کد خبر: 283176
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۸
بازدید 669
برگزاری نشست فصل مربی مسئولان مراکز کانون تهران

در دومین جلسه فصل مربی مسئولان مراکز کانون استان تهران که در نیمه آبان ماه ۱۳۹۷‌ برگزار شد، مدیرکل، معاونان و کارشناسان برنامه‌های شش‌ماهه دوم را مرور کرده و در مورد انتظارات متقابل کاری گفتگو کردند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان تهران، محمود سلیمانی مدیرکل کانون استان در این نشست ضمن تسلیت به مناسبت رحلت پیامبر اکرم(ص) و شهادت امام حسن (ع) و امام رضا(ع)، با اشاره به جایگاه یاران و اصحاب وفادار امام حسین (ع) در زنده نگاه‌داشتن واقعه کربلا و ماندگاری این حادثه گفت؛ هم‌زمان با عزیمت امام حسین (ع) به سمت کوفه برخی همراهان ایشان در ابتدا به نیت رسیدن به جاه و مقام دنیوی با امام همراه شدند، زیرا تصور می‌کردند امام برای گرفتن زمام حکومت به سوی کوفه رهسپار شده و آن‌ها نیز می‌خواستند از این طریق به نوایی برسند، اما هر چه به‌روزهای واقعه کربلا نزدیک شدند و مرگ را به خود نزدیک دیدند، از گرد امام دور شده ویاران خالص و مخلص باقی ماندند.

سلیمانی یکی از دلایل ماندگاری نهضت عاشورا را در رفتار و کردار ناب و نیت‌ها خدایی یاران وفادار امام عنوان کرد که عالی‌ترین جلوه اخلاص و پاکی را در این حادثه از خود نشان دادند.

در ادامه مدیرکل کانون، به مبحث هویت دینی در اجرای فعالیت‌های مختلف در مراکز اشاره کرد و با تأکید بر مشکلات بحران هویت در میان کودکان و نوجوانان بیان داشت؛ هویت  مشتمل بر جوهره ذاتی انسان‌هاست و هویت دینی یعنی پاسخ به سؤال « من چه دین و اعتقاداتی دارم» و بحران آن برآیند دیدگاه مادی‌گرایانه انسان به زندگی و بی‌توجهی به مباحث دینی و اعتقادی است.

وی با قرائت آیه ۱۲۵ سوره نحل به راه‌های دعوت افراد به سوی دین اشاره کرد و افزود؛ خداوند در این آیه خطاب به پیامبرش می‌فرمایند «مردم را به راه پروردگارت دعوت کن، از طریق حکمت، موعظه نیکو و مجادله و مناظره نیک». خداوند اولین مسیر دعوت را در این آیه، از بعد حکمت معرفی می‌کند و بدین معنا که با بعد عقلانی انسان و علم  و دانش و منطق و استدلال می‌توان انسان‌ها را به سوی پروردگار رهنمون ساخت.

دومین مسیر در شناخت و هدایت انسان‌ها به سوی خدا، موعظه نیکو و استفاده از بعد عاطفی انسان است اما تأکید خداوند بر موعظه حسنه با گفتار نیک و دور از خشونت و تحقیر است و نه رفتار تحکم‌آمیز و توأم با زور و جبر.  

وی به بخش سوم این آیه اشاره کرد و در ادامه گفت؛ خداوند مجادله نیکو را با گفتاری همراه بااخلاق، صدق و راستی، درستی و رعایت امانت جایز می‌داند و شایسته است فرد مسلمان با عمل به این آیه در رساندن افراد گمراه به سوی خدای یکتا قدم برداشته و همانند پیامبر عظیم الشان اسلام رفتاری همراه با رأفت و مهربانی داشته باشد.

سلیمانی همچنین دگرگون ساختن نگرش کودکان و نوجوانان را یکی از راه‌های تقویت هویت دینی و ملی عنوان کرد و تصریح کرد؛  این تغییر نگرش باید با جهان‌بینی الهی همراه باشد که برای رسیدن به این مسیر می‌توان از امور فرهنگی،هنری و ادبی در کتابخانه کانون بهره‌گیری کرد و برنامه‌هایی متناسب با درک و فهم گروه مخاطبان برنامه‌ریزی کنیم تا ضمن درگیر شدن بچه‌ها به موضوع، یادگیری محقق شود.

وی ضمن اشاره به مراحل مختلف یادگیری، به تبلور ارزش‌ها و منشأ آن از بعد « بینش و باور»  و «گرایش و نیاز » اشاره کرد و نکاتی پیرامون این مباحث بیان داشت.  

سلیمانی یادآور شد؛ هر ارزش از یک پایه بینشی و نگرشی و یک پایه گرایشی به وجود آمده که از تلفیق این دو، ارزش به وجود می‌آید. برای آنکه ارزشی در درون مخاطبان شکل بگیرد، باید هم در بعد بینش و باور و هم در بعد گرایش و نیاز آن‌ها، به صورت یکسان کار شود.

وی در پایان این بخش از سخنانش، استفاده ابزاری و نادرست از دین را باعث دین‌گریزی دانست و عملکرد ناصحیح مدعیان دین و خشن معرفی کردن دین  را به ضرر دین  و از دیگر عوامل دین‌گریزی معرفی کرد. 

در ادامه این نشست فصلی، آموزش تخصصی «توسعه پایدار» توسط لیلا زمانی رئیس گروه توسعه پایدار حفاظت محیط زیست، با مبحث رد پای اکولوژیکی انسان بر کره زمین و تخریب منابع طبیعی و زیستگاه جانوران با تولید بی‌رویه زباله، مطالبی مفید را در مدت زمان دوساعته ارائه کرد.

در بخش سوم این نشست که در نوبت عصر برگزار شد، مدیرکل کانون استان ضمن معرفی« سعیده عزیزیان» به عنوان سرپرست معاونت فرهنگی کانون تهران،  به پرسش‌های مربی مسئولان در حوزه‌های مختلف کاری پاسخ داد.

گفتنی است این نشست در پایان هر فصل با حضور مربی مسئولان مراکز و جمعی از معاونان و کارشناسان کانون استان برگزار می‌شود که در نشست این دوره، آزاده جعفری، کارشناس فرهنگی کانون استان مجری برنامه بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =