«تئاتر برای همه» از بستر مراکز کانون آغاز می‌شود

دکتر حسن فرضی پور، مدرس دوره‌های تئاتر کانون و یکی از داوران هجدهمین جشنواره هنرهای نمایشی کانون استان تهران، بر اهمیت نقش فعالیت تئاتر و تئاتر عروسکی مراکز کانون در تربیت نسل آینده تأکید کرد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان تهران، حسن فرضی پور یکی از داوران هجدهمین جشنواره هنرهای نمایشی کانون استان تهران، ضمن تأکید بر نقش کانون در پرورش نسل تئاتر شناس و تئاتر دوست گفت: شعار «تئاتر برای همه»، تنها ویژه تماشاگر بزرگ‌سال نیست. این معنا زمانی به ثمرمی نشیند که ما بدانیم در مقوله تئاتر، پرورش نسل تازه‌ای از کودکان و نوجوانانی که نه‌تنها تمایل به اجرای تئاتر و تئاتر عروسکی دارند، بلکه علاقه‌مند به دیدن تئاتر هستند مدنظر است.

وی بیان داشت؛ زمانی به این مقوله مهم «تئاتر برای همه» دست پیدا می‌کنیم که تئاتر را از دوران کودکی و نوجوانی و در بستر کتابخانه‌های کانون آغاز کنیم، با کتاب‌های متناسب، با مربیان توانمند، با فضایی مناسب برای بروز خلاقیت‌ها که در مراکز کانون وجود دارد.

این مدرس دانشگاه همچنین افزود؛ کانون با سرمایه‌گذاری در فعالیت تئاتر در مراکز خود، درواقع نه‌تنها یک فعالیت مؤثر را پیش می‌برد بلکه، افراد اهل اندیشه و تفکر و تماشاگران بافرهنگ، تئاتر دوست پرورش می‌دهد و این مسئله در درازمدت اتفاق خواهد افتاد.

حسن فرضی‌پور رویارویی اعضای کانون را در نمایش، به‌مثابه برخورد آن‌ها با یک‌فصل از زندگی می‌داند و معتقد است؛ مربیان کانون به‌عنوان پرورش‌دهندگان روح کودکان و نوجوانان، فرصت سرمایه‌گذاری برای تئاتر و خلاقیت‌های هنری بچه‌ها را در لحظه‌هایی که اعضا به مراکز کانون مراجعه می‌کنند، دورهم کتاب می‌خوانند، آموزش کاردستی می‌بینند، عروسک می‌سازند و درنهایت دل‌بسته کانون می‌شوند، قدر می‌دانند.

وی با خاطرنشان کردن پیشینه هجده‌ساله جشنواره هنرهای نمایشی کانون استان تهران و تربیت استعدادهای اعضا و ابراز خرسندی از برپایی این رویداد هنری گفت؛ کودکان و نوجوانان در ارتباط تنگاتنگی که در این پروسه بلندمدت با کانون برقرار می‌کنند، به‌مرورزمان شکل می‌گیرند و پرورش می‌یابند و باید بدانیم فرایند تربیت استعدادهای هنری بچه‌ها، کوتاه‌مدت نیست و دریک بازۀ زمانی طولانی اتفاق می‌افتد و نیاز به جدیت، صبوری و ممارست دارد.

این مدرس دوره‌های تئاتر کانون، نظم حاکم بر جشنواره هجدهم توسط مخاطبان کودک و نوجوان را به‌مثابه مخاطبان فهیم تئاتر دانست و گفت؛ کانون با برپایی این جشنواره در هجده دوره، آزمون‌ وخطای خود را پشت سر گذاشته و وقتی به نظم این جشنواره نگاه می‌کنیم متوجه می‌شویم این نظم و آمادگی بچه‌ها در دیدن تئاتر طی سال‌ها آموزش به‌دست‌آمده و کار یک‌روزه و دوروزه نیست.

فرضی پور در رابطه با رقابتی بودن جشنواره‌های ویژه کودکان و نوجوانان و تأثیرات مثبت و منفی آن یادآور شد؛ ما نمی‌توانیم یک جشنواره صد در صد غیررقابتی داشته باشیم و صرفاً روی مقوله «برهم نزدن آرامش بچه‌ها » تمرکز کنیم، چراکه جشنواره خودبه‌خود فضای مقایسه را میان بچه‌ها ایجاد خواهد کرد و آن‌ها ناخودآگاه در این پروسه قرار خواهند گرفت.

وی ادامه داد؛ بچه‌ها می‌بایست فضاهای رقابتی را در سنین پایین‌تر و با کمترین میزان آسیب تجربه کنند تا در جامعۀ بزرگ‌تر دچار شوک‌های استرسی در رقابت‌های گاه و بی گاهی که در زندگی به وجود خواهد آمد نشوند.

وی افزود؛ تجربه بردوباخت گاهی باید برای بچه‌ها اتفاق بیفتد، زیرا این مقوله در زندگی عادی ما هم ناخودآگاه جریان دارد. آماده کردن کودکان برای این فضا تا اندازه زیادی به نقش مربی بستگی دارد که می‌بایست طی فرآیندی استاندارد و با راهکارهای عملی، این مسئله را در ذهن بچه‌ها جا بیندازد.

وی در پایان صحبت‌های خود از تغییرات دوسالۀ جشنواره هنرهای نمایشی کانون تهران و ورود آن به عرصه تئاتر صحنه‌ای ابراز امیدواری کرد و گفت؛ این اتفاق به‌درستی تصمیم‌گیری شده چون برخی نوجوانان علاقه‌مند به تئاتر عروسکی نیستند و برای رشد درزمینهٔ تئاتر صحنه‌ای مجبور به خروج از مراکز کانون هستند و از فضای استاندارد کانون که ویژه نوجوانان است فاصله می‌گیرند.

حسن فرضی پور دکترای مطالعات تئاتر و مدرس دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران، دانشگاه دامغان و گرگان است و در هجدهمین دوره از جشنواره هنرهای نمایشی کانون تهران به‌عنوان داور حضور داشت.

هجدهمین جشنواره هنرهای نمایشی کانون استان تهران از ۱۱ تا ۱۳ شهریورماه  ۱۳۹۷ با شرکت ۳۴ گروه نمایشی از مراکز کانون استان برگزار شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =