زندگی همه انسان‌ها قصه‌ای دارد

آذر مشهدی، کارشناس ناظر جشنواره قصه‌گویی در کرمانشاه گفت: موضوع بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی، بسیاری را تشویق به شرکت در جشنواره کرد.

گفت و گو با "آذر مشهدی"، کارشناس ناظر جشنواره استانی قصه‌گویی کانون استان کرمانشاه را باهم می خوانیم:

علیرضا حکمتی--------------

از نظر شما جایگاه و اهمیت توجه به قصه‌گویی برای کودکان چیست؟

- زبان قصه، زبانی است برگرفته از فطرت انسان‌ها و دوست‌داشتن قصه‌ها و شنیدن آنها برخاسته از طبیعت انسان هاست. از آنجا که کودکان به فطرت نزدیک ترند و قصه‌گویی را دوست دارند و از آن تاثیر می‌پذیرند. قصه و قصه‌گویی در رشد اعتماد به نفس، تقویت حافظه شنیداری و ارتقای مهارت‌های کلامی کودکان تاثیر به‌سزایی دارد. بنابر اهمیت و ضرورت قصه‌گویی در بین کودکان، امسال هم کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان به رسم هر سال برگزار کننده جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی(دوره بیست و یکم) در استان های کشور است.

ویژگی جشنواره بیست و یکم قصه گویی نسبت به سال های گذشته را بفرمایید

-هر ساله ما میزبان تعداد زیادی از اعضا و مربیان شرکت کننده در جشنواره قصه گویی بوده و هستیم، ولی جشنواره امسال نسبت به سال های قبل کمی تغییر داشته است. یکی از این تغییرات؛ اضافه کردن بخش قصه ۹۰ ثانیه‌ای به جشنواره است که شرکت در این بخش برای عموم آزاد بوده است که بنابر نظر دبیرخانه استانی خوشبختانه استقبال خوبی هم شده است. ویژگی دوم جشنواره؛ انتخاب شعار مناسب (خوب زندگی کردن تمرین می‌خواهد) و موضوع خوب "قصه زندگی من" بوده است. به نظر می‌رسد موضوع جشنواره خیلی ها را تشویق به شرکت در جشنواره کرد، چرا که زندگی همه انسان ها، قصه‌ای دارد.

روند برگزاری جشنواره قصه‌گویی در استان کرمانشاه را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

-این جشنواره در استان کرمانشاه در روزهای ۲۱ و ۲۲ مهرماه ۱۳۹۷ در شهر کرمانشاه و با شرکت ۲۲۷ اثر در بخش تخصصی برگزار شد که هیات داوران از بین این آثار رسیده؛ ۴۸ اثر را در سه بخش زنان و مردان، دختران و پسران و مادربزرگ‌ها و پدربزرگ‌ها انتخاب و معرفی کردند. ویژگی خوب جشنواره در کرمانشاه،توجه و عنایت ویژه به استفاده از زبان‌ها و گویش محلی در بین قصه‌گویان بود و جالب تر اینکه؛ بچه‌هایی که از مدارس مختلف میهمان جشنواره بودند هم با این زبان کاملا آشنایی داشتند. که این حاکی از علاقه مردم این سرزمین قصه‌خیز به حفظ هویت و اصالتشان است.

و حرف پایانی...

-آرزو می‌کنم عاقبت قصه زندگی همه ختم به خیر باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 11 =