کد خبر: 283204
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۷
کتاب‌های علمی لوکا نوولی به دست کودکان ایرانی می‌رسد

لوکا نوولی نویسنده و تصویرگر ایتالیایی خبر از انتشار مجموعه کتاب علمی خود از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان داد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، این مجموعه‌ی علمی با نام‌های «سلام، من صفر هستم»، «سلام، من زمین هستم»، «سلام، من روبات هستم»، «سلام، من زمان هستم» که از سوی انتشارات بریوسکی منتشر شده، قرار است به ترجمه‌ی علی خاکبازان و حسین ابوالقاسمی وارد بازار کتاب کودک ایران شود.

بر این اساس لوکا نوولی خالق این اثر طی گفت‌وگویی به ویژگی‌های این اثر پرداخت: «این چهار کتاب موضوع‌های مختلف دارند اما در یک قالب خلق شده‌اند و با تصاویری طنز به بیان مسایل علمی در قالب سیر تاریخی برای کودکان 9 تا 12 سال می‌پردازند.»

وی درباره‌ی تفاوت این ساختار با سایر آثار علمی توضیح داد: «شغل من علاقه‌مند کردن است نه آموزش. به همین دلیل کودکان را به موضوع‌های علمی علاقه‌مند می‌کنم. این مجموعه‌ی علمی نیز که از سوی کانون پرورش فکری خریداری شده است دارای این ویژگی‌هاست. به طور مثال برای کتاب اول این مجموعه عدد «صفر» را انتخاب کردم. مساله‌ای علمی که کمتر به آن توجه شده اما کودکان به آن علاقه‌مندند. برای تعریف داستان خودم یک شخصیت خیالی در نظر گرفتم که همان صفر است. او برای ما حرف می‌زند و از پیدایش خود صحبت می‌کند. این‌که زمانی که وجود نداشته چه اتفاق‌هایی رخ می‌داده و بعد که به وجود آمده، در هر کشوری چه معنایی داشته است. در این کتاب به معرفی خوارزمی هم پرداخته‌ام و شاید به همین دلیل است که این کتاب می‌تواند برای مردم ایران جذاب‌تر باشد.»

این نویسنده‌ی ایتالیایی در ادامه‌ی سخنانش درباره‌ی وظیفه سنگین نویسندگان سخن گفت: «تالیف این مجموعه در واقع 30 سال زمان برده است. این آثار حاصل 30 سال مطالعه و پژوهش من هستند؛ گرچه برای این‌که به روی کاغذ بیایند هر کدام تنها سه ماه زمان لازم داشتند.»

نوولی ادامه داد: «وقتی ما کتابی را تالیف می‌کنیم مهم است که خودمان هم چیزی یاد بگیریم.»

وی درباره‌ی ویژگی‌های آثار علمی عنوان کرد: «در تالیف کتاب علمی دو واقعیت را باید بپذیریم؛ نخست این‌که کتاب‌های ما به استقبال خواننده بروند نه این‌که ادعای یاد دادن به او را داشته باشند. تنها دغدغه‌ی ما به عنوان نویسنده باید علاقه‌مند کردن کودک به بیش‌تر خواندن باشد؛ نه آموزش به آن‌ها. نکته‌ی دوم هم در واقع ارایه‌ی اطلاعات به شیوه‌ای جذاب است که در واقع بخشی از نکته‌ی اول محسوب می‌شود.»

نوولی درباره‌ی شیوه‌ی واگذاری اثر خود به ناشر ایرانی گفت: «انتشارات «بریوسکی» علاقه‌ی خاصی به آثار ایرانی دارد و پیش از این رمان‌های بزرگ‌سال و همچنین آثاری از ادبیات کودک ایران را منتشر کرده است. اما پیش از آن با تصویرگری ایران از طریق انیمیشن آشنا شده بودم و بعد از دیدن تصویرگری‌های ایران در نمایشگاه بولونیا توانستم تا حدی با ادبیات این کشور هم آشنا شوم.»

گفتنی است که نوولی متولد شهر میلان ایتالیا در سال 1947 میلادی است. او به عنوان نقاش و طراح فعالیت خود را با روزنامه‌های کشور ایتالیا آغاز کرد.

از این هنرمند آثاری در حوزه‌ی کودک همچون انیشتین، نیوتون، لئوناردو داوینچی و آثاری در حوزی جغرافیا برای کودکان منتشر شده است.

حق نشر این مجموعه از سوی امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از ناشر اصلی خریداری شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =