بیانیه هیات داوران در بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی استان گلستان

مرحله‌ی استانی بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی در استان گلستان با داوری آمنه‌سادات حسینی، سیده‌محدثه حسینی، طیبه جلالی و با نظارت صدیقه نمدی ناظر جشنواره در روز ۲۹ مهرماه ۱۳۹۷ با قرائت بیانیه هیات‌داوران و راه‌یابی۱۱ قصه‌گو به مرحله منطقه‌ای و ملی به کار خود پایان داد.

به گزارش روابط عمومی اداره‌کل کانون پرورش فکری گلستان در این بیانیه آمده است:

به نام خدای بزرگ و مهربان

قصه و قصه‌گویی از دیرباز مورد توجه و علاقه‌ی ایرانیان بوده و هست.

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به خود می‌بالد که توانسته است مبتکر و متولی برگزاری بیست و یک دوره از جشنواره‌های بین‌المللی قصه‌گویی باشد و کانون گلستان نیز با افتخار اعلام می‌دارد که توانسته است برگزیدگان بسیاری را در پرونده‌ی قصه‌گویی خود به ثبت برساند و توان‌مندی خود را با وجود کمبودها و محدودیت‌های موجود نشان بدهد.

آنچه از نظرها گذشت شامل تلاش بی وقفه‌ی بسیاری از همکاران عزیز ستادی و مراکز استان گلستان بود.

هیات داوران بیست و یکمین جشنواره ی قصه گویی استان گلستان اعلام می‌دارد از بین ۷۰قصه‌ی رسیده به دبیرخانه ی استانی، تعداد ۳۰ قصه پس از بازبینی فیلم ها توسط هیات داوران انتخاب و به مرحله استانی جشنواره دعوت شدند که از بین آنها ۲۰ قصه در بخش زنان و مردان، ۷ قصه در بخش دختران و پسران و ۳ قصه نیز توسط مادربزگ ها و پدربزرگ ها  ارائه شد.

از این بین:          

۵ نفر در بخش زنان و مردان  به مرحله منطقه ای راه یافتند.

۳ نفر در بخش پدربزرگ و مادر بزرگها و هم‌چنین ۳ نفر در بخش دختران و پسران به عنوان برگزیدگان استانی انتخاب و به مرحله کشوری معرفی شدند.

با این وجود هیات داوران مواردی را به جهت ارتقا سطح جشنواره در سال‌های آتی یادآوری می‌کند:

۱_ اساسا مهم‌ترین دست‌مایه‌ی قصه‌گو، متن قصه‌اش می‌باشد. نوجویی در انتخاب متن، پرداخت و نونگری به قصه‌های قدیمی و تکراری و منطبق ساختن آن‌ها با ذائقه‌ی کودکان امروز، بازنویسی و بازآفرینی متون کهن و نیز پرداختن به قصه‌هایی با موضوعات روز جامعه و پرهیز از تکراری و کهنه بودن قصه‌ها، می‌تواند به فراوانی، یاری‌گر قصه‌گویان عزیز  ما در فضای کتاب‌خانه‌ها و به‌خصوص در سطح قصه‌گویی بین‌المللی باشد.

۲_ بدیهی است قصه‌گویی و یا هر هنر دیگری تحت تاثیر ویژگی‌های فردی و ذوق و قریحه‌ی آدمی، نمودار می‌شود، اما این تعریف نمی‌تواند توجیهی برای تمرین نکردن، جدی نگرفتن و دور ماندن از علم قصه‌گویی باشد که همه‌اش لازمه‌ی کار یک مربی در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بوده و هست.

در این راستا جشنواره‌ی قصه‌گویی سال‌هاست بخش مقاله‌نویسی را گنجانده و نیز در دوره‌ جدید ، قصه‌ی ۹۰ ثانیه را اضافه کرده است تا فضای سیر و سلوک در این وادی برای ذائقه های مختلف فراهم باشد.

۳_یادآور می‌شویم قصه‌گویی به ساده‌ترین وجه، یک سرمایه است برای جامعه‌ای که از موعظه و پند و اندرز دوری می‌جوید و علاقه‌ای به مستقیم‌گویی و مستقیم شنیدن ندارد. بنابراین تقاضا می‌کنیم به آن فراتر از یک فعالیت کتاب‌خانه‌ای و کانونی نگاه کنید. مرزهای این فن را تا بی‌نهایت گسترش بدهید و برای برانداختن هنجارهای غلط فرهنگی و ساختن نگاه‌های تازه از این سرمایه به خوبی استفاده کنید. پس شاید لازم باشد برای انتخاب قصه فراتر از کتاب‌خانه‌ی مراکز بیاندیشید و جهان‌بینی خود را ارتقا بدهید.

۴_ ایران، امپراطوری کهنی است که مردان و زنان بسیاری را در تاریخ خود جای داده است. مردان و زنانی که هریک قصه‌ی ورزیده‌ای را با زندگی‌شان نوشته‌اند.

یقین است که پرداختن به رسم  زندگی آن‌ها، الگوی تمرینی خوبی خواهد بود برای نسل امروز و حتی آینده. الگوهایی که شاید با قصه‌های شما کشف و یا احیا شوند.

۵_ یادآور می‌شویم: اجازه ندهید کلیشه‌گویی و کلیشه پردازی، فضای قصه‌گویی را احاطه کند و با توجیه نوستالژی و تعمیم و تحمیل قصه‌های دهه‌ی پنجاه و شصت به زندگی کودکان امروز، نگذاریم دل‌زدگی و کهنه‌نمایی عاید علاقه‌مندان این هنر و سرمایه‌ی ملی بشود.

هیات داوران بیست و یکمین دوره ی قصه گویی استان گلستان برای همه‌ی شما، آرزوی موفقیت داشته و شما را تا جشنواره‌ای دیگر به خدای بزرگ می‌سپارد.

با مهر و احترام:

آمنه‌سادات حسینی، طیبه جلالی و سیده‌محدثه حسینی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 8 =