»، «سورنا»، «مجموعه 6 جلدی هندسه‌ی عصر حجری»، «یخی که عاشق خورشید شد»، «خزان برگک»، «وای اگر دم داشتم»، «دانه و هندوانه»، «افسانه تیرانداز جوان»، «تخم‌مرغ شانسی»، «یک دوست تازه»، «پیرمرد و پیرزن»، «بود و بود و بود 1 و 2» عنوان‌های این آثارند که پیش‌تر از سوی انتشارات کانون منتشر شده‌اند و هم‌اینک در قالب 10 جلد کتاب بریل رونمایی شد.

در پایان این نشست آیین رونمایی از 23 عنوان کتاب بریل برگزار شد، آثاری که با انتشار آن‌ها تعداد کتاب‌های بریل کانون به 170 عنوان رسید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 12 =