راه‌های توسعه ارتباط‌های فرهنگی کانون با کشورهای جهان

مدیران، معاونان و تعدادی از رایزنان فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی از مرکز آفرینش‌های فرهنگی‌ و هنری بازدید و با مسوولان کانون گفت‌وگو کردند.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، بیش از 30 نفر از مدیران‌کل، معاونان حوزه اروپا، آسیا و اقیانوسیه، آفریقا و عربی و رایزنان فرهنگی جمهوری اسلامی در کشورهای مختلف از بخش‌های مختلفی از قبیل کتاب و تصویرگری، عروسک‌های نمایشی و تئاتر، پویانمایی، سرگرمی و... موزه کودک کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بازدید کردند.

 بر اساس این گزارش در ادامه این بازدید نشستی نیز با مدیرکل و کارشناسان اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار و در زمینه راه‌های توسعه همکاری‌های دو جانبه بحث و تبادل نظر شد.

در این نشست ابتدا مصطفی نجاریان‌زاده مشاور معاون بین‌الملل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی گفت: موضوع کودک و نوجوان یکی از مباحث مهم در حوزه فرهنگی است و این قشر یکی از اصلی‌ترین ارکان جامعه هدف این سازمان در خارج از کشور محسوب می‌شوند.

وی افزود سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در بیش از 60 کشور جهان نمایندگی دارد که فعالیت‌های متنوعی متناسب با فضای فرهنگی هر کشور و تعامل‌ با سازمان‌های فرهنگی داخلی در حوزه‌ جشنواره‌ها و نمایشگاه‌های مختلف صورت می‌گیرد.

نجاریان‌زاده اضافه کرد: تلاش‌مان بر این است که تعامل با این سازمان‌ها و به‌ویژه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به عنوان متولی اصلی این حوزه را افزایش دهیم و از ظرفیت‌های آن بیشتر بهره گیریم که امیدواریم با آشنایی خوبی که امروز رایزنان فرهنگی از کانون پیدا کردند زمینه‌ هدف‌مندتر شدن فعالیت‌های فرهنگی در خارج از کشور را به دنبال داشته باشد.

در ادامه این نشست حامد رهنما مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون نیز خاطرنشان کرد: فعالیت‌های فرهنگی در کشور متولیان مختلفی دارد که هرکدام به نوبه خود تلاش‌هایی را صورت می‌دهند اما شاید پراکندگی در این فعالیت‌ها موجب شده که خروجی مطلوب حاصل نشود امیدوارم این نشست شروع خوبی برای گسترش همکاری‌های هدف‌مند دو مجموعه باشد.

وی در ادامه گزارشی از فعالیت‌ها و برنامه‌های مختلف کانون در حوزه نشر کتاب، تولید فیلم، سرگرمی، برپایی جشنواره‌ها و نمایشگاه‌ها و... ارایه کرد و یادآور شد: تلاش می‌کنیم هر فعالیتی در کانون با بهره‌گیری از پشتوانه تجربه و سابقه گذشته و پیوست‌های فرهنگی لازم صورت ‌گیرد.

رهنما افزود: همکاری کانون با سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی از سال‌های گذشته صورت می‌گرفته و تا کنون نزدیک به 50 هفته دوستی در کشورهای مختلف نیز برگزار شده است در عین حال کانون در نمایشگاه‌ها و جشنواره‌های مختلف در حوزه کتاب، فیلم و ... در سراسر جهان هم شرکت می‌کند و امروز نیز تلاش می‌کنیم این همکاری در زمینه‌های مختلف و با برنامه‌ریزی بهتر انجام گیرد.

وی ادامه داد: اگرچه تولیدات کانون برای مخاطبان داخلی مناسب است اما باید تدبیری بیاندیشیم که برخی آثار برای ارایه در کشورهای دیگر مناسب‌سازی شود تا به نحو بهتری بتوانیم فرهنگ غنی کشور را منتقل کنیم.

مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون هم‌چنین از رایزنان فرهنگی خواست در صورت برپایی نمایشگاه‌ها و جشنواره‌های مهم در حوزه کتاب و فیلم - در کشورهایی که حضور دارند - کانون را در جریان قرار دهند تا در صورت نیاز در این رویدادها شرکت کند.

پیگیری هدف‌مندتر برنامه‌های فرهنگی و برگزاری هفته‌های دوستی کودکان و آمادگی کانون برای شرکت در هفته‌های فیلم و مسابقه‌های نقاشی کشورهای مختلف از دیگر موضوع‌هایی بود که از سوی رهنما مطرح شد.

در ادامه رایزن‌های فرهنگی - که قرار است به زودی به کشورهای مختلف اعزام شوند - به بیان دیدگاه‌ها و پیشنهادهای خود برای بهبود روابط فرهنگی با سایر کشورها پرداختند و پرسش‌های خود در زمینه ترجمه و تصویرگری کتاب، لزوم توجه بیشتر به حضور در شبه قاره هند، انتشار آثار مشترک و انجام دوبله و ثبت زیرنویس در فیلم‌های کانون را برای نمایش در کشورهای مختلف مطرح کردند.

نمایش فیلم معرفی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و پویانمایی «گرگم و گله می‌برم» از تازه‌ترین تولیدات امور سینمایی این مجموعه از دیگر بخش‌های این نشست بود.

بازدید مدیران‌کل، معاونان، رایزنان فرهنگی و کارشناسان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی از مرکز آفرینش‌های فرهنگی‌هنری کانون صبح روز 12 تیر  صورت گرفت.

در این بازدید رایزنان فرهنگی ایران در برخی کشورهای جهان از جمله در صربستان، روسیه، هند، چین، پاکستان، الجزایر، ترکیه، سنگال، اوگاندا، اندونزی، افغانستان، سوریه، تایلند و بوسنی و هرزگوین حضور داشتند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =