کد خبر: 281790
تاریخ انتشار: ۹ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۱
تقریظ رهبر معظم انقلاب بر کتاب «فرنگیس» منتشر شد

تقریظ رهبر انقلاب بر کتاب «فرنگیس» نوشته مهناز فتاحی در آیینی با عنوان هفتمین پاسداشت ادبیات جهاد و مقاومت در تهران منتشر شد.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، در این مراسم که با موضوع بررسی نقش بانوان در دوران دفاع مقدس در مؤسسه‌ی پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی برگزار شد، تقریظ رهبر معظم انقلاب بر کتاب «فرنگیس» منتشر شده است.

پس از این آیین رهبر معظم انقلاب در دیداری کوتاه از مهناز فتاحی نویسنده و فرنگیس حیدرپور راوی اثر قدردانی کردند.

بر اساس این گزارش متن تقریظ رهبر انقلاب بر این کتاب که روایتی است از مقاومت بانوی روستایی مرزنشین کُرد کرمانشاهی در مقابل حملات رژیم متجاوز بعثی، به این شرح است: «بخش ناگفته و بااهمیتی از حوادث دوران دفاع را به مناسبت شرح حال این بانوی شجاع و فداکار، در این کتاب می توان دید. بانو فرنگیس دلاور با همان روحیّه‌ی استوار و پُرقدرت، و با زبان صادق و صمیمی یک روستایی و با عواطف و احساسات رقیق و لطیف یک زن، با ما سخن گفته و منطقه‌ی ناشناخته و مهمّی از جغرافیای جنگ تحمیلی را با جزئیّاتش به ما نشان داده است. ما از روستاهای مرزی در دوران جنگ و مصائب فراوان آنان و آوارگی‌ها و گرسنگی‌ها و خسارتهای مادّی و ویرانی‌ها و داغ عزیزان آنها، هرگز به این وضوح و تفصیلی که در این روایت صادقانه آمده است، خبر نداشتیم؛ و نیز از فداکاری جوانان آنان که در شمار اوّلین شتابندگان به مقابله با دشمن مهاجم بودند. ماجرای قتل و اسارت دشمن به دست این بانوی دلاور هم که خود یک داستان مستقل و استثنائی است که نظیر آن فقط در سوسنگرد، در همان اوان، اتّفاق افتاده بود. بانو فرنگیس را باید بزرگ داشت و از نویسنده‌ی کتاب - خانم فتّاحی - به‌ خاطر قلم روان و شیوا و هنر مصاحبه ‌گیری و خاطره‌ نویسی، باید بسیار تشکّر کرد.».

و فرنگیس حیدرپور بانوی گیلان‌غربی است که مهر سال 1359 و هم‌زمان با آغاز جنگ تحمیلی عراق علیه ایران در منطقه «آوزین» این شهرستان با تبر در مقابل نیروهای مهاجم ایستاد و موفق شد 2 افسر عراقی را به هلاکت برساند و اسیر کند.

هم اکنون 2 تندیس از این بانوی مقاوم که اسطوره زنان شجاع ایران اسلامی است، در بوستان شیرین کرمانشاه و میدان مقاومت گیلانغرب، محل نبرد تن به تن مردم این دیار با متجاوز ارتش بعث عراق نصب شده است.

فداکاری شیرزن گیلانغربی را مهناز فتاحی نویسنده و مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمانشاه در قالب کتابی به رشته تحریر در آورده و منتشر کرده است.

سلحشوری‌ها و فداکاری‌های مردم کرمانشاه در دوران دفاع مقدس آنچنان زیبا در کتاب فرنگیس به تصویر کشیده شده است که در هفدهمین دوره انتخاب بهترین کتاب سال دفاع مقدس، در بخش خاطره به عنوان اثر برگزیده شناخته شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =