کد خبر: 280581
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۵
بازدید 953
اردوهای سفالی در مرکز سوفار کانون تهران

مربیان مرکز تخصصی سفال «سوفار» کانون استان تهران تا پایان تابستان ۹۷، در قالب اردوهای یک‌روزه، میزبان اعضای کودک و نوجوان ۶۰ مرکز کانون استان بوده و آن‌ها را با این هنر کهن ایرانی آشنا می‌کنند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان تهران، در این اردوی یک‌روزه، اعضای کودک و نوجوان مراکز، با حضور در مرکز سوفار، زیر نظر مربیان متخصص، روزی را با خاک و آب و رنگ سپری کرده و آموخته‌هایشان را در قالب حجم‌های سفالین به قلب گرم کوره می‌سپارند.

بنابراین گزارش، مربیان این مرکز تخصصی علاوه بر معرفی اجمالی تاریخچۀ این هنر، در جهت آشنایی بیشتر مخاطبان با سفالگری، به‌عنوان یکی از شاخه‌های مهم صنایع‌دستی در ایران، فیلمی را با موضوع  تغییرات تاریخی هنر سفالگری از جنس، فرم، رنگ و نقش در ابتدای بازدید به میهمانان نشان می‌دهند.

همچنین اعضای میهمان طی بازدید از بخش‌های مختلف مرکز سوفار، با مراحل آماده‌سازی سفالینه‌ها، از ساخت تا پخت و از پخت تا لعاب آشنا می‌شوند و در بازدید از اتاق کوره، با نحوه پخت ظروف سفالی، زمان و درجه حرارت مناسب کوره، بسته به شرایط و نوع ظروف نکاتی را می‌آموزند.

در آخرین قدم از این بازدید، در بخش تئوری، نوجوانان میهمان، شیوۀ  لعاب کاری روی ظرف سفالی پخته‌شده و انواع لعاب را مشاهده می‌کنند.

در ادامۀ این اردوی هنری، بازدیدکنندگان در بخش عملی و کارگاهی، با ابزارها و وسایل این هنر و تکنیک‌های مختلف ازجمله «شکل دادن و فرم دهی به گل رس، انواع روش‌های سفالگری بدون چرخ، روش‌های انگشتی، فتیله‌ای و صفحه‌ای یا ورقه‌ای و آموزش مقدماتی سفالگری با چرخ» آشنا شده و باراهنمایی و هدایت مربیان این مجموعه به ساخت مجسمه‌های سفالی و حجم‌سازی با گل می‌پردازند.

در پایان، سفالینه‌های هنرآموزان مراکز فرهنگی هنری کانون استان، برای پخت به کوره می‌رود تا پس از گذر از مراحل پخت، که زمانی حدود هشت تا ده ساعت را در برمی‌گیرد، برای سازندگان آن‌ها به مراکز ارسال شود.

این برنامه اردویی هرساله توسط  کارشناسان واحد هنری استان به مراکز ابلاغ‌شده و مرکز سوفار در سه‌ماهه فصل تابستان علاوه بر برگزاری کارگاه‌های سفالگری ویژه اعضای خود مرکز، روزانه پذیرای گروه‌هایی از کودکان و نوجوانان مراکز کانون استان است.

مرکز سوفار کانون استان تهران به‌عنوان یکی از مراکز تخصصی کانون، در منطقه ۱۶، بزرگراه بعثت، جنب پایانه جنوب و داخل محوطه پارک بعثت، به‌غیراز فعالیت‌های تخصصی در حوزۀ هنر سفالگری، دارای بخش‌های کتابخانه و کارگاه‌های فرهنگی هنری و ادبی نیز می‌باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =