نقل «بیژن و منیژه» از سوی نوجوان کرمانشاهی در جشنواره‌ی قصه‌گویی

نوجوان کرمانشاهی با داستان «بیژن و منیژه» در بیستمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری حضور خواهد یافت.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل کانون، فائزه امیری در توضیح جزییات حضور خود در این جشنواره گفت: «سال قبل نیز در بخش استانی این رقابت‌ رتبه آوردم، اما نتوانستم به عنوان برگزیده در خود جشنواره شرکت کنم.

او افزود: امسال هم مثل سال گذشته تصمیم گرفتم با داستانی از شاهنامه در این مسابقه شرکت کنم. به همین دلیل مجموعه‌ی 10 جلدی «نامه‌ی نامور» را مطالعه کردم و به نظرم داستان مناسبی نبود. پس از آن هم چند نقالی در این زمینه دیدم و در پایان روایت اصلی را در شاهنامه مطالعه کردم.»

برگزیده‌ی بیستمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی در بیان ویژگی‌های یک قصه‌گو عنوان کرد: «یک قصه‌گو در ابتدا باید داستان را دوست داشته باشد. تا زمانی که از اعماق وجود داستان و پیام و ماجرا را دوست نداشته باشد نمی‌تواند اجرای دلنشینی را ارایه کند. از طرف دیگر او باید بنابر شرایط سنی افراد داستان را انتخاب کند و همچنین باید کلامش گیرا باشد.»

این نوجوان 16 ساله در تفاوت‌های قصه‌گویی شاهنامه‌ای با دیگر انواع قصه‌گویی گفت: «روایت شاهنامه نیز باید حماسی باشد. قصه‌گو باید جدی باشد به همین دلیل این نوع قصه‌گویان باید در اجرا از لطافتی که دیگر قصه‌گویان در بیان خود دارند فاصله بگیرند.»

امیری درباره‌ی دلیل انتخاب داستان‌های شاهنامه عنوان کرد: «شاهنامه هویت یک ایرانی است. اولین بار به واسطه‌ی دبیر ادبیاتم با خوانش درست شاهنامه آشنا شدم و از همان جا به شاهنامه علاقه‌مند شدم، از طرفی پیش‌تر شاهد حضور مربیان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در جشنواره قصه‌گویی و شاهد اجرای آن‌ها بودم و احساس کردم این هنر را دوست دارم.»

این نوجوان در مورد وظایف یک قصه‌گو بیان کرد: «من با این هدف داستان «بیژن و منیژه» را انتخاب کردم که شاید بتوانم با قصه‌گویی بچه‌های کوچک‌تر را به خواندن این اثر تشویق و علاقه‌مند کنم. اما فکر می‌کنم وظیفه‌ی یک قصه‌گو انتقال پیام و برانگیختن احساسات در شنوندگان است.»

گفتنی است در بیستمین دوره جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری 10 نوجوان از سراسر کشور به عنوان برگزیده انتخاب شده‌اند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =