کتاب‌های مناسب کودکان را به خانواده‌ها معرفی کنیم

فرهاد حسن‌زاده معتقد است: برخی نهادهای مورد اعتماد مردم می‌توانند کتاب‌های مناسب را برای کودکان و نوجوانان انتخاب کنند و نتیجه انتخاب‌ها را در اختیار عموم قرار دهند تا خانواده‌ها با خیال راحت از نمایشگاه کتاب استفاده کنند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، این نویسنده ضمن بازدید از غرفه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران افزود: خانواده‌ها شاید شناخت کافی نسبت به کتاب‌هایی که باید از نمایشگاه تهیه کنند، نداشته باشند. بعضی‌ها هدف‌مند به نمایشگاه کتاب می‌آیند و ناشران نام‌آشنا مانند کانون را می‌شناسند و مستقیما به آن‌ ناشر مراجعه و کتاب‌هایشان را تهیه می‌کنند ولی بیش‌تر خانواده‌ها سرگردان هستند و بی‌هدف به نمایشگاه می‌آیند. 
نویسنده کتاب «هستی» در مورد وضعیت ادبیات کودک و نوجوان اظهار کرد: ناشران کودک به ویژه ناشران خُرده پا و کوچک روز به روز زیادتر و گسترده‌تر شده‌اند. این ناشران با سرمایه اندک وارد کار می‌شوند و تعدادی از آن‌ها کودک و ادبیات کودک را نمی‌شناسند و با جنس کار کودک آشنا نیستند و صرفا به خاطر فعالیت اقتصادی وارد این عرصه شده‌اند که باید به این مساله‌ توجه شود. 
او یادآور شد: اگر ناشران کوچک با یکدیگر همکاری کنند و موسسه‌ای بزرگ را تشکیل و کارهای بنیادی و اساسی انجام دهند، بدون تردید بهتر جواب خواهد داد. 
حسن‌زاده افزود: در نمایشگاه کتاب، بازار آثار ترجمه بیش‌تر از آثار تألیفی است و این مساله ناشی از این است که کپی‌رایت در ایران پذیرفته نشده، و درهای ترجمه را باز کرده است. 
این نویسنده در ادامه خاطرنشان کرد: غرفه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان معمولاً خوب بوده و همیشه هم به همین شکل است ولی نسبت به سال‌های قبل بزرگ‌تر نشده و فعالیت‌های جنبی مثل قصه‌گویی، نقاشی، دیدار و گفت‌وگوی نویسندگان با مخاطبان که سال‌های گذشته در غرفه کانون انجام می‌شد، صورت نگرفته است. جا داشت کانون با برنامه‌ریزی بهتر و بیش‌تری در نمایشگاه حضور می‌یافت.
نویسنده کتاب «زیبا صدایم کن» تأکید کرد: هنوز کانون الگوی بسیاری از ناشران است و باید این الگو بودن و محبوبیتش را حفظ کند و ادامه بدهد و به خاطر شرایط اقتصادی کنار نکشد.
حسن‌زاده در پاسخ به این سوال که چگونه می‌توان فرهنگ مطالعه را در بین کودکان و نوجوانان گسترش داد، تأکید کرد: جمعیت زیادی از بچه‌ها در مدارس هستند و بیش‌تر فرهنگ‌سازی‌ها از مدرسه شروع می‌شود، خلاقیت، نوشتن، هنر و... از مدرسه شکل می‌گیرد و اگر بخواهیم کتاب‌خوانی فرهنگ شود باید در مدارس به آن پرداخته شود، البته نه از سر اجبار و تکلیف، بلکه باید با عشق و علاقه باشد. 
نویسنده مجموعه «قصه‌های کوتی‌کوتی» تصریح کرد: ارتباط مربیان پرورشی مدارس با مکان‌هایی مثل کانون پرورش فکری باید بیش‌ از پیش شود، در این صورت است که کتاب‌خوانی به عنوان یک فرهنگ در می‌آید. 
او در ادامه گفت: هم کانون هم مدارس هم به آموزش و پرورش متصل هستند و حالا که ارتباط اداری کانون با آموزش و پرورش بیش‌تر شده، از این بُعدش هم باید بهره گرفته شود و مربیان مراکز و کتاب‌خانه‌های کانون ارتباط بیش‌تری با مدارس داشته باشند.  
غرفه کانون در سی‌ویکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در بخش کودک و نوجوان در سالن مهدی آذریزدی(C5)، غرفه 191 تا روز 22 اردیبهشت 1397 پذیرای بازدیدکنندگان است.
 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 13 =