شاعران کودک کمتر دغدغه مخاطب دارند

مخاطب شناسی یک اصل است که متأسفانه این روزها کمتر در اشعار کودک و نوجوان نمود دارد، شاعران این حوزه باید فاصله خود را با مخاطب کمتر کنند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری استان خراسان شمالی، «حسین تولایی» در هفتمین نشست تخصصی ادبیات کودک این استان با موضوع روایت گری در ادبیات کودک و نوجوان، عنوان کرد:تمام زندگی بشر روایت است در این میان شعر هم به عنوان یک روایت اندیشمندانه و خیال انگیز از جهان انگاشته می شود.

خالق کتاب درخت عاشق پرنده است، با بیان این که در حوزه ادبیات کودک روایت ویژگی هایی دارد که شاعر و نویسنده آگاهانه آن را انتخاب می کند، خاطر نشان کرد: شاعری موفق است که راه روایت را در ذهن مخاطب ادامه دهد.

به گفته وی روایت در داستان گونه های متفاوت تری دارد، ولی آن چه در حال حاضر شاهد آن هستیم انتخاب نوعی از روایت گری است که چندان مورد توجه کودکان و نوجوانان نیست، کودکان این عصر دیگر علاقه ای به خواندن داستان با روایت خطی ندارند.

وی همچنین به توجه کودکان به کتاب های ترجمه شده و تمایل آنها به خواندن کتاب ها در ژانر وحشت گفت: این توجه و علاقه به دلیل انتخاب مناسب شیوه روایت گری است به همین دلیل است که با توجه به جهش های خوبی که در زمینه ادبیات کودک ونوجوان داشتیم باید بگوییم که با ادبیات جهان فاصله داریم.

به عقیده شاعر کتاب دمپایی خورشد به تعداد بچه هایی که روی زمین وجود دارند عقیده و نظر برای پرداختن به روایت وجود دارد، این روزها دیگر حتی بچه های یک کوچه و محله با هم فرق دارند هر کدامشان سلیقه و نظری دارد.

وی همچنین با تأکید بر اینکه تخیل در شعرهای کودک کم رنگ شده است، ادامه داد: آسیب ها، چالش ها و نقدهای ادبیات کودک کمتر مورد بررسی قرار می گیرد و شاعران کمتر در جریان آنها قرار می گیرند.

«منیر صادقی» مدیر کل کانون استان هم با اشاره به اینکه در هر جامعه تعریف خاصی از دوران کودکی می شود، گفت:نباید شاعران و نویسندگان این حوزه اجازه بدهند که گسست ادبی بوجود بیاید، کودکان و نوجوانان با هر تعریفی که از آن ارائه می شود باید با ادبیات فاخر آشنا می شوند.

وی با تأکید بر اینکه داستان ها و شعرها دنیایی از پیام های اخلاقی در بر دارد، گفت: در تک تک این آثار باید از سطحی نگری دوری کرد زیرا برای کودکان بار معنایی زیادی به همراه دارد و در ایجاد شاکله شخصیتی آنها نقش دارد.

گفتنی است حسین تولایی برای شرکت در جشن امضای کتاب «درخت عاشق پرنده است» به این استان سفر کرده بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =